Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Baanplan Kedeng Kedeng

Gestart door Kedeng Kedeng, 31 juli 2007, 14:00:45 PM

Kedeng Kedeng

Eindelijk is het zover, de plannen zijn af, de kamer heeft een blauw likje verf gekregen.
Nu kan er begonnen worden met de onderbouw, voordat ik daar aan begin toch een paar vraagjes:

Op de foto van het baanplan links boven in de hoek zie je dat het schaduwstation
Donkergrijs is & het bovenste spoor licht grijs.
- Mijn vraag is: is het haalbaar om daar een stijging te maken vanaf de donkere wissel
Tot er juist boven? & zou een hoogteverschil moeten hebben van 12cm.

- & is de hoogte van 12cm wel genoeg voor een schaduwstation.

- Nog een vraag, een ideale hoogte voor de baan, ik ben zelf 1meter80
Wat raden jullie mij aan als hoogte?

Sommige vragen kunnen ingewikkeld lijken maar ik weet niet hoe ik ze anders moet omschrijven.
Ik vraag het liever nu zodat ik niet voor verrassingen kom staan.

Oja over mijn sporenplan ben ik tevreden & ik ga er niks meer aan veranderen.

imghttp://i114.photobucket.com/albums/n279/Kedeng/Baanplanboven2.jpg/img
imghttp://i114.photobucket.com/albums/n279/Kedeng/Baanplanonder2.jpg/img

Jurgen

Hey Roy, als ik het plan goed begrijp heb je 2 kopstations en een klein doorgaand station.
Ik weet niet wat je het liefste doet, rangeren of rijden, maar ik zou van het middelste (het blauwe) kopstation een klein doorgaand station maken en van het oranje station dan een groter doorgaand station. Dat is natuurlijk als je echt wil rijden.

Over de hoogte van je baan, die van mij staat op een hoogte van ongeveer 67 cm van de grond. Hiermee komt het zichtbare deel van mijn baan op net geen meter hoog te staan. Ik ben zelf slechts 1m67, dus voor mij is de hoogte goed. Jij kan misschien 5 of 10 cm extra nemen ofzo.

Hopelijk heb je hier iets aan. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ah, ik dacht dat je van de beide onderste stations een gewoon schaduwstation zou maken. [:o)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Roy, je zal dit waarschijnlijk niet graag lezen, maar als je 12 cm wilt dalen/stijgen dan heb je daarvoor zo'n 5 meter spoor voor nodig (dan heb je een helling van 2,4 %). Ik denk dat het spoorstuk linksboven dat van 0 naar -12 gaat niet zo lang is... Daar zal je nog even moeten puzzelen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Oja over mijn sporenplan ben ik tevreden & ik ga er niks meer aan veranderen.
Jammer, eigenlijk.
Ik begrijp dat je graag begint te bouwen, maar ik denk dat er meer mogelijk is, zelfs met je wens om op die ruimte A'pen Centraal na te maken in verdiepingen.

Bouwhoogte: als je (zoals ik) 180cm bent, zou ik kiezen voor zo'n 130 cm als hoogste spoorwegpunt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

Waarom voorzie je niet ergens een spiraal met een straal van zo'n 50cm (= een doorsnede van 1meter). Immers de omtrek van een cirkel is doorsnede x 3,14. Dat wil dus zeggen dat je per winding gemakkelijk zo'n 10cm kan dalen aan 3% helling.

Met andere woorden: je doorsnede is 1m
De straal is dan 1m x 3,14 = 3,14m
3,14m x 3% = 0,0942m = 9,42cm

Als je de straal groter maakt wordt het natuurlijk nog interessanter.
Welk spoor gebruik je eigenlijk (merk, grootte, twee-of drierail)?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Raoul en Jordy

hoe bedoel je dan Kedeng Kedeng??

Pol

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Dat kan allemaal ja, maar ik ben bang dat ik er dan niet meer aan kan werken.



Als je bedoelt dat je schrik hebt dat je niet meer aan je treinen kan ... Ik ben van plan te voorzien dat er een werkopening in mijn spiralen valt. Boven de spiraal lopen toch geen sporen. Op die manier kan je mits wat kruipwerk onder de plaat door toch nog altijd aan elk stukje spoor. Of bedoelde je iets anders?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

thalysken

Dat ziet er echt heel fraai uit! Ik ga dit weekend ook proberen om de foto's te plaatsen van mijn  nieuwe baan in opbouw.[:p]

Groetjes,
Thijs



Pol

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Hallo Raul, Jordy & Pol.
Ik moet leven met een handicap daarom dat het er zo "simpel" uit ziet & dat er geen onderstation is, anders kan ik er zelf niks meer aan bouwen.  




OK, sorry[:I]! Zo "simpel" is je baan ook weer niet. Je hebt heel wat mogelijkheden als je de bochten goed weet te camoufleren!

Ik vind het trouwens ook supertof dat je de uitdaging aangaat: voor jou is de uitdaging meer dan ooit om alles bereikbaar te houden. Velen van ons houden daar te weinig rekening mee en verslijten knie?n en rug door overal onderdoor te kruipen. Misschien een les voor allen.

Ik zie dat je "volle" platen gebruikt als ondergrond. Naar verder uitbouwen is dit natuurlijk ideaal. MAAR bedenk wel dat dit kan werken als een geluidsversterker. Voorzie dus zeker iets isolerends onder je sporen anders ga je in je hobbyruimte heel wat kabaal krijgen. Zelf vond ik dit bij mijn eerste baan niet echt storen, maar er zijn mensen die zich er aan ergeren, zeker als je ooit geluid wil toevoegen.

Succes!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Pol

Hoe loopt het met die "geluidstest"? Eventueel kan je ook een laagje kurk onder de sporen leggen. Dat dempt het geluid ook. Ik heb eens ooit iemand geweten die gewoon goedkope kurktegels (vloerbekleding) gebruikte. Ik weet alleen niet waar je die GOEDKOOP kan verkrijgen. Misschien afval van een vloerlegger?

Hoe vordert de bouw verder?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Michiel

Kurkrollen of -tegels bestaan niet meer in het gamma van de brico, althans niet hier in de streek rond Waterloo. Ik heb me rot liggen zoeken naar kurk, maar helaas... In fora heb ik gelezen dat kurktegels nog bij ikea te vinden zijn. Mijn (vrij dure) kurk komt uiteindelijk via eBay uit duitsland...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dieseltje

Bij den Brico heb ik destijds ook niks meer kunnen vinden...

Uiteindelijk ben ik bij "Santana" langsgeweest, en daar kunnen ze u de gewenste lengte "van de rol" afsnijden.   Als ik mij goed herinner hadden ze zelfs 2 mogelijke diktes.

Benny

Michiel

Het was wel degelijk GB-brico. Ik ben naar de beide van Waterloo geweest, die van Eigenbrakel en ook naar die van Drogenbos: er wordt geen kurk meer verkocht! Ook bij Hubo in Eigenbrakel is er geen kurk maar in het gamma. Ik ben ook langs geweest bij plaatselijke behang- en tapijtzaken, maar geen van hen had iets bruikbaars. Zoals eerder gezegd heb ik uit armoede mijn kurk uit het buitenland gehaald.
Maar zoals B-Modelbouw en Dieseltje hebben ondervonden, het is steeds de moeite om eerst in eigen streek eens rond te zoeken...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pol

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Ik vind het niet echt nodig meer om er iets onderleggen, tis niet echt storend.



OK! Goedgekeurd en doorwerken maar![;)]
Heb je al wat sporen liggen? Zet eens een fotootje op dit forum zodat de mensen die nog niet eens een plekje klaar hebben om een treintje te laten rijden ook eens kunnen watertanden?[:p]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...