Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kopen en verkopen

Gestart door Frans HOOYBERGHS, 07 februari 2005, 20:14:30 PM

Frans HOOYBERGHS

Modeltreintjes en toebehoren kopen en verkopen. Een wereld op zich. Kopen is vrij eenvoudig, denk ik. Je loopt een winkel binnen, bezoekt een beurs, en met genoeg geld in je zakken koop je wat je wil. Ook op internet lijkt aanbieden en verkopen kinderspel. Er zijn mensen die mijn interesse kennen, of ik niet wat wil kopen. Probleem is dat ik wel zakken in mijn jas heb, maar doorgaans te weinig centen. Wie heeft ervaringen met hetzij heel goedkoop kopen? En minstens even belangrijk, wie heeft goede ervaringen met verkopen?

Gerolf

Je kan ook veel zelf gaan bouwen: dat is pas een kostenbesparing (en intussen BEN je leuk aan 't modelbouwen ...)

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Volkomen juist, Gerolf. Als je echt beperkt zit in budget is zelfbouw een ernstige optie. Met een beperkt gamma aan plastikard bouw je heel wat huizen en andere noodzakelijke 'dingen' voor je modelbaan. En je hebt niet eens veel materiaal nodig. Bovendien ben je zo actief met de hobby bezig. Plannen maken, uittekenen, uitsnijden, opbouwen....het vergt heel wat meer en is ontzettend boeiend. Bovendien kan je achteraf zeggen: dit is mijn baan, en de gebouwen en scenery vind je nergens anders dan hier. Dan pas kunnen we stellen dat we echte modelbouwers zijn.

De groeten,
Guy

Frans HOOYBERGHS

Met dank voor de tips. Maar mijn vraag was twee?rlei. Waar kan je goedkoop kopen. Maar ook, wie en waar geeft er goed geld voor wat je eventueel aanbiedt? Ik ken mensen die hun spullen kwijt willen. Iemand belde me met de collectie van haar vader die naar een bejaardenhuis moet. Waar kan die, zonder al te veel poeha (internet was geen optie) naartoe?

bartie

Als internet geen optie is, dan is misschien wel veilingen Vercauteren een optie. //www.veilingenvercauteren.be
Ofwel via de collectorsbank: Galliardstraat 2 te 2610 Wilrijk.
Groetjes Bart.

karthuizer

Bij Modeltreinen Vyncke en Conrnucopia hebben ze een afdeling 2ehands. Mss daar es aankloppen.

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

tonycabus

Of hier op het forum aanbieden...
Dan weet je zeker dat het in goede handen terechtkomt h? Frans? De kans om er juiste prijzen voor te krijgen is dan ook re?ler denk ik.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

In MSM27 vertelt Guy Van Meroye dat er vaak een duidelijk verschil is tussen veilingzalen (zie boven) en bvb EBAY.
In tegenstelling tot wat men zou denken zijn de gekende huizen goedkoper! Op Ebay vraagt men de zotste prijzen, zo met het idee in het achterhoofd van "wat ne zot er voor geeft", en die mentaliteit ligt me niet helemaal. Wat niet wegneemt dat ik op ebay (B en D) toch al koopjes gedaan heb.
Maar daarvoor moet je ?cht eerst goed "die katze aus dem baum gucken"!

Euuhhh...van zelf(om)bouw gesproken: mijn oude Benelux-tweetje dat ik indertijd uit een HEMA-soldenset (halve prijs net na Sinterklaas!) gezaagd heb en dat door de "klein mannen" verguisd werd ben ik aan het restaureren geslagen.


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Steven86

Goedkoop kopen... Ik zou zeggen, vooral goed vergelijken. Ik vergelijk meestal de prijzen bij de grote Duitse internet winkels met die van de lokale handelaars. Als het kan, ondersteun ik graag een lokale handelaar, maar het moet wel binnen de grenzen van de redelijkheid blijven. Ik gebruik de volgende vuistregel voor die redelijkheid: indien de aankoop + verzending via internet + nogmaals de helft van de verzendingskost lager is dan die van de aankoop bij een lokale handelaar, dan koop ik internet. Waarom nogmaals de helft van de verzendingskosten? Voor het geval dat je tijdens garantie iets stuk hebt en dient terug te zenden.
Een lokale handelaar die een snelle service levert bij garantie, mag gerust wat meer marge nemen. Mijn ervaring tot hiertoe is - helaas - dat je sneller bent met zelf je spullen naar de producent te zenden of een internet winkel dan via de lokale handelaar. Let wel, er zijn ook de gebruikelijke uitzonderingen waar prima service wordt geleverd. Voor mij persoonlijk betekent dat wel ettelijke kilometers rijden naar die handelaars, wat maakt dat ik brandstofkost kan substitueren met verzendingskost :-). Dat is toch dezelfde kost, nl. transport (voor de liefhebbers van transporteconomie).

Grote aankopen gaan via internet, omdat dan de verzendingskosten gunstig uitpakken. Wisselstukken: internet. De handelaars die ik ken noteren altijd het nummer van wat je zoekt maar na 12 maand is het er nog niet. Dat is wel anders op internet. Op voorraad of niet en een paar dagen later in de bus.

Ebay dan; ik vind eBay vaak te duur, maar geduld loont op eBay. Als ik iets via eBay koop, is het iets wat niet dringend is. Ik schuim dan elke avond de biedingen af die binnen de 10 minuten aflopen. Als je dat systematisch doet, kan je geluk hebben. Soms vind je wat je zoekt, aan een lage prijs met nul biedingen erop... Dan is eBay fantastisch. Locs op eBay zijn vaak te duur; toebehoren uit startsets die los worden verkocht zijn vaak goedkoper dan als je de stukken los van de leveranciers koopt.

Nog een tip; we zijn allemaal in de EU. Soms vind ik een loc op eBay lager dan de prijs van de normale handel, maar nog lager bij een winkel die een website heeft maar geen winkel maar hem net in promotie heeft. Dan moet je de telefoon nemen, bellen en vragen of ze verzenden. Vaak doen de mensen dat en als het een winkel is met wat reputatie (kan je bv. nagaan op diverse modelspoorfora) kan ej een erg goede zaak doen. Soms tot 40 EUR. Dit geldt vooral voor Belgische M* locs bv. als je ze gaat inkopen in het buitenland. Belgische modellen zijn in Duitsland, Nederland, Oostenrijk etc. vaak veel goedkoper dan bij onze eigen handelaars. Er is minder vraag naar en op ??n of andere manier (quota?) nemen ze er toch in voorraad...

En zoals vermeld, zelfbouw is de gouden tip. Zowat alle modelspoorproducten zijn gewoon normale producten met vette marge.
Modelbouwgips? Haal gewoon gips voor moulures bij de doe het zelf
Modelbouwmodelleerpasta? Ooit al papier mach? gemaakt?
Landschapsgaas? Wat is er fout met gegalvaniseerd gaas voor kiekens en kavias?
Gipsbanden? Apotheek binnenwippen en vragen voor rolletjes gipsband voor gebroken benen. Of oude hemden of keukenrol in gips voor moulures drenken?
Verf voor landschap? Ga naar een doe het zelver en laat je een 'tester'schaken in de verfmachine...
Ik kan uren doorgaan met dit soort tips...

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

svvander

Er is al veel over geschreven en gezegd, dat is duidelijk... Maar wat ik mij dan wel afvraag is het volgende: we klagen allemaal dat het in Belgi? op de beurzen te duur is en dat het op E-bay te duur is. Ik concludeer daaruit, dat niemand nog iets koopt op beurzen of via internet. Juist? Hoe komt het dan dat ik, als ik op internet, via E-bay op een defecte Lima-loc, serie 23 N.B., verlies met een bod van ?15 en zie dat dit wrakje bijna ?60 haalt????? Ik vraag me dan af wie de schuldige is... de koper of de verkoper? Als er mensen zijn die zulke belachelijke bedragen willen neertellen voor hun hobby... ja dan is het dus duidelijk.

Ikzelf heb al veel goede (alleszins in mijn ogen, goede) zaken kunnen doen... Zo kocht ik recentelijk een in nieuwstaat zijnde (het aankoopbewijs zat erbij a data van 07/02/2005) M?rklin reeks 22. Wat heb ik betaald... minder dan ?100 (nieuw +/- ?185 en ja zelf ook in Germany!). Ook op de beurzen heb ik al zaken kunnen doen. Je moet gewoon je ogen open doen en je mond ook af en toe is open durven te doen. Een particulier op een beurs heeft zijn vraagprijs, wil je zijn object echt graag... laat het hem weten en zeg dat je enkel niet akkoord bent met de prijs... wedden dat hij op het einde van de beurs (indien dit object niet verkocht is), naar je toekomt en het laat aan een veel betere prijs? Zo heb ik mijn eerste 59 van Roco (3-rail met decoder) gekocht in Vilvoorde. Ok, ze zijn niet allemaal zo commercieel aangelegd of juist teveel, maar een echte modelspoorder, zal zijn zaken niet verkopen, voor meer dan ze waard zijn.

Wat kopen in het buitenland betreft... ik heb bij onze links een link gevond ('t is ni waar, is 't echt??? [^]), die bijna alle Duitse winkels vermeld. Ik ben deze lijst helemaal afgegaan, 1 per 1... ik heb 3 modellen opgeschreven (1 van M?rklin, 1 van Roco en 1 van Mehano) en ik ben op zoek gegaan naar de goedkoopste. Wat bleek nu? Er zijn idd zaken die goedkoper zijn in het buitenland... zo vond ik een M?rklin-loc 37236 (de nieuwe) aan ?199... eens rondgebeld in Belgi? en hier kostte deze bij een bekende winkel (beginnend met een J... en eindigend op ...ocadis [:D]) ?211,5. Verschil is dus ?12,5. Maar dan komt er nog het transport bij... verzekerde verzendig mijnheer? Ja? Da kost ons: ?14! Astublief se! Dus oftewel zie ik ni goe en heb ik het steeds fout op (kan zijn he, mensen is misselijk) of te wel heb ik pech (da zal het eerder zijn. Gisteren de lotto-cijfers gezien? Ik had ze bijna allemaal juist, op 5 na [V]).

Genoeg gelachen, nu werken.



Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

JoVer

Ik ben akkoord met Sven: vraagt men de gekste prijzen op eBay of biedt men de gekste prijzen? Als koper (of n?t-niet-koper) maakt het niet zoveel uit [B)] : je koopt [niet] maar... als beoordeling van eBay is er een wezenlijk verschil [:0]

Daarnaast: rondkijken op het www loont: ik heb zelf een IB gekocht in een internetwinkel in Duitsland. Ik was al een tijdje aan het zoeken en had een (enkele) goedkope winkel gevonden. Op een bepaald moment gaat (o.a.) de IB bij ??n winkel in promotie: -10% [^]. In Belgi? heb ik hem steeds gezien aan een prijs rond de ? 430,00. Ik heb hem gekocht, verzending inclusief, voor ? 363,60 [:p]

2 dagen na de aankoop kreeg ik een bericht: Het item is niet op voorraad (in het Duits selbstverst?ndlich [;)]) en dan dacht ik: lap ze hebben mij hier goed liggen [:(!] Nog 3 dagen later kreeg ik een bericht: zoveel te betalen, het item is in stock. Wordt opgestuurd zodra betaling is ontvangen. Onmiddellijk betaald en na 4 of 5 dagen lag het pakket(je) in de bus [:D]

Jo.

Johnnytrein

Jo, dan moet gij wel een heel grote bus hebben, is dat er een van de lijn misschien.
Neen, alle gekheid op een stokje de prijzen tussen belgische winkels en de Duitse kunnen soms echt veel verschillen. Ik denk er momenteel aan om setje 26384 van M?rklin aan te schaffen de laagste prijs tot hiertoe in Belgi? 277.80 ? in Ingelmunster, in Duitsland 239,00 ? beide zonder verzendkosten.[:I]

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

JoVer

Johnny,  wat is de 26384? Ik vind die nergens terug. Wel de 26834?

Jo.

svvander

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Jo, dan moet gij wel een heel grote bus hebben, is dat er een van de lijn misschien.
Neen, alle gekheid op een stokje de prijzen tussen belgische winkels en de Duitse kunnen soms echt veel verschillen. Ik denk er momenteel aan om setje 26384 van M?rklin aan te schaffen de laagste prijs tot hiertoe in Belgi? 277.80 ? in Ingelmunster, in Duitsland 239,00 ? beide zonder verzendkosten.[:I]

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about



Johnny,

Waar heb je dit gevonden, als ik vragen mag??? Ik vind het dus nergens veel goedkoper dan 269.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Ebay is de far-west. Welk economisch princiepe daar geldt weet ik niet, maar ik snap er geen bal van. De prijzen die je daar ziet zijn gewoon te gek.

Internet is zalig. Nog geen spooraankopen gedaan, maar net een nieuwe pc (in onderdelen). Als je ziet wat je dan bespaart... En je kan hebben wat je wil! Niet dat ze je bekijken alsof je een gesneden brood komt vragen in een pc winkel. Een boekenwinkel ben ik al lang niet meer binnengestapt. Wat je moet hebben ligt enkele dagen later in je bus, niet 6 maand later en 10 keer langsgaan. Zelfde voor cd's. Gedaan met idioten die geen flauw idee hebben van wat je vraagt en dan zeggen "dat bestaat niet".

Er kan echter een serieus verschil zijn tussen handelaars hier in dit landje. De marklin 82620 kost bij Het Spoor een 10 euro minder dan bij TAM. Je moet vergelijken, zoals voor alles.

Voor 2de hands treintjes heb ik de beste ervaring (tot nu toe) op eurospoor.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.