Maatvoering Fleischmann N<<piccolo>>

Gestart door KroontjesPen, 18 juli 2007, 12:57:15 PM

KroontjesPen

Tijdens het bouwen van de tafels komen er gelukkig wat leuke ideetjes naar boven voor 'n banen plan. Omdat ik wel visueel ben ingesteld probeer ik deze ideetjes uit om wat inzicht te krijgen welke ruimte ze nodig hebben.

Hier door viel het mij op dat de maatvoering van de rails in een banenplan boek, en ook in de catalogus, niet helemaal klopt.
Het zou kunnen dat ik oude wissels heb maar er wordt in die banen plannen de oude nummers gebruik met in een legenda een vermelding daarover.

Het gaat over de wissels 9141 die je toen per paar, L+R, kon kopen.
Wanneer je 2xL of 2xR als overloop wissel schakel, afbuigend aan elkaar, dan klopt de maat wel 33,6 mm hart op hart parallelle spoor.

Ga ik een wisselstraat maken voor bv een schaduw station dan klopt het niet meer. Als na een 41L aan het afbuigend spoor steeds een 41R komt dan kom ik maar op 28mm hart op hart bij de parallelle sporen.
Sluit ik de laatste wissel rechtdoor af met een gebogen 36 rail dan klopt de maatvoering weer wel.
Hoop dat het duidelijk over komt zo. :)

Zijn er ook anderen die dit gemerkt hebben of zijn de oude wissels niet helemaal gelijk aan de nieuwe. Gezien het banenplan boek betwijfel ik dat laatste.