Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Het prille begin

Gestart door El Greco, 02 augustus 2007, 21:43:35 PM

El Greco

Hallo iedereen,
Ik zit al heel lang met de gedachten om met modelbouw treinen te beginnen. Sinds we in ons nieuwe huis zitten met een zolder die hiervoor perfect zou kunnen dienen, is het "verlangen" alleen maar toegenomen. Nu ken ik niemand in mijn onmiddelijke omgeving die dezelfde interesse heeft. Ik ben dan ook opzoek naar mensen bij wie ik eens een kijkje mag komen nemen en mij de eerste stappen in deze boeiende wereld helpt zetten. Via het net ben ik al wel wat slimmer geworden maar er zijn nog honderden vragen waar ik mee blijf zitten. Ik ben dus echt een beginneling! Van waar die interesse zul je zeggen? Mijn vader heeft 34 jaar machinist geweest bij "den ijzerenweg"....:D
 

doomslu

Welkom Gert.
Het is een bijzonder boeiende hobby, maar het is absoluut verstandig je goed te laten informeren alvorens aan de slag te gaan. Volgens je profiel kom je uit Hoevenen. Ik zou bijgot niet weten waar dat ligt [:I], maar volgens Mappy is dat tegen Antwerpen.
Waar zitten de Antwerpenaren hier ??? [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

Hoevenen, is ook dichtbij Bergen Op Zoom en Roosendaal, daar zitten zeker en vast een aantal modelspoorders.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Hoevenen is niet zo heel ver af van Mortsel [;)] (de andere kant van 't stad om zo te zeggen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Hoi Gert
Welkom in de modelspoorhobby.
Zoals je zelf al aanhaalde is stelen met de ogen en goed weten wat er op de markt te koop is het fundament om een geslaagde baan te bekomen.
Wil je b.v. 2 of 3 rail,analoog of digitaal en welk tijdperk zou je willen gaan nabouwen.
Geloof me het leerproces zal lang maar wel interessant zijn, laat je niet ontmoedigen en heb je een vraag stel hem dan zonder twijfelen op het forum.
Er zijn wel mensen uit omgeving Antwerpen die mooie banen hebben staan thuis maar naar een club gaan om mensen te leren kennen en idee?n op te doen is zeker geen slecht idee.
Groeten
Ludwig[:)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

railman56

hoi el greco
een dorpsgenoot is altijd welkom (misschien eindelijk iemand die hoevenen op de kaart zal zetten[:D])
helaas heb ik zelf geen modelbaan (plaatsgebrek) niet aangesloten bij een klub (net iets te weinig tijd) en ken ik ook dus niet het volledig abc van onze hobby
maar vragen staat altijd vrij
zoals reeds aangehaald kan je overal veel leren
zoveel mogelijk info verzamelen is de boodschap
klub's bezoeken (opendeurdagen) aboneren op tijdschrift (vb msm)
boeken lezen (bibliotheek) enz
alvast veel plezier in de hobby
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

El Greco

Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor jullie spontane reactie, ik heb ondertussen ook al een persoonlijke mail met foto's van iemand van jullie gekregen.
Ik zal hierover echt heel goed moeten nadenken. Als zelfstandige zal het grootste probleem TIJD vrijmaken zijn!!!
In jullie laatste nummer zag ik dat deze vooral gaat over een containerterminal. Beroepshalve zou dit voor mij een geschikt onderdeel zijn van een banenplan. Ik heb al wel een klein idee maar daar hoort dan feitelijk ook nog een luchthaven bij.[8D] en dat zal natuurlijk wel niet zo simpel zijn.
Inderdaad heb ik gezien dat er in Mortsel een club is, alsook ??ntje in Merksem. Het fort is niet zo heel ver van me vandaan.
Ik ga verder op onderzoek en hoop toch een uitvoerbaar plan te kunnen nastreven.
Groeten uit Hoevenen/Stabroek
 

El Greco

Hallo railman en dorpsgenoot,

Hartelijk dank voor je berichtje.

Het zal inderdaad niet gemakkelijk zijn, vroeger had ik geen plaats maar wel vrije tijd en nu is het net andersom[:D]
Als je zelf geen baan hebt, vanwaar dan die interesse in de modelbouwtreinen? Ga je dan naar beurzen kijken of zo? Ken je mensen met een goed uitgerust modelbaan?
Tot later.
Mvg,Gert
citaat:
Geplaatst door railman56

hoi el greco
een dorpsgenoot is altijd welkom (misschien eindelijk iemand die hoevenen op de kaart zal zetten[:D])
helaas heb ik zelf geen modelbaan (plaatsgebrek) niet aangesloten bij een klub (net iets te weinig tijd) en ken ik ook dus niet het volledig abc van onze hobby
maar vragen staat altijd vrij
zoals reeds aangehaald kan je overal veel leren
zoveel mogelijk info verzamelen is de boodschap
klub's bezoeken (opendeurdagen) aboneren op tijdschrift (vb msm)
boeken lezen (bibliotheek) enz
alvast veel plezier in de hobby
marc

 

eric

In het fort van Merksem is er geen club maar wel ruilbeurzen van de mensen van ATA.
Hun club is wel in Merksem maar zowat aan de andere kant.
Mobov is ook gevestigd in Merksem
In het fort van Wommelgem is er wel de club AMRA gevestigd.

groetjes

uit Kalmthout en ben zelf lid van,
klikkerdeklik op onderstaand adres

El Greco

Hallo Eric,

Hartelijk dank voor je info (had ik blijkbaar de verkeerde info gesprokkeld).
Ik heb ondertussen eens op jou site gaan kijken. Dat ziet er allemmaal levensecht uit!
Hoelang ben jij hieral mee bezig?
Groeten,
Gert
citaat:
Geplaatst door eric

In het fort van Merksem is er geen club maar wel ruilbeurzen van de mensen van ATA.
Hun club is wel in Merksem maar zowat aan de andere kant.
Mobov is ook gevestigd in Merksem
In het fort van Wommelgem is er wel de club AMRA gevestigd.

groetjes

uit Kalmthout en ben zelf lid van,
klikkerdeklik op onderstaand adres

 

eric

Hola,
Dat is niet van mij zulle.
Ikzelf heb daar nog niet veel aan meegebouwd. 'k Ben nog maar een viertal jaartjes lid.
Het stationsgebouw is gebouwd door Luc Zwegers en een grootdeel van de modules is overgenomen van Baroniespoor.
Maar daar is nog enorm veel werk aan, zowel van modules,gebouwen,perronoverkappingen enz.
Er moet nog heelwat gemaakt worden en dat kan ook wel eens huiswerk worden verwacht ik.
Voor diegene die zich geroepen voelen, ge komt maar af.
Onze "N" mannen en vrouw roepen ook om medebouwers want er zijn er door omstandigheden een paar afgehaakt.

railman56

CiteerGeplaatst door El Greco

Hallo railman en dorpsgenoot,

Als je zelf geen baan hebt, vanwaar dan die interesse in de modelbouwtreinen? Ga je dan naar beurzen kijken of zo? Ken je mensen met een goed uitgerust modelbaan?

je moet niet altijd een baan hebben om met modeltreinen bezig te zijn
velen zijn er ooit aan begonnen maar zullen het nooit voltooien[:(]
het modelbouwen heeft altijd in het bloed gezeten
ik vind het leuk om te knutselen (oude loc's terug een nieuw leven geven) of diorama's bouwen, etc.
ik ga inderdaad enkele malen per jaar naar beurzen of opendeurdagen, kwestie om zoveel mogelijk info en idee?n te verzamelen want je zal het vlug merken: je weet nooit genoeg.[;)]
persoonlijk ken ik niemand met een modelbaan maar op dit forum kan je wel veel vinden en misschien wel contacten leggen[:)]

groetjes
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

El Greco

Dat begrijp ik niet goed, zo'n interesse hebben in modelbouwtreinen en toch geen eigen baan bezitten. Voor mij zou het leuke er dan al vlug af zijn denk ik. Tuurlijk, knutselen kan ook plezierig zijn.
Ondertussen heb k hier al wat aan het rond snuffelen geweest op het forum. Jongens, jongens.... 2-rails, 3-rails, gelijkstroom, wisselstroom, digitaal, enz... als je er niets van kent zoals ik, hoe begin je er dan aan? Hoe bepaal je welke keuze je gaat maken rekening houden dat je toch een beetje toekomst gericht iets wil(uit)bouwen.
Begin je dan met 2-rails, c-rails, k-rails, wissel-of gelijkstroom? Ik heb begrepen dat er uiteraard aan alles voor en nadelen zitten maar goede raad is goud waard! Ik denk dat mijn toekomstige baan ??n uit het hedendaagse tijdperk zal worden. Zoals reeds eerder beschreven zou ik het tof vinden moest er ergens een hogesnelheidstrein, rangeertrein(en), een passagierstrein, een containerterminal, een havendok (met water) en eventueel een mini-luchthaven (Hoevenen airport)[:D] in verwerkt zijn. Wat de luchthaven betreft, ik vrees dat dit een utopie is, of zijn er hier forumleden die dit reeds hebben gerealiseerd in hun banenplan?
Groeten,
Gert
citaat:
Geplaatst door railman56

CiteerGeplaatst door El Greco

Hallo railman en dorpsgenoot,

je moet niet altijd een baan hebben om met modeltreinen bezig te zijn
velen zijn er ooit aan begonnen maar zullen het nooit voltooien[:(]
het modelbouwen heeft altijd in het bloed gezeten
ik vind het leuk om te knutselen (oude loc's terug een nieuw leven geven) of diorama's bouwen, etc.
ik ga inderdaad enkele malen per jaar naar beurzen of opendeurdagen, kwestie om zoveel mogelijk info en idee?n te verzamelen want je zal het vlug merken: je weet nooit genoeg.[;)]
persoonlijk ken ik niemand met een modelbaan maar op dit forum kan je wel veel vinden en misschien wel contacten leggen[:)]

groetjes
marc

 

doomslu

Gert,

als je hier gaat vragen of je 2-rail of 3-rail moet kiezen dan riskeer je dat de eeuwige strijd weer gaat losbarsten. Informeer je alvast goed en overweeg de voor- en nadelen van beiden want je zit er gans je leven aan vast. Tegenwoordig zijn bijna alle modellen in beide versies verkrijgbaar.
Indien je een andere schaal dan het populaire H0 kiest heb je zowiezo geen keus, dan is het 2-rail.

Digitaal of niet ? Als je al jouw wensen wilt uitvoeren ga je een reusachtige baan hebben. Een besturingssysteem lijkt me dan aangewezen, maar dat betekent daarom niet dat je dan digitaal moet rijden. Ook de zogenaamde 'analoge' besturingssystemen hebben zo hun voordelen. Nogmaals : bekijk ze rustig even alvorens te kiezen.

Belangrijke factor is ook de ruimte die je ter beschikking hebt. Een luchthaven ? Heb je al eens uitgerekend hoe groot een luchthaven op schaal H0 is ?

Tot slot moet ik natuurlijk als medewerker aan Modelspoormagazine je er op wijzen dat je veel antwoorden op je vragen in het blad zal vinden. Een baanplan met als voorbeeld een containerterminal bvb vind je in het laatste nummer (nr 61 juli/augustus). [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
Informeer je alvast goed ...snip...
Indien je een andere schaal dan het populaire H0 kiest heb je zowiezo geen keus, dan is het 2-rail.


Behalve 3-rail schaal 0 dan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.