Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Er komt een nieuwe Intellibox.

Gestart door n/a, 08 februari 2005, 23:37:54 PM

n/a

Maar hij verstaat nog geen mfx protocol.
Uhlenbrock zet in op infra rood Iris en Lissy.
http://www.uhlenbrock.de/3/1/I207D1E1-001.apd/Neu2005.pdf

Terwijl Lenz en Zimo wel bidirectioneel gaan en daarvoor ook aparte hardware (centrales voor gaan maken).
http://www.zimo.at/

Prijs heb ik nog niet kunnen vinden.



n/a

#1
Wel het verschil met de oude is dus enkel infra rood Iris.
Lissy (duur grapje) kon met de huidige IB ook al.
Ik behoud mijn huidige IB - als bidirectioneel de toekomst wordt, zullen de huidige decodertjes wel een stuk goedkoper worden [:)]
Peter

n/a

#2
citaat:
Geplaatst door Davy

Maar hij verstaat nog geen mfx protocol.
Uhlenbrock zet in op infra rood Iris en Lissy.
http://www.uhlenbrock.de/3/1/I207D1E1-001.apd/Neu2005.pdf

Terwijl Lenz en Zimo wel bidirectioneel gaan.
http://www.zimo.at/

Prijs heb ik nog niet kunnen vinden.



Hmmmm Davy,

Lissy is toch ook bidirectioneel. Het geeft toch ook de positie en het adres van de lok door aan de centrale. Ik denk dat de infrarood methode minder storingsgevoelig is dan als de info over de rails en wielen moet terugkomen. Volgens mij is het bij Lenz en Zimo geen GPS, dat geeft alleen info over de lok.
Maar ik heb me daar niet in verdiept, daar ik gewoon een besturingsprogramma gebruik, welke mij exact verteld waar mijn lok op de baan is en welke naam IK hem heb gegeven. Al met al een veel goedkopere oplossing en aan te passen naar mijn eigen inzicht.

Het Lissy systeem lijkt misschien leuk, maar eigenlijk stap je weer terug naar de ouderwetse relaisschakelingen en hun starre bedrijfsverloop, weg flexibel besturingsprogramma. En dan maar niet denken aan een uitbreiding of een kleine aanpassing aan de baan, ik denk dat Lissy dan ineens veel minder leuk wordt.
Ik heb eens met een schuinoog in de handleiding van Lissy gekeken, maar daar werd ik niet echt vrolijker van. Als je het over ingewikkeld hebt, dan is dat het wel. Dat wens je je ergste vijand nog niet toe.
Dus het zijn in mijn ogen leuke kassa-vullers, maar echt je hebt niet meer nodig dan een kale IB en een goed besturingsprogramma.

Mvg
Wim Ros



www.rosoft.tk


n/a

#3
Prijs heb ik nu ook gevonden. Kijk maar.
http://www.modellbahnecke.de/uhlenbrockn.htm

En Wim,

Van de Zimo website gehaald ik citeer:
"Without a doubt, the NMRA bi-directional communication is far superior in performance and application possibilities compared to the infrared navigation (Uhlenbrock, Fleischmann), mainly because of its independence from reading devices and its high capacity (see above)."


svvander

#4
Dus als ik het goed versta, dient het "bidirectioneel"-systeem als een soort terugmelddecoder? Of heb ik het fout? Wie kan het mij vertellen?

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

boke

#5
Hallo,

Wil dit dus zeggen dat er geen nieuwe software meer aangeboden zal worden voor de oudere versies van de intellibox?

Boke

jlvjlv

#6
Boke,

Wees gerust. De aangekondigde software-update (versie 2) geldt voor de Intellibox ?n de Intellibox IR. Het enige verschil tussen beide is het al of niet reeds ingebouwd zijn van een infraroodontvanger. De aanduiding 'een nieuwe IB' is dus wat te hoog gegrepen. Trouwens, zowel op de IB als op de IB-IR kan je ook extern een infraroodontvanger aansluiten.

Ook dat Lissy-systeem wordt extern (via LocoNet) op de IB of de IB-IR aangesloten en heeft niets te maken met een zgn. 'nieuwe IB'.

Johan

n/a

#7
citaat:
Geplaatst door svvander

Dus als ik het goed versta, dient het "bidirectioneel"-systeem als een soort terugmelddecoder? Of heb ik het fout? Wie kan het mij vertellen?

Sven Vandersmissen



Lissy bestaat uit een zendmodule per loc, extra in te bouwen, een Uhlenbrock decoder gebruikt hiervoor de SUSI interface.
Deze zendmodule zendt het digitale adres van die lok uit.
In de rails moet je dan Lissy ontvangermodules inbouwen, zodat je baan "weet" welke loc w??r passeert.

Het Lenz RailCom systeem (Zimo is ook met zoiets bezig) is echter w?rkelijk bidirectionele communicatie tussen decoder (loc) en centrale, vergelijk het met het nieuwe M?rklin Systems.
Technisch gezien veel mooier dan Lissy. De Intellibox zal dit waarschijnlijk (voorlopig?) niet aankunnen, Uhlenbrock zal vermoedelijk wel met Lissy gekomen zijn omdat ze met de Intellibox, door het multiprotocol concept t?ch al zoveel techniek in dat ?ne kastje moesten proppen.

Ik ben dus bang dat de Intellibox, ??ns zo uniek, door zijn concept nu niet in staat is enerzijds M?rklin Systems (mfx protocol) mee te volgen, en anderzijds dus RailCom.

Spijtig - ik heb de IB ook - goed voor de concurrenten - M?rklin zal de komst van de Intellibox destijds absoluut niet op prijs gesteld hebben en nu lijkt het dat ze stevig terugslaan.
Zoals de andere concurrenten.

Tenminste dat is, als buitenstaander die het vanop afstand bekijkt, mijn idee dan toch.

Peter


n/a

#8
Er gaan echter ook geruchten dat Esu met een centrale zal komen die mfx zal verstaan. Dus misschien komt er wel degelijk concurrentie en dat is voor iedereen goed. Zowel voor de bedrijven die daardoor scherp moeten blijven als voor de consument.

n/a

#9
Peter,

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met de IB, er is inmiddels al een aansluit mogelijkheid voor New Systems. RailCom zal ook wel geen groot technisch probleem zijn ware het niet dat men er nog steeds geen besluit over genomen heeft bij de NMRA welk systeem er nu gebruikt gaat worden voor twee richtings verkeer.
Zimo, gaat het oplossen met een losse uitbreiding die ze aan de centrale koppelen,  dat kan bij de IB natuurlijk ook zie maar New Systems. Het is een kwestie van het signaal filteren uit de andere digitale info en aanbieden aan b.v. LocoNet.
Dus als de heren bij de NMRA uit vergadert zijn, kunnen we misschien meer verwachten, tot die tijd ook geen Zimo of Railcom.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


n/a

#10
Wel ik hoop het van harte Wim want ik wil mijn IB niet kwijt [:(!]

n/a

#11
citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

Wel ik hoop het van harte Wim want ik wil mijn IB niet kwijt [:(!]



Spoor_H0, zit je dan werkelijk te wachten op deze optie??
Ik in ieder geval niet, want als ik de status van een bepaalde lok wil weten  op de baan, dan geef ik mijn software de opdracht om deze op te halen uit mijn IB, of Lenz Centrale, dan weet ik zijn snelheid, zijn richting, hoe en welke functies er aan staan, enz. enz. In het geval van een IB wat voor format decoder erin zit. Dus wat wil ik nog meer. Wil ik zijn adres weten, dan zet ik hem op een programmeerspoor. En dat adres wil ik alleen maar weten als de lok nieuw is, zodra hij op mijn computergestuurde baan staat weet mijn programma feilloos waar welke lok is.

Dus ik zie de voordelen van die tweerichtings communicatie niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het op een andere manier oplos.

Mvg
Wim Ros




www.rosoft.tk


n/a

#12
Prijs bij www.lokshop.de
UHL65050        Intellibox IR   427,64   
Daar wordt je dus ook niet vrolijk van.
Bij
http://www.modellbahnen-licht.de/Modelle/modelle.html?l=0&c=&s=418817975
Kost hetzelfde apparaat 386 euro.

Ga er dan maar van uit dat de nieuwe IB in Nederland en Belgi? meer dan 400 euro gaat kosten.

n/a

#13
citaat:
Geplaatst door Rosoft
Spoor_H0, zit je dan werkelijk te wachten op deze optie??


Wel Wim misschien niet - ik heb WinDigiPet aangekocht en ben van plan om dit programma binnenkort eens goed aan de tand te voelen - in ieder geval interesseert het mij vanuit technisch oogpunt om te volgen of de IB ook mfx en/of RailCom aan zou gaan kunnen.

Peter

n/a

#14
Peter,

Win digiPET??, ik wens je daar veel sterkte mee. Als je het mij persoonlijk had gevraagd was dat niet mijn keuze geweest.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk