De Olifant

Gestart door rixke rail, 22 juli 2007, 21:45:50 PM

rixke rail

Net gezien in "Fata Morgana" op E?n : een 1/100 kopie  van "L'Elephant", de locomotief van de eerste trein in Belgi?.
Redelijk geslaagd toch ! :p  
urlhttp://www.fatamorgana.be/tv1_master/subsite/fatamorgana/afleveringen/tv1_fm_week407_fotoalbum_5/index.html/url
(zie foto 10/10)
All??n kwa jaar hebben ze de plank serieus mis geslagen, 1831 i.p.v. 1835 ! :o)  
Hebben jullie het gezien, en wat vonden jullie ervan ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

#1
Is dat waar ?
Om eerlijk te zijn, Maxim : zoals de vraag gesteld werd door mw. Ryan [:o)],
nl. de eerste Belgische locomotief, kan ik hun vergissing verstaan. Ik twijfelde ook wat ze nu juist bedoelde :
de eerste Belgische locomotief was inderdaad "Le Belge".
de eerste locomotief in Belgi? was van George Stephenson : "L'Elephant", Engels dus.
Misschien lag het dus aan de vraagstelling ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loebaske

#2
Het doet er niet toe....van welk jaar of welke stoomloc het was, in ieder geval was het wel geslaagd om dit te verwezenlijken in ??n week tijd, en daar gaat het hem eigenlijk om [;)][;)]

Jurgen

#3
Ik kijk niet meer sinds dit seizoen. Er zijn andere en betere programma's, Fata Morgana is een beetje afgezaagd.

Het blijft wel een mooie prestatie.
Ik wacht nog steeds op de uitdaging om een festival te organiseren rond (model)spoorwegen. [:D] G?ppingen voor 1 dag ofzo, maar dan niet alleen met M?rklin h?. [;)]

Ik ben vorig jaar trouwens eens naar zo'n opnames geweest in Scherpenheuvel. Ik kan zeggen dat het programma zijn naam niet gestolen heeft. Het is en blijft 1 grote fata morgana. [}:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

#4
citaat:
Geplaatst door rixke rail
de eerste Belgische locomotief was inderdaad "Le Belge".
Ik verwachtte dus ook die loc. Bouwde er geen MSM-medewerker mee aan dat ding? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stefanic

#5
Volgens de fatamorgana-site was de uitdaging:
'Maak een kopie van de eerste locomotief die in Belgi? reed.'
En dan was l'Elephant dus wel juist.
Voor een realisatie op zo'n korte tijd was dit in ieder geval een zeer fraaie prestatie. Sommige delen leken nogal simpel uitgevoerd, zoals de wielen, maar andere stukken zoals drijfstangen ed. leken dan weer zeer realistisch, inclusief weathering en al.
En wat zou daar nu mee gebeuren? Komt die misschien in Stoomcentrum Dendermonde Puurs terecht? 't Is nogal een gevaarte om in iemands Bornemse voortuintje te zetten als herinnering aan FataMorgana.

Wat mij wel verbaasde was dat het museum in Mechelen, waar die andere houten copy van De Olifant staat, en waar ze de nodige info haalden, nog bestond. Ik dacht dat dit initiatief al lang opgedoekt was! (vandaar ook het verdwijnen van de grote wegwijzer op het dak, die van in het station van Mechelen duidelijk te zien was).
Ik ben er in ieder geval nog nooit geweest, want indertijd was dit dacht ik maar ??n dag per maand open...

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

dgrr57

#6
citaat:
Geplaatst door stefanic

Volgens de fatamorgana-site was de uitdaging:
'Maak een kopie van de eerste locomotief die in Belgi? reed.'
En dan was l'Elephant dus wel juist.
Voor een realisatie op zo'n korte tijd was dit in ieder geval een zeer fraaie prestatie. Sommige delen leken nogal simpel uitgevoerd, zoals de wielen, maar andere stukken zoals drijfstangen ed. leken dan weer zeer realistisch, inclusief weathering en al.
En wat zou daar nu mee gebeuren? Komt die misschien in Stoomcentrum Dendermonde Puurs terecht? 't Is nogal een gevaarte om in iemands Bornemse voortuintje te zetten als herinnering aan FataMorgana.

Wat mij wel verbaasde was dat het museum in Mechelen, waar die andere houten copy van De Olifant staat, en waar ze de nodige info haalden, nog bestond. Ik dacht dat dit initiatief al lang opgedoekt was! (vandaar ook het verdwijnen van de grote wegwijzer op het dak, die van in het station van Mechelen duidelijk te zien was).
Ik ben er in ieder geval nog nooit geweest, want indertijd was dit dacht ik maar ??n dag per maand open...

Stefan



Ik kende de houten kopie van de 'Le Belge'. Bestaat er dan ook een kopie van de 'L'El?phant' ?

stefanic

#7
Ik dacht dat in het museum in Brussel Noord een maquette van Le Belge stond (ik dacht wel niet op 1:1 maar op 1:2 of zoiets) en in Mechelen L'Elephant (1:1), zoals ook te zien was in FataMorgana.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

trainfreak

#8
citaat:
Geplaatst door stefanic

Ik dacht dat in het museum in Brussel Noord een maquette van Le Belge stond (ik dacht wel niet op 1:1 maar op 1:2 of zoiets) en in Mechelen L'Elephant (1:1), zoals ook te zien was in FataMorgana.

Stefan



In Brussel-Noord staan een kopie van 'Het land van Waas' of iets in die aard.
Spoorse groeten
Dimitri

dgrr57

#9
citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door stefanic

Ik dacht dat in het museum in Brussel Noord een maquette van Le Belge stond (ik dacht wel niet op 1:1 maar op 1:2 of zoiets) en in Mechelen L'Elephant (1:1), zoals ook te zien was in FataMorgana.

Stefan



In Brussel-Noord staan een kopie van 'Het land van Waas' of iets in die aard.




In Brussel-Noord staat de ECHTE 'Land van Waas' [:)]



Deze locomotief heeft een spoorbreedte van 1145 mm.


Klaas Zondervan

#10
citaat:
Geplaatst door stefanic

Ik ben er in ieder geval nog nooit geweest, want indertijd was dit dacht ik maar ??n dag per maand open...

E?n dag per week, alleen op zaterdag in de zomer.
Meer informatie over het museum in Mechelen:
http://users.telenet.be/bengelapen/De%20Mijlpaal.html

rixke rail

#11
Ondertussen is er al sprake van 3 locomotieven[:I]. Even een overzicht :
De Olifant (origineel) en na verbouwing in 1849 door Arsenaal, Mechelen

De Belg

Het Land van Waas.


De eerste twee foto's komen uit "Onze onvergetelijke Stomers" van Phil Dambly, de derde uit "Het Spoor".
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

trainfreak

#12
citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door trainfreak

In Brussel-Noord staan een kopie van 'Het land van Waas' of iets in die aard.




In Brussel-Noord staat de ECHTE 'Land van Waas' [:)]



Deze locomotief heeft een spoorbreedte van 1145 mm.





Ik dacht dat het een kopie was omdat die bladveren van de loc precies aaneengelast waren.
Hoe dan ook ga ik zaterdag toch eens proberen binnen te geraken in dat museum in Mechelen!
Spoorse groeten
Dimitri

jean-luc

#13
Zondag is het uitzending van Fata Morgana in ZEDELGEM ... ik speel dus een thuismatch. Iedereen kijken aub ... al waren we vandaag reeds in 't journaal omdat de kelder van ons gemeentehuis ondergelopen is.

Groeten Jean-Luc

kurt10002

#14
De drie eerste locomotieven waren nie Le belge en het land van de waas. Het was de olifant, stefenson en de pijl dat waren de drie eerste locomotieven die van brussel naar mechelen hebben gereden

grt Kurt
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/