Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

JMRI via Intellibox

Gestart door René, 24 juli 2007, 21:34:56 PM

René

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het programma JMRI in combinatie met een Intellibox.
Ik gebruik het onderdeel Decoder Pro van dit programma wat te downloaden is van urlhttp://jmri.sourceforge.net//url.
Met dit programma kan o.a. een decoder worden uitgelezen en geprogrammeerd.
Nu probeer ik het zoals voorgeschreven via de IB maar tijdens het uitlezen gaat er iets fout. De ene keer is dat al bij de eerste CV, de andere keer bij een willekeurige andere. Het lijkt een beetje het zelfde soort probleem als het uitlezen van de loconet IO.

Zijn er hier mensen die dit probleem ook hebben of die het hebben weten te verhelpen?
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

INFO

DecoderPro samen met de Intellibox werkt gewoon.

Wat bedoel met problemem met het uitlezen van de LocoNet IO?

Met dit programma kun je ook decoders programmeren en uitlezen.

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/PT.exe



Alleen de waarheid ligt in het midden.

René

citaat:
Geplaatst door INFO

Wat bedoel met problemem met het uitlezen van de LocoNet IO?




Ik bedoel het uitlezen van de IO met behulp van het programma LocoHDL zoals hier al eens eerder aan de orde is geweest.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3990

De SO instellingen voor JMRI zijn dezelfde als die voor LocoHDL (zie: http://jmri.sourceforge.net/hardware/Uhlenbrock.html ) waardoor ik het vermoeden heb dat het toch iets met de dataoverdracht te maken heeft.

Als ik de DCC locdecoder direct met de IB uitlees, levert dat geen enkel probleem op. Ik heb het ook geprobeerd m.b.v. Trainprogrammer 4.7 van Freiwald en ook hier geen problemen.
Gebruik ik JMRI 1.8 dan blijft het uitlezen bij een willekeurige CV "hangen". Dit kan alleen verholpen worden door de applicatie af te sluiten.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

INFO

Ren?,

De ondersteuning van de Intellibox in JMRI, is gedaan op aanwijzing van mij, en door mij getest. Dat deel werkt. De SO instellingen van de Intellibox zijn voor alle programma's gelijk, dat zijn namelijk de instellingen van de Intellibox zelf.

Het blijven hangen op of bij een bepaalde CV bij het gebruik van DecoderPro heeft een andere oorzaak.

DecoderPro blijft namelijk net zolang een CV afvragen totdat hij geen melding meer krijgt dat er geen decoder gevonden wordt op de programmeerrails. Dus als er geen contact is met de lok en de rails, doordat de rails of de wielen of de contacten tussen de wielen vuil zijn, dan zend de Intellibox de boodschap 'Geen decoder'
De Loconet boodschap 'B4 6F 01 25 <OPC_LONG_ACK>', ' E7 0E 7C 28 01 00 20 07 00 07 00 00 00 63 <OPC_SL_RD_DATA>'

Wat je dus ziet is geen fout in de communicatie, maar een vervelende eigenschap van DecoderPro.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

René

Dan is het toch vreemd dat als ik zonder de loc ook maar aan te raken overschakel op een andere manier van CV opvragen (b.v. direct via de IB of een andere programma) het uitlezen wel werkt.
Ook na het opnieuw opstarten van Decoder Pro begint hij weer met uitlezen (alleen na een paar CV's blijft hij weer hangen).

Nu kan ik niet precies zien welke vorm van communicatie gebruikt wordt maar ik zie wel overeenkomsten met LocoHDL waar ook loconet commando's via de seriele poort van de IB worden verzonden.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

INFO

citaat:
Geplaatst door Ren?

Dan is het toch vreemd dat als ik zonder de loc ook maar aan te raken overschakel op een andere manier van CV opvragen (b.v. direct via de IB of een andere programma) het uitlezen wel werkt.
Ook na het opnieuw opstarten van Decoder Pro begint hij weer met uitlezen (alleen na een paar CV's blijft hij weer hangen).




Nogmaals de decoder (lok) op de rails maakt dan geen contact meer, en DecoderPro blijft de CV opvragen waar de foutmelding bij kwam. Dit is een vervelende eigenschap van DecoderPro. Is geen BUG, alleen is het de manier waarop DecoderPro werkt, dit is ook ??n van de redenen waarom ik mijn eigen decoder programmeer programma 'PT' heb geschreven. Dat gaat gewoon door met uitlezen van de volgende CV, na een melding dat er geen decoder gevonden wordt.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door Ren?


Nu kan ik niet precies zien welke vorm van communicatie gebruikt wordt maar ik zie wel overeenkomsten met LocoHDL waar ook loconet commando's via de seriele poort van de IB worden verzonden.



De communicatie die gebruikt wordt is natuurlijk het LocoNet protocol. Als je in DecoderPro de LocoNet monitor aanzet zie je het volgende



Hier is bewust geen lok op de programmeerrails geplaats, en hier kun je zien dat CV29 uitgelezen wordt, en dat er niet verder gegaan wordt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door Ren?

CiteerGeplaatst door INFO

Wat bedoel met problemem met het uitlezen van de LocoNet IO?

Als ik de DCC locdecoder direct met de IB uitlees, levert dat geen enkel probleem op. Ik heb het ook geprobeerd m.b.v. Trainprogrammer 4.7 van Freiwald en ook hier geen problemen.
Gebruik ik JMRI 1.8 dan blijft het uitlezen bij een willekeurige CV "hangen". Dit kan alleen verholpen worden door de applicatie af te sluiten.




Op deze manier sluit je het zogenaamde blijven hangen af. Kijk ook even naar de gegevens onder aan dit window, dat verteld je waarom het zogenaamd blijft hangen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

René

Wim,

Na nog een paar tests is het voor mij 100% zeker dat het geen onderbreking van het signaal is. Meerdere locs geprobeerd met hetzelfde resultaat en ook een rechtstreeks aangesloten decoder geeft het zelfde resultaat.

Bij de melding onderaan in het scherm staat reading cv29....  (het nummer van de cv is random)
Ik kan dan het programma wel stoppen op de manier zoals je beschrijft mij bij het opnieuw proberen komt onder in het scherm een melding die er op duidt dat het programma nog bezig is met... ???
Alleen het volledig afsluiten van de applicatie werkt om dit te stoppen.

Als ik de loconet monitor aanzet, komt er nadat de CV waar hij blijft hangen een de melding: "set speed oc loco slot 1 to 0"
Geen idee wat het betekend
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

INFO

Ren?, ik zie je probleem, had het nog niet getest met de laatste versie (1.8) maar eerdere versies daar mee is er geen probleem.

DecoderPro ontvangt de informatie niet die wel degelijk verzonden is door de Intellibox.


De laatste regel uit het rechter schermpje mist bij DecoderPro, en die staat nu oneindig op dit antwoord te wachten, wat natuurlijk niet meer komt. Een BUG dus in DecoderPro.

Mvg
Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

René

Na het installeren van versie 1.6 heb ik het nog eens uitgeprobeerd.
Daar werkt het wel en kan een hele decoder zonder problemen uitgelezen worden.
thx
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

INFO

Ren?, dat klopt helemaal, vandaar dat mijn eerste reactie was, dat het gewoon werkt met JMRI DecoderPro, ik heb het inmiddels aan de heren gemeld, en er wordt aangewerkt.

Mvg
Wim
Alleen de waarheid ligt in het midden.