Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vragen van een beginner

Gestart door n/a, 23 juli 2007, 13:28:08 PM

n/a

Beste mensen,

zoals jullie waarschijnlijk wel snappen is dat ik een modelbaan wil maken. Ik weet alleen niet hoe te beginnen.

- Ik zou graag een baan maken in schaal N (dhu...)
- De baan wordt 60 x 1,40 cm
- De baan wordt in een tafel ingeboud, dus hij mag niet hoger worden dan 15 - 20 cm
= Het ontwerp wordt een soort misvormd ovaal, met hier en daar en tunnel
- Thema is Oostenrijks

Watvoor een rails kan ik gebruiken??? Bij mij in de buurt is een modelbouwwinkel, en achterin (heb ik gezien) ligt rails. Dat zijn van die lange rechte meter stukken. Kan ik die gebruiken om een bocht mee te maken??? En hoe bevestig je die rails aan elkaar.

Als je de rails hebt gelegd en de stroom aan de trafo hebt aangesloten, hoe krijgt de trafo stroom??? Via het stopkontakt met een adapter (zo goed geschreven???)???

Dit zijn mijn vragn voor nu, als ik begin met bouwen dan komen er vast nog wel een paar vragen. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie een paar van mijn vragen zou willen beantwoorden.

Groetjes Big Ben

Gerolf

Die meterstukken-rails zijn flexibele rails. Prima bruikbaar voor gelijk welke boogstraal, maar iets moeilijker in gebruik dan gewone standaardstukken.
Voor het mechanisch aansluiten heb je nog raillassen nodig, en meestal moet je minstens ??n railstaaf nog inkorten.
Voor de elektrische aansluiting kan je rechtstreeks aan de rail solderen, maar er bestaan ook raillassen met draadjes eraan.

Gebruik de zoekfunctie van het forum eens: je zal verbaasd zijn hoeveel informatie je nog meer kan vinden!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

En als je dus van die flex rails hebt, hoe moet je die dan buigen??? Gewoon in twee handen nemen en dan handen na elkaar toe??? of is er een soort apparaat voor???

5307

avec les mains [;)]


(met de handen dus[:D])

Frank_N

citaat:
...als je dus van die flex rails hebt, hoe moet je die dan buigen??? ...

Daar heb ik ooit ergens speciale klemmen voor gezien, waar weet ik niet meer. Ze waren behoorlijk prijzig. Maar met wat geduld lukt het met de hand ook goed, als je eerst je gewenste boog 1:1 uittekend op je baan. Met een beetje experimenteren kom je er wel.
Zorg wel dat je soepele flexen koopt, er zijn nl. ook stugge en die zijn niet zo gemakkelijk handmatig te verwerken.

Verder ondersteun ik de suggestie van Gerolf de zoekfunctie van het forum te gebruiken, je zult zien dat er veel van je vragen beantwoord worden!!

Groet van Frank.

Edit: tiebvauwd.
Groet van Frank

Roderik

Die bochten kan je maken met een mal van Tracksetta. Deze bestaan in verschillende boogstralen maar of je die zomaar in een Belgische of Nederlandse winkel zal vinden weet ik niet.

Hier vind je, onderaan de pagina, een afbeelding:
http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/peco_produkte/n_zubeh.htm
Always be modelling!

Gerolf

Om een boog uit te zetten gebruik ik vaak een meter-stuk veerdraad: vastklemmen aan de uiteinden op de ondergrond met een griptang en je hebt een mooi geleidelijke boog.
Met de viltstift erlangs en hij is afgetekend op je ondergrond.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

oke, over dit onderwerp heb ik nu genoeg informatie. [:D]
Alleen over de gebouwen heb ik nog een paar vragen:
- kan je de gebouwen in schaal N zelf maken, of is dit afteraden aan een beginner door al het gepruts???

- Op de site van Vollmer heb ik een paar hele mooie gebouwen gezien, maar kun je die op de site ook bestellen???

Ben

p.s. bedankt voor jullie andere berichten, jullie hebben me al heel erg goed geholpen [;)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Big Ben

oke, over dit onderwerp heb ik nu genoeg informatie. [:D]
Alleen over de gebouwen heb ik nog een paar vragen:
- kan je de gebouwen in schaal N zelf maken, of is dit afteraden aan een beginner door al het gepruts???

- Op de site van Vollmer heb ik een paar hele mooie gebouwen gezien, maar kun je die op de site ook bestellen???

Ben

p.s. bedankt voor jullie andere berichten, jullie hebben me al heel erg goed geholpen [;)]




type op google maar eens volmer in.
Dan verschijnen een hele reeks winkels die volmer verkopen.
kan je het echt niet vinden dan wil ik je wel wat adressen per pm sruren.
wim ysbeer

n/a

en dan nog een vraagje:
bij vollmer zijn vooral duitse huizen te verkrijgen, waar kun je Oostenrijkse huizen verkrijgen???

Ben

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Big Ben

en dan nog een vraagje:
bij vollmer zijn vooral duitse huizen te verkrijgen, waar kun je Oostenrijkse huizen verkrijgen???

Ben



zoveel verschil tusen oostenrijkse en duitse huizen is er niet.
faller,auhagen maar ook kibri hebben zeker wat je zoekt.
Staat er echter zuid duits huis dan kun je hem ook wel in oostenrijk zetten.
Ook zwiterse huizen zijn bruikbaar (niet alles,maar wel veel)
Kijk eens op de site van modelparadisete beveren en mte in vlaardingen

wim ysbeer


n/a

Ik heb een site gevonden op het internet en wou even weten of jullie hier mee bekend zijn. Dit is de site: www.spoorhobby.com

Ben

Kiwi_Ed

citaat:
Geplaatst door Big Ben

oke, over dit onderwerp heb ik nu genoeg informatie. [:D]
Alleen over de gebouwen heb ik nog een paar vragen:
- kan je de gebouwen in schaal N zelf maken, of is dit afteraden aan een beginner door al het gepruts???



Hallo Ben,

Het is inderdaad wat gepruts, maar met een beetje geduld kun je prima zelf huizen maken in schaal N.

De kleinere onderdelen, zoals dakgoten, daklijsten, schoorstenen e.d. zijn wat lastiger, maar gelukkig hebben diverse 'huisjes-merken' dit soort onderdelen los in hun pakket. Kijk maar eens rond in de diverse (online) treinenwinkels.

Ik ben zelf ook van plan om binnenkort een baan te gaan bouwen in N (ook een beginner, vroeger met Marklin HO gespeeld als kind, maar nu toch zin in het serieuze werk...) en ben vooral uit kostenoverweging dingen zelf gaan bouwen. Ik heb op dit moment nog geen stukje rails liggen, maar ben wel al druk bezig met het zelf maken van huisjes en bomen en dergelijke. Die kosten op die manier bijna niks. Voordeel is ook dat ik in een drukkerij werk, dus karton enzo is er in ruim voldoende mate voor handen. En ondertussen verder sparen voor rails, treinen en hout voor m'n treinentafel. Maar ja, ook dat heeft z'n voordelen, want dan kan ik lekker rustig prutsen aan m'n baanplan
 

KroontjesPen

Als we het dan toch over maten op N schaal hebben zit ik als beginner met het volgende. Hoe wordt de boven leiding in tunnels en/of spiralen  bevestigd.
Bij het opmeten van twee E-locs voor die hoogte waren de maten verschillend resp. 43 en 47mm met pantograaf helemaal open en op de rails.
Als de montage met platte strip direct onder de boven plaat is dan moet ik met strip onder die 43mm gaan zitten. Zit er nog bevestigingen tussen strip en plaat dan moet ik wat omhoog anders druk ik de pantograaf van die 47mm hoge E-loc dicht.

Gerolf

Bekijk de NEM-normen eens (website van MOROP)
Bovenleiding in klimspiralen: MSM59 [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw