Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Humbrolverf en andere

Gestart door T03, 23 juli 2007, 15:30:29 PM

T03

Hallo Kollega's,

regelmatig als ik een nieuw potje Humbrol verf open, zelfs door en door geroerd en gemengd, is de verf een ietsje wat te vloeibaar om te gebruiken op plastic met het gevolg dat het niet dekkend is en er verscheidene lagen nodig zijn om tot een resultaat te komen.:0
En nu vuur ik mijn vragen af:
1/ Bestaat er een verdikkingsmiddel voor dit type verf ? Ik heb er geen gevonden en bij gebrek heb ik een middel voor acrylverf uitgeprobeerd zonder veel effect.
2/ Of, indien jullie met dezelfde potjes Humbrol schilderen, hoe doen jullie het dan als de verf te vloeibaar is ?
3/ Tenslotte, wat gebruiken jullie om bev plasticcard te schilderen ?

dank jullie bij voorbaat.
Met spoorse groeten
Marc
"I have a train riding in my brain"

erik de noorman

Humbrol te dun? Ik verdun Humbrol verfen altijd. Om ze met een penseel te schilderen gaat het nog net. Voor de airbrusch verdun ik deze tot 1/3. De beste resultaten bekom je door meerdere lagen aan te brengen.

Erik

doomslu

Dat vind ik ik ook, Erik. Met de borstel zijn ze net niet te dik.
Om op plasticard te verven : ondergrond goed ontvetten en liefst een grondlaag verven of spuiten. Daarvoor gebruik ik een ordinaire spuitbus met matte verf (grijs, wit of zwart; het maakt niet veel uit).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Dat Humbrol niet dekt met de eerste laag is geen probleem.
De gouden regel van schilderen is nog altijd:
BETER TWEE DUNNE LAGEN DAN EEN DIKKE LAAG!!
Met de matte Humbrol verven kan je zonder ondergrond werken, met satijn en glansverf moet je ALTIJD een ondergrond gebruiken, dit geld zowel voor schilderen met een borstel alswel met de Airbrush.
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Het is eender met welke verf je werkt is je ondergrond niet proper -----> geen mooi schilderwerk

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Xeetog Hum....brol[:D]



heu...Tony wat gebruik jij als verf ?

Spoorse Groetjes
Marc
"I have a train riding in my brain"

tonycabus

Veel acryl uit... het Kruitvat (of is het toch met een 'd'?[:D]).
Goedkoop en voor de meeste toepassingen ruim voldoende, maar natuurlijk niet om loks mee te gaan schilderen. Dan liever Vallejo en zo. Maar dat moet nog komen. Trouwens, 'Hum...Brol!' is een reeds tientallen jaren oude boutade. Niet op reagere, Lena!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

T03

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Veel acryl uit... het Kruitvat (of is het toch met een 'd'?[:D]).
Goedkoop en voor de meeste toepassingen ruim voldoende, maar natuurlijk niet om loks mee te gaan schilderen. Dan liever Vallejo en zo. Maar dat moet nog komen. Trouwens, 'Hum...Brol!' is een reeds tientallen jaren oude boutade. Niet op reagere, Lena!


Ik heb onlangs een doos acrylverfjes aangeschaft bij Casa (Tony ze zien er even goed uit als bij Kruitvat [;)]  ) en nu heb ik een bijkomende vraag. Ik gebruik deze op plasticcard gemaakte huizen mee te schilderen en ik vroeg me af of het niet raadzaam zou zij om een primer te gebruiken. Misschien houd acryl zonder primer niet goed houd op een plasticondergrond (afpellen, kraken, bev)
Indien iemand een primer gebruikt, welke gebruik je dan ?


SpGr.[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

dancer

Ik heb acrylverf van LIDL, een hele doos vol, met ongeveer 24 tubes..
Ik vind wel dat acrylverf te veel blinkt om te gebruiken voor de preisertjes... Om lederen kleren of latex kleren of gel in de haren uit te beelden is dat goed, maar voor jeans of zo niet echt fantastisch...
Bovendien is het al gebeurd dat de verf er gemakkelijk afging..misschien omdat de verf een ietsje te verdund was?.. In ieder geval, voor preisertjes die binnenin de wagon zitten is het minder belangrijk dat ze mooi afgewerkt zijn dan de preisertjes die zich buiten de wagons bevinden...