Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

NMBS L-rijtuigen

Gestart door Arbeco, 01 augustus 2007, 20:10:36 PM

Arbeco

Beste collega-spoorders,

Omdat de zomer van dit jaar voor ons modelbouwers toch wel een geslaagde mag worden genoemd;), heb ik voor deze avondjes eens wat anders aangeschaft. Afgelopen zaterdag bij Jocadis een bouwkit van een L-rijtuig gekocht, het type rijtuig dat al geruime tijd op mijn lijstje stond. De beschrijving die ik erbij geleverd kreeg, geeft echter weinig info over de kleuren van zowel de binnen- als de buitenkant. Heb al een beetje zitten zoeken op het net, maar dit leverde niet ?cht veel op.... Mijn vraag is dan ook: Wie o wie heeft er nog informatie over de kleurstelling van deze rijtuigen? Het liefst in tijdperk III-V, want in die jaren zullen ze worden ingezet op de baan. En met welke loc's (diesel) hebben deze rijtuigen rondgereden? Zelf denk ik aan de reeks 59, maar wellicht ook andere locseries? Alle info meer dan welkom,

Alvast bedankt,

Groetjes Len;)
Old diesels never die...

rixke rail

Hallo Len,
z?ker ook met de 62'ers ! (voor de electrificatie op Mechelen - Sint-Niklaas en ook naar Dendermonde dacht ik.)
Edit : ze reden NIET meer in t.p. V, geschrapt in 1981, met de intrede van de M4-rijtuigen.
Wat betreft de kleurstelling : voor zover ik heb kunnen terugvinden hebben ze niet in tweetinten groen rondgereden, maar direkt in nmbs-groen.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

jlvjlv

Len,

Je vindt de kleurgegevens die je zoekt in Modelspoor Magazine. In de nummers 13 en 14 stond een artikelenreeks over het bouwen van L-rijtuigen op basis van de Jocadiskit. In nr. 14 vind je ook foto's van de geschilderde binnenzijde.

Mvg
Johan

Arbeco

Heren,

Alle hartelijk bedankt voor de info, zal er mijn MSM- archief nog 's op na moeten slaan dan...[:p] Ik zal jullie in elk geval laten weten hoe de bouw vordert, het is voor mij alweer een aardige tijd geleden dat ik een rijtuig gebouwd heb. De laatste was er nog een uit de tijd toen ik nog NS reed, een Blokkendoos-motorwagen van Kleinspoor. Heeft iemand van jullie nog foto's van de L- rijtuigen, liefst in actieve dienst? Zo kan ik misschien ook zien uit welke rijtuigen een stam samengesteld was. Alvast bedankt,

Spoorse groeten, Len[:)]
Old diesels never die...

Rangeerduivel

Dit ouwe draadje nog eens oprakelen;
In de eerste post heeft topic-opener het over een "bouwbeschrijving" die hij bij een L rijtuig van Jocadis kreeg.

Ik heb toevallig deze voormiddag 3 zo'n rijtuigen op de kop kunnen tikken,
1 kompleet en 2 waarvan de (houten) banken ontbreken, maar daar passen wij wel een mouw aan... 8)
Doch bij geen van de 3 zit zo'n bouwbeschrijving, dus mijn vraag is uiteraard of iemand mij die kan bezorgen?
Speelt geen rol van welk uitvoering, die verschillen vlooi ik zelf wel uit...

met dank
;)

Thommy

Stonden die niet in een MSM ooit als bouwverslag met foto's? Indien iemand weet welk nr. kijk ik snel ff. Maar om alle magazines af te lopen (liggen uit de weg wegens zolder die moet omgevormd worden)
Greetz

Thommy

PeterVG

Heb de handleiding net ingescand.
Zij die dat willen moeten me maar een mailtje sturen zodat ik de scans via wetransfer kan doorsturen naar het juiste emailadres

Rangeerduivel

Ondertussen al vernomen dat de bouwbeschrijvingen te vinden zijn bij Traintamarre (*),
met dank aan alle tipgevers

;)

(*); Ga naar L rijtuigen en klik op de gereedschapsknop voor de rijtuigbeschrijving en je krijgt wat je zoekt in PDF-vorm, waarvoor dank