Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Het prille begin

Gestart door El Greco, 02 augustus 2007, 21:43:35 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door El Greco

Ik denk dat mijn toekomstige baan ??n uit het hedendaagse tijdperk zal worden. Zoals reeds eerder beschreven zou ik het tof vinden moest er ergens een hogesnelheidstrein, rangeertrein(en), een passagierstrein, een containerterminal, een havendok (met water) en eventueel een mini-luchthaven (Hoevenen airport)[:D] in verwerkt zijn.
Buiten de stevige ruimte die je voor dit alles nodig hebt is er nog een belangrijke factor: tijd. Als je al die thema's/heel die opppervlakte op een redelijk afgewerkte wijze wil bouwen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

B-Modelbouw

H? El Greco,

Wel wat laat maar toch nog welkom ... Grootse plannen en veel idee?n is in ieder geval tof, de beperking zal eerder ruimte, tijd en kapitaal zijn om dat allemaal te verwezenlijken ... Maar geen nood door een gezonde compromis te vinden kom je er wel uit, en ben je hier op 't forum op de juiste plek.

Dat je er een puinhoop van maakt is geen probleem ... Noem het gewoon de Hoge-Maai of Indaver [;)]. Ik beschik over een treinbaan in prille opbouw (handig om even te spieken) en als de wind meezit kan ik in je tuin pl.ssen [:D]. Dus kunnen we zeker eens afspreken.


El Greco

Hallo Gerolf,

Inderdaad, ik vrees dat dit mijn grootste probleem gaat worden: TIJD. Als kleine zelfstandige met een wel zeer onregelmatig leven komt vrije tijd bij mij nu niet echt op de eerste plaats. Op mijn zolder heb ik toch ongeveer een hoek van bijna 3.50m x 5.00m terbeschikking. Denk dat ik hierop al wel iets weg kan zetten.[:p] Een luchthaven zal inderdaad niet haalbaar zijn denk ik, maar het is dan ook geen "must". Ik had het alleen even mee in de planning gestoken...
Even iets over de afmeting: ik mag aannemen als men een baan in een hoek plaatst dat deze niet veel dieper mag zijn dan 0.80m. Hoe geraakt men anders aan het achterste gedeelte van je sporen, station, huizen, enz... Een baan waar je kan rondlopen of midden in zou staan,  zou natuurlijk het ideale zijn denk ik dan.
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Buiten de stevige ruimte die je voor dit alles nodig hebt is er nog een belangrijke factor: tijd. Als je al die thema's/heel die opppervlakte op een redelijk afgewerkte wijze wil bouwen ...
[/quote]
 

Gerolf

Als je die thema's toch wat wil waarmaken op een ruimte van 3x5, waarom ga dan niet voor schaal N?
Toegegeven, er is minder (Belgisch) materiaal verkrijgbaar op 1/160
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik vrees dat je begint aan iets dat je nooit af gaat krijgen, Ik zou aanraden eerder in stukken te werken, met modules of segmenten zo je wilt. Telken eendeelklaar is begin je aan het volgende deel, kun je ook altijd eens op een tenttonstelling gaan staan.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

El Greco

Hallo B-Modelbouw,

Ik heb jou een PM stuurd met als onderwerp: het prille begin.
Groeten,
Gert
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

H? El Greco,

Wel wat laat maar toch nog welkom ... Grootse plannen en veel idee?n is in ieder geval tof, de beperking zal eerder ruimte, tijd en kapitaal zijn om dat allemaal te verwezenlijken ... Maar geen nood door een gezonde compromis te vinden kom je er wel uit, en ben je hier op 't forum op de juiste plek.

Dat je er een puinhoop van maakt is geen probleem ... Noem het gewoon de Hoge-Maai of Indaver [;)]. Ik beschik over een treinbaan in prille opbouw (handig om even te spieken) en als de wind meezit kan ik in je tuin pl.ssen [:D]. Dus kunnen we zeker eens afspreken.



 

El Greco

@ Gerolf: Ik was in de veronderstelling dat ik voor een L-profielbaan met een been van 3.5m en ??n van 5.00m al wel iets kon wegzetten. Schaal N is toch zoooo klein.[:(]
@ Janjozef: Ja, in modules werken is absoluut geen slecht idee. Voor later er mee naar een tentoonstelling te gaan dat zal nog iets moeilijker liggen denk ik. Zal het dak van mijn huis er dan moeten afnemen vrees ik.[:D] Ik zal zoiezo mijn tafel moeten opbouwen in sigmenten, anders krijg ik alles niet op zolder[;)]  
 

railman56

hei greco
een luchthaven a la hoevenen airport moet kunnen [:)]
met een stukje grasmat, een kleine loods
en een cafetaria heb je voldoende [;)]
enkel nog een vliegtuigje met de neus in de grond [}:)][:D] en het is volmaakt realistisch [:D]
groetjes
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

B-Modelbouw

H? El Greco,

Als antwoordt op je bericht, mag ik zeggen dat ik al 30 jaar bezig ben met modeltreinen. Al heeft de Sint (met toedoen van mijn vader) me er wel toe aangezet [:D]. Aan mijn huidige baan ben ik nu bijna een jaar bezig, en vandaar dacht je misschien dat ik ook nieuw was. Maar geen nood ... Je leert altijd bij.
Vroeger maakte ik ook de fout om alles te willen ... Bergen met tunnels en bruggen, grote stad met stations, een grote goederen verhandeling (opstelsporen - industrie) en lokloodsen. Helaas ben ik daar van moeten terugkomen. 't Opzet was veel te groot, de ruimte te klein voor de talrijke idee?n en de moed zakte me soms in de schoenen. Pa bouwde en ik wou als jonge snotter maar rijden.

Dus voor je zo iets begint moet je eerst even een duidelijke lijn trekken van wat je wil bereiken en dit ook duidelijk in proportie zien. Schaal N is klein maar geeft je veel de mogelijkheid om op een kleine ruimte vele zaken uit te voeren (Luchthaventje, Containerverhandeling, Goederenemplacement,...). Ga je over naar HO zul je ofwel alles zo moeten inkorten en bij elkaar drukken dat het soms te overvol lijkt op je baan, of slechts enkele delen  realiseren.

In ieder geval doe je er goed aan om eens goed rond te kijken (boeken, detailplans van sporenplans, tentoonstellingen, etc...)
en niet te overhaast te werk te gaan. Beter goed en traag, dan ...

Ik stuur je alvast wat foto's door van mijn huidige baan, en we spreken in kort eens af om al die facetten van die leuke hobby eens te bespreken. Gegarandeert heb je de smaak te pakken en hebben we er een modeltreiner bij [;)]

El Greco

Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ondertussen hier op het forum al veel zitten lezen. Niet altijd gemakkelijk om alles te begrijpen als je er niet veel kaas van hebt gegeten zoals ik. [:I] Ook wat betreft elektriciteit en dergelijke staat het bij mij op een laag pitje, maar het interesseert me wel![:p]
Over het tijdperk ben ik er al uit, het zal zeker een klein beetje periode IV worden maar het merendeel V.
Jammer genoeg zitten we nog in de vakantieperiode en zal ik moeten wachten tot in September om eens iets in het "ECHT" te gaan bekijken. Zelf ben ik dan nog een paar dagen met verlof begin die maand.
Op de site van Mehano zijn er al wel een paar modellen die mijn belangstelling wekken. Ik kan het niet direkt terug vinden op hun site maar zijn deze modellen voor gelijkstroom of wisselstroom [?]
 

railman56

de nieuwste modellen zijn verkrijgbaar in diverse versies
gelijk- of wisselstroom
wel of niet digitaal
tegenwoordig keuze genoeg
en dit zowel bij mehano en vele andere merken

marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

doomslu

De modellen van Mehano zijn zowel in 2-rail als in 3-rail versie verkrijgbaar. De meeste fabrikanten maken tegenwoordig hun modellen voor de twee systemen.

Edit : Marc, je was me voor. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

El Greco

Bestaat er zoiets als een "handleiding" voor de bouw van een openraam/frame en bepaling van de tafelhoogte?
 

Gerolf

Er bestaan verschillende boeken. "Praktisch handboek Modeltreinen" van Bernard Stein is bijvoorbeeld niet slecht, maar er zijn er zeker nog andere.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

El Greco

Ja, ja, ben er nog steeds mee bezig.[:p] Tweede week van december beginnen we hier aan het isoleren en dichten van de zolder. Ik hoop dan begin volgend jaar aan de "onderbouw" te beginnen, als ik tenminste een degelijk sporenplan getekend krijg. Zit nog met een paar vragen: Weet er iemand in welk banenprogramma de Tillig rails zijn opgenomen? Ik geloof niet dat ze in het D-rail bibliotheek staan.
Hoeveel mag/moet je elektriciteits voorziening feitelijk minimum zijn voor een redelijke analoge/digitale baan?
Iemand een voorkeur voor een goede soldeerbout? Weller?
In iedergeval al veel opgestoken via dit forum.[:D] Ook al enkele MSM-exemplaren in het bezit. Thx jongens!!!