Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

spuitcabine

Gestart door Frank_N, 30 juli 2007, 23:19:39 PM

Frank_N

Heeft iemand ervaring of sugesties voor het zelf maken van een spuitcabine, voor airbrush-werkzaamheden?
Zelf had ik in gedachten een soort box te maken met een draaiplateau, en afzuiging. Ideeen welkom!!

Groet van Frank
Groet van Frank

locomotion

Probleem is niet het maken van een cabine met voldoende luchtafzuiging, maar wel wat erna. Eenmaal je ze hebt en gebruikt zie je de gebreken. Ik zou voorstellen om ze voldoende groot te maken zodat je veel bewegingsruimte hebt en je het model dat je wilt spuiten ook in de hand kunt houden zodat je het gemakkelijk in alle richtingen kunt bewegen. Dus niet alleen vlak ronddraaien. Zorg ook voor een goede belichting. Een zeer egale belichting van boven zou mooi zijn. Dit mag TL-licht zijn maar ook gewone plafondlampen (eventueel tegen de muur geplaatst), maar zorg voor een afdekkap die je kunt afwasssen. Persoonlijk gebruik ik een oude badkamer waar alles verwijderd is behalve de tegels aan de muur. Ik kan de badkamer met degelijke afzuiginstallatie ook nog eens goed stofvrij houden. En als het moet kan ik de muren afwassen. Heb je een oppervlakte van enkele vierkante meter (twee lijkt me al voldoende) maak dan een echte cabine met drie muren met een deur.
Locomotion.

dirkkerckhofs

Ik heb er ook al aan gedacht om er zelf eentje te maken. In ??n of ander artikel las ik dat je voor de afzuiging een ontploffingsvrije motor moet hebben. Is de motor van een oude dampkap ontploffingsvrij?

Dirk

Minerva

Ik had gedacht om mij ook een uitgebreide mobile spuitcabine te maken.Mijn objecten (locs) zijn tussen de 60 en de 68 cm, dus vrij groot. Na overweging heb ik besloten verder te werken op de manier waarop ik gestart ben : In een grote kartonnen doos. Daarin heb ik verlichting geplaatst.De voorkant kan ik afdekken met plastiekfolie(vuilniszak of PMDzak)
Mijn visie over stof: Het is vanzelfsprekend, hoe minder stof hoe beter maar afzuiging moet je relativeren. Wat je wegzuigd ,zuig je opnieuw aan anders komen we in een onderdruk terecht maar ik denk dat daar een ander draadje voor is[:)]. Om nevel en dampen weg te krijgen ben ik volledig akkoord maar als je niet met een watergordijn werkt vrees ik dat het wegzuigen van stof een utopie is.
Ik gebruik voor mijn afzuiging van dampen en verfnevel een stofzuiger.
Ik denk dat het belangrijker is dat het object zo stofvrij mogelijk kan drogen. ik heb collega's die op een windstille dag buiten spuiten en daarna de stukken laten drogen in een kleine (stofvrije) ruimte.

Met een draaiplateau heb ik ook ervaring en het werkt prima maar vergeet niet dat deze ook beperkingen heeft. Probeer uw stuk nooit in ??n beweging af te krijgen. Verf is iets waar we geduld moeten mee hebben zoniet kan het wel wat frustraties opleveren
vriendelijke groeten
Hans

jacques timmermans

Het werken met zelf in elkaar geknutselde afzuiginstallaties, zeker indien deze niet door een iemand met de nodige vakkennis gebouwd zijn, moet absoluut afgeraden worden. Immers de afgezogen verfdampen bevatten zeer licht ontvlambare solventen zoals alcohol, benzinederivaten, tolueen xyleen enz; bepaalde soorten alcohol kunnen al bij 40 graden Celsius, een absoluut normale werkingstemperatuur voor elektrische motoren en de ingebouwde rol of glijlagers, ontvlammen.
Verder moet men er rekening mee houden dat alle elektrische componenten (schakelaars en motoren), die in de nabije omgeving (hobbywerkplaats) ge?nstalleerd worden vanwege de mogelijke aanwezigheid van explosieve dampen van een explosievrij type, en daardoor zeer duur zijn, moeten zijn.
Het alom gebruikte elektrische installatiemateriaal en motoren uit een huishoudelijke afzuigkap en uit stofzuigers zijn dit beslist niet! Stofzuigermotoren zijn in de regel open motoren waardoor de explosieve dampen direct contact met de vonkende koolborstels kunnen maken met alle gevolgen van dien!
Daarbij komt nog het feit, dat bewegende lucht statische elektriciteit genereert waardoor bij voorbeeld de afzuigcabine en de afvoerkanalen of buizen elektrisch geladen kunnen worden welke een ontbranding van de aanwezige explosieve dampen kunnen veroorzaken.
Men kan het explosie en brandgevaar dermate verminderen indien de afzuigventilator en al het daarvoor benodigde elektrisch installatiemateriaal buiten de ruimte gemonteerd wordt en alle afvoerkanalen door een vakman laat aarden en in de werkruimte zelf geen of een explosievrije verlichting voorziet.
Bij het gebruik van water verdunbare acrylverven kan een doordacht zelfgebouwde afzuiginstallatie wel veilig functioneren; immers waterhoudende dampen veroorzaken alleen maar oxidatie op metalen.


Jacques Timmermans

Minerva

Jacques,
Bedankt voor de toelichting, ik besef ook wel dat een stofzuiger geen echt veilig toestel is maar zoals je aanhaald zijn er meerdere zaken waarmee we rekening moeten houden (TL lampen, schakelaars).
Het is natuurlijk niet eenvoudig om zo'n volledig veilige installatie uit te bouwen.
Ik denk dat het even gevaarlijk is wat de directe gezondheid betreft, niettegenstaande de nodige bescherming toch nog schadelijk mengsels inademen enz...Ik heb ooit een lijst gezien wat produkten zoals  thinner, white spirit, aceton enz..kunnen veroorzaken( je zoek op slag een nieuwe hobby).
Maar inderdaad het gebruik van de stofzuiger mag je hier schrappen als zijnde alternatief voor afzuiging.
vriendelijke groeten
Hans

Gerolf

Ik heb een (borstelvrije) PC-ventilator in de muur geplaatst, mijn dampkap eromheen gebouwd en een Lenco draaitafel (eveneens borstelvrije motor) als aandrijving. Mijn schakelaars zijn dichtgespoten met siliconen. Ik heb zelfs nog geen aanstalten-tot-vonken gemerkt. [8D]
Alleen is mijn spuitruimte wat te klein ... [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

@ Allen: Hartelijk dank voor Uw reacties!

Dat van die vonkvrije motor had ik weer niet over nagedacht[B)], ik heb daar een keukenventilator voor met een (dacht ik) Pabst motortje. Dat is voor zover ik weet borstelvrij, bovendien heeft het ding 3 snelheden. Het moet immers ook weer niet zo zijn dat de ventilator je verfnevel opzuigt, voordat het op je werkstuk terecht kan komen......

Tolueen en Xyleen zijn inderaad serieus te nemen kwalijke stoffen[:0].

Mijn gedachten gaan uit van een kleine box, zowat max een halve kuub/mtr. Dat lijkt me in eerste instantie groot genoeg. Als ik dan uw reacties lees geeft dat weer bedenkingen. Mijn vraag is daarom: waarom groter?? De dingen die ik wil bewerken zijn immers klein te noemen.

Een pc-ventilator heb ik ook, en nog regelbaar ook, de vraag is: is dat ding qua capaciteit voldoende bruikbaar? Ook is het niet zo simpel er een slang aan te maken voor de nodige afvoer. Daar is de keukenventilator weer beter geschikt voor.

Dan het stof-probleem: Ervaart U dat echt zo lastig? Ik bedoel dus als je gaat afzuigen tijdens het spuiten en daarna de ventilator uitschakeld, zodat het werkstuk kan drogen lijkt me dat niet zoeen probleem te zijn?

De belichting is ook een goede tip om over na te denken: Welk soort licht is het best geschikt? En vanuit welke hoek(en) mag het komen?
Kunstlicht vertekend vrijwel altijd de kleurechtheid. Of het nou weer zo precies komt weet ik even niet, wel weer iets om over na te denken.

@Gerolf: Lenco maakt voorheen erg goede platenspelers, Beetje banaal om zoeen mooi ding tot draaiplateaux te promoveren.......[;)]
Mijn vraag daarover: werkt dat goed, of is het beter je werkstuk in de hand te houden (en te bewegen) tijdens het spuiten? Of gebruik je beide technieken [?]

@Jacques Timmermans: Dus geen PVC buis gebruiken voor je afvoer kanalen! Voor wat betreft statische elektriciteit denk ik toch dat afzuigdamp vocht (al dan niet bestaande uit vluchtige stoffen) zal bevatten, maar U kon wel eens gelijk hebben mbt. vonkgevaar.

Al met al is het blijkbaar toch goed opassen geblazen met het "lukraak" in elkaar flanzen van een spuitcabine...

Groet van Frank
Groet van Frank

Rochevalien

>>> Jacques, ik twijfel er geen seconde aan dat jij goed weet waar je het hier over hebt,maarrr.... overdrijf je nu niet een h??l klein beetje?? explosieve dampen? die vrijkomen bij het spuiten van modellen? schadelijk voor de gezondheid,dat wel en zeker als je HEEL VEEL van die dampen inademd. Iemand die in een garage auto's herspuit en dat jaren aan een stuk zal daar g??n goede longen aan overhouden ,dat hoor je mij niet zeggen maarwat jij daar schrijft????
Ik heb zelf een "spuitkabiene" van eigen fabrikaat ,m?t filter en afzuigventilator(niet Ex)Ik heb zelfs nog een extra filter uit keukenrol toegevoegd die voor de eigenlijke filter zit en dat is m??r dan genoeg hoor!
Ik spuit wel NOOIT zonder masker(ook al met een filter erop)en dus geen gewoon stofmasker.En ik spuit ook maar sporadisch en bovendien alleen voor eigen rekening,dus zo'n vaart zal het wel niet lopen zeker?

Frank_N

Gerrit,

Toch ben ik geneigt de gedachten van Jacques's bijdrage aan dit topic serieus te nemen. Het mag dan om sporadies kleine hoeveelheden chemische zooi te gaan, maar voorkomen en/of nadenken is altijd beter dan genezen denk ik dan maar!

Dank voor de tip met het mond/neus filter, dat is ook weer een welkome suggestie!!
De vraag daarover: moet dat een koolstoffilter zijn? Koolstof werkt mi. niet tegen alle chemicalien, voorzover mijn kennis rijkt. Nat worden is al helemaal uit den boze, dan werkt het eenvoudig niet meer.

Groet van Frank.
Groet van Frank

DelticPower

Hoi allemaal, in aanvulling op de spuitcabine denk ik dat een afzuigkap best kan, de meeste zijn uitgerust met een borstelloze motor. Zou alleen de aan en uit-schakelaar en de schakelaar van de verlichting (gloeilampen)vast zetten ivm voorkomen van vonkvorming bij de bediening. Het gebruik van een mondmasker met filter is zonder meer aan te bevelen, een stofmasker houd misschien wel wat spuitstof vast, maar laat de dampen gewoon door.
Een ander middel werd vroeger veel toegepast in spuiterijen, toen alle ARBOregels nog gemaakt moesten worden, was het verplicht drinken van een liter melk per dag, bij schaalmodellen misschien terug te brengen tot een glas?

@Gerolf, zijn de spuitprodukten sneller droog op 78 toeren? [:D]
Groeten van Jan

Gerolf

De gepromoveerde draaitafel werkt goed om ronde voorwerpen te spuiten (torentjes, boompjes, ...) Ik gebruik liefst een fiks toerental om een egale verneveling te krijgen.
Uit de hand spuit ik uiteraard ook, en bij grote werkstukken (een perronkap vb) wordt er met open raam op de werktafel gespoten.
Uiteraard spuit ik ook rechtstreeks op de baan (verweren van rails, ...)
Ik begrijp de bezorgdheid van Jacques, maar als je die lijn strikt doortrekt, mag je ook niets meer lijmen of solderen of ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Voor het weinige dat ik spuit, en dan meestal acrylverf, zie ik het nut niet goed in om een spuitcabine te maken, als je al niet te veel plaats hebt is het plaatsverlies, dus gewoon een stofmasker en spuiten in een grote doos. Ik heb wel een draaiplateau voor planten op te zetten, ooit gekocht in lidl of aldi voor iets meer als niets.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Frank_N

citaat:
Uiteraard spuit ik ook rechtstreeks op de baan (verweren van rails, ...)

Schuurt U daarna de rails op bovenkant dan weer weer af Gerolf [:I]? Of hoe doet men zoiets? Ik heb eens gelezen (vraag me niet waar) dat iemand de delen waar geen verf mocht komen insmeerde met vet [8D]. Ik bedoel: als je aan je rails gaat schuren word het rijoppervlak er meestal niet gladder door, zodat vuil zich beter kan hechten. Misschien is mijn gedachte muggenziften, maar toch..........

Groet van Frank
Groet van Frank

janjozef

nee onmiddelijk als je gespoten hebt gewoon met een doek afvegen en eventueel nog met de railgom erover, is meestal voldoende.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem