Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

project electro-stoom op spoor 1

Gestart door Havoc, 04 augustus 2007, 23:14:03 PM

conducteur

#105
Eigenlijk een 5/2 ventiel, maar  dan aangepast aan hoge temperaturen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#106
Voila, die is af (op een lik verf na).

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#107
Knap stukje werk, Johan!
Ik zie wel een kruis tandwiel overbrenging, maar geen gouvernant op de krukas/??

Kan ook dat ik iets niet goed snap[:I]
Groet van Frank

ToThePoint

#108
Ik ziet dat de krukas een haakse overbrenging aandrijft waarop bovenaan een schijf zit. op die schijf is uit het middenpunt een verbinding gemaakt met de schuif. Die schijf zet dus een roterende beweging om in een op en neer beweging en in dit geval een links rechts beweging.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Frank_N

#109
Ja, ok. Het gaat dus om een exentrieke overbrenging welke de schuif bedient. Das op de foto niet goed te zien [8)]
Groet van Frank

Havoc

#110
Leuk dat er nog wat mensen volgen.

Heb er even over nagedacht en er gaat nog wat aan veranderen (na de vakantie!). Met die bochten in de leidingen is het bijna niet mogelijk om de bouten aan te spannen. Dus ga ik draadeinden in de gaten zetten en moeren gebruiken om de leidingen op hun plaats te houden. Als daar plaats voor is tenminste.

Die excenter zit bovenaan de as met de tandwieloverbrenging. Dat alu stuk brengt dan de heen- en weergaande beweging naar de andere kant en stuurt zo de schuif. Kwestie van een langere afstand te krijgen en dus dichter bij de sinusbeweging te blijven. Ergens halverwege het vorige blad staat een foto waar je dat beter op ziet.

Motor ook eens aan een koelkast compressor gehangen. Dat draait al wat vlotter. Klinkt niet als een stoommachine, eerder een benzinemotor. Er gaat een knalpot op moeten. [8D] Wel veel toeren en weinig koppel.

Tijd om de alternator aan te pakken. Daar is behoorlijk wat te herwerken. Maar eerst de foto's van dit draadje naar mijn webspace zetten. Ben wel wat originele kwijt.

Tja, de foto's gaan me de laatste tijd niet goed af. Zeker tijd voor een nieuw toestel? (alle excuses zijn goed [:D])
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#111
Johan, kun je niet iets erbij maken om het toerental in toom te houden?
Ik denk aan een gouvernant ofzoiets, zoeen ding wat de inlaat afkan knijpen of instellen [?][?]
Het werkte (vroeger) met twee bolletjes die naarmate het toerental opliep verder uiteen gingen en daarmee een smoorklep bedienden.

Wat betreft de toegankelijkheid mbt het aanbrengen van boutjes zou je de aangesoldeerde bochten miss beter ietsje ruimer nemen?
Het moet wel goed koppelen, mi!

Teflon als afdichting bij stoom zou ik zeker niet prefereren.

Denk meer aan Prespaan, Zie link:
http://www.google.nl/#hl=nl&gs_nf=1&pq=prestaat&cp=8&gs_id=1i&xhr=t&q=prespaan&pf=p&sclient=psy-ab&oq=prespaan&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=5f854ac2120128a8&biw=1280&bih=671

Lijkt op bakpapier, maar is het zeker niet.

Edit1) Er schijnt ook Loctite te bestaan welke tegen hoge temperaturen kan.
Groet van Frank

Havoc

#112
Frank, zo'n toerentalregelaar is moeilijk in het klein te maken. die reageren heel zenuwachtig. Sommige dingen laten zich niet goed schalen. Maar de motor draait nu ook zonder belasting. Dus ik maak me nog geen zorgen.

De bochten ruimer nemen zou misschien kunnen, maar ik wil wel binnen de 50mm blijven. Kwestie van binnen het model te blijven dat ik voor ogen heb. Dus veel is er niet te winnen.

De werkingstemperatuur van prespaan is maar 90 ?C, stoom op 3 bar is 130 ?C. Teflon haalt toch zeker 150?C. Ik zou ook liever iets anders gebruiken maar zie niet direct een (gemakkelijk te vinden, te bewerken en goedkoop) alternatief. Klingerite (450 ?C) en grafietpakking (550 ?C) zou wel kunnen. Maar niet simpel te vinden in dunne maten. Trouwens bij die temperaturen krijg ik toch andere problemen.

Locktite voor hogere temperaturen is 272. Heb ik niet bij de hand. Maar 222 houdt het ook tot 150 ?C uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#113
Vond nog deze: http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henkel_bed/hs.xsl/vlakkenafdichting-5246.htm

Klingerite is idd het mooiste, maar probeer daar maar eens aan te komen........

Eigenlijk is de beste methode nog het oude asbestkoort, word volgens mij nergens meer geleverd. Bij het monteren heb je dan het probleem van een soort rondgaande opening te frezen in je kopdeksel om het koort in te stoppen.

Blijft over iets van Loctite??
Zelf heb ik buiten borging daar geen ervaring mee.

"zo'n toerentalregelaar is moeilijk in het klein te maken. die reageren heel zenuwachtig. Sommige dingen laten zich niet goed schalen. Maar de motor draait nu ook zonder belasting. Dus ik maak me nog geen zorgen."

Ja, ok dat snap ik. Miss kan dat op een of andere manier wel?
Uit eerdere post van U in dit draadje dacht ik begrepen te hebben dat ongecontroleerd oplopen van het toerental juist een probleem was [?]



Groet van Frank

Havoc

#114
Ik heb zo'n tube Hylomar blue liggen. http://www.hylomar.com/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=70 Kan in principe tegen water en 250 ?C. Staat wel niet bij of het tegen stoom kan. Maar ik ben niet happig om dat te gebruiken. Als je veel plaats hebt is er geen probleem maar als die smurrie in de cilinders komt?

Wel oplopend toerental zou een grotere spaaning geven aan de alternator. Dat is op zich niet slecht, maar te hoog is natuurlijk niet goed tenzij er stevigere diodes, caps met hogere spanningen etc gebruikt worden. Maar die zijn dan weer groter. Voorlopig is het afwachten tot de alternator er is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#115
Die specs zien er veelbelovend uit!
Maar iid: het hard blijkbaar niet uit. Dat spul wil je niet in de cylinders...
Kom ik toch weer op een soort gleufje maken in het kopdeksel?

Edit: Wat ik nog van Loctite weet is dat het niet bestand is tegen water. Of dat met het spul in de voorgestelde link ook zo is weet ik dan weer niet [:I]

Edit 2) Het kan zijn dat uw alternator voldoende draaiweerstand geeft (tov de machine), dat zal je dan proefondervindelijk vast moeten stellen [:)]
Groet van Frank

ToThePoint

#116
citaat:
Geplaatst door Frank_N

Ja, ok. Het gaat dus om een exentrieke overbrenging welke de schuif bedient. Das op de foto niet goed te zien [8)]



Was voor mij ook een gok, maar er werd in de vorige posts geschreven over een schuif en een aandrijving die naar een schuif uitzient voorwerp toe leid werkte het vermoeden dat het om een excentrisch huppeldepup dinges ging.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Havoc

#117
Update: alle foto's staan nu op mijn webruimte ipv photobucket. Enkelen zijn wat groter gemaakt en de kleuren wat bijgewerkt. Spijtig genoeg zijn er die ik niet meer terugvind of die enkel in jpg bestaan en de kleur niet beter te krijgen is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dieter

#118
citaat:
Geplaatst door Havoc

Leuk dat er nog wat mensen volgen.

Heb er even over nagedacht en er gaat nog wat aan veranderen (na de vakantie!). Met die bochten in de leidingen is het bijna niet mogelijk om de bouten aan te spannen. Dus ga ik draadeinden in de gaten zetten en moeren gebruiken om de leidingen op hun plaats te houden. Als daar plaats voor is tenminste.



Havoc,

Is het niet mogelijk om je buizen van je in- en uitlaatcollector, aan de flens, een bocht van 45? naar boven te geven?
Om zo beter aan je bouten te kunnen?

Tis maar een ideetje.

Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

Frank_N

#119
Dat idee had ik ook Dieter, maar Johan word in de uitvoering blijkbaar beperkt door buiten afmetingen.
Groet van Frank