Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

instellen rij-richting

Gestart door ERVIN, 03 augustus 2007, 21:49:30 PM

ERVIN

Ik heb een vraagje, ik rij dus voornamelijk met mijn reeks 77/78 in treinschakeling of dubbeltractie, moet hiervoor eigenlijk de rijrichting van de locs allemaal in dezelfde richting staan, het is niet zo makkelijk om het uit te leggen wat ik nu precies bedoel, even een voorbeeld, als ik mijn reeks 7777 op de sporen zet en ik doe zijn lichten aan dan staat de pijl op mijn Tc naar boven, als ik mijn reeks 7804 op de sporen zet en ik doe zijn lichten aan dan staat de pijl op mijn TC naar beneden, maar beide lichten (frontlichten) branden naar dezelfe kant, moet hiervoor de rijrichting verandert worden of is dat geen probleem.

Ik heb bij ??n loc van deze reeks deze proef eens geprobeert, dus "CV 22,Bit 0 = 1, maar hij geeft een foutmelding, er staat nochthans in de handleiding van de decoder(ESU Loksound 2 Version 1.0)dat dit zo dient te gebeuren??

Mss kan iemand mij hieromtrent een duidelijk antwoord op geven, waarvoor mijn dank.;)

INFO

Met CV 22 zal dat wel niet moeten gebeuren, lijkt mij eerder met CV 29. Maar de grote vraag is natuurlijk wat is voor de lok vooruit en wat is achteruit. Vooruit is waar de oranje draad van de motor in rijrichting gezien rechts zit, en ook dan zit de rode draad op het rechter spoor.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Hoi INFO, maar natuurlijk, je hebt gelijk, ik heb bij de instellingen van de Motorola gekeken, daar moet je CV22 instellen, bij DCC is het idd CV29, sorry foutje van mij.[:I]

Dus is het eigenlijk niet te achterhalen wat nu exact vooruit en achteruit voor de loc is, maar is dat eigenlijk van belang om ze in dubbeltractie te laten rijden??
Ik stel mij gewoon even de vraag als in de linker cursor op mijn TC de pijl naar boven wijst en de loc (7777) rijdt naar links, en als in de rechter cursor de pijl ook naar boven wijst maar de loc rijdt naar rechts, is het dan geen probleem om deze twee locs in dubbeltractie te laten rijden, je zou toch denken dat ze dan niet gekoppeld kunnen worden, of word de rijrichting automatisch in het TC omgeschakelt??

Niet simpel h?, maar ik loop hier eigenlijk al een hele tijd mee rond.[:I]

INFO

Ervin,

Het is helemaal niet moeilijk om te bepalen van vooruit en achteruit is.

Rood rails aansluiting rechterspoor Oranje aansluiting recterzijde motor, functie aansluiting F0 (a) wittedraad is vooruit.

Dus als het witte lampje brand als de functie uitgang F0 (a) aan de witte draad brand, dan rijd de decoder vooruit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jurgen

Dus als ik het goed begrijp staat je loc op de baan. Tot zover ben ik mee. [:o)]
Je loc rijdt gewoon vooruit, dwz de lange snuit staat naar voor en in die richting rijdt je loc. Maar volgens je controller zou hij achteruit moeten rijden.
Heb ik het zo'n beetje goed begrepen?

Ik weet dat bij M?rklin locs de sleper bijna altijd aan de voorkant van de loc staat. Met de Control Unit (CU) was het zo, dat als het pijltje op de CU niet overeenkwam met de rijrichting, dat je de loc even moest optillen, de rijrichting moest omschakelen en dan de loc weer op de rails moest zetten. Dan kwam het weer wel overeen en was alles in orde. Hoe dit voor 2-rail systemen werkt weet ik niet, maar je kan altijd eens proberen. Je weet maar nooit. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

INFO

Jurgen, bij DCC zal dat niet werken. DCC geeft in het rij commando het richting bit mee. Dus daar wordt de decoder in de juiste richting gezet.

Bij Marklin is er geen sprake van een absolute rijrichting bij het gebruik van de CU 6020 of 6021. Ook zijn niet alle Marklin decoder voorzien van een richtings bit, dat is er pas in gekomen bij het New Format, alleen de Centrales van Marklin doen daar niets mee, en zeker niet via de 6051 interface.

EditsPro heeft daar wel een mogelijkheid toe, maar die zend andere commando's dan Marklin.

Maar Ervin heeft een Twin-Center, dus geen Motorola format tot zijn beschikking, dus dit uitstapje was niet van toepassing voor hem.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jurgen

Ach ja, dat weet ik dan ook weer.
Bedankt voor de uitleg.

Misschien kijkt men bij Mehano niet zo nauw naar de plaatsing van de decoder. Dat zou een reden kunnen zijn, tenzij Ervin de decoders zelf geplaatst heeft.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Bedankt voor de info INFO.[:D]
@Jurgen, ik heb mijn decoders er niet zelf ingestoken, dat heeft Mehano gedaan, maar hetgeen INFO zegt is mij nu wel wat duidelijker geworden.[;)]

cbx

Ik doe het immer zo:
Alvorens tractie te rijden beide (of meerdere) even dezelfde richting uit laten lopen, pas dan lok ?? + lok?? enter dan gaat ie goed.![:D]