Aansluiten Railvoeding (Ring versus Ster)

Gestart door B-Modelbouw, 05 juli 2007, 11:43:21 AM

B-Modelbouw

Beste medemodelspoorders ...


Even een vraagje aangaande het hoe aansluiten van de railvoeding en de daarbij horen Pro's en Contra's ...

Je kan je Rails aansluiten volgens het lus of ring principe, wat wil zeggen dat parallel aan je rail een geleider mee loopt die op geregelde afstanden de rail gaat voeden.
Bestaat hier niet het gevaar dat er interverentie van het signaal ontstaat door de afstand van de lus, en je beter de lus niet sluit maar open laat.

Een andere oplossing is alle rails aan te sluiten in ster of ieder blok afzonderlijk te voeden vanuit de centrale (andere rail wordt zo al afzonderlijk gevoedt door de bezetmelders). Hiervoor heb je uiteraard een langere bekabeling nodig.  

Wat zijn jullie bevindingen hierover ?

Klaas Zondervan

Je moet gewoon doen wat voor de aanleg van de bedrading het makkelijkst is.
Ster of gesloten lus maakt niks uit. Waarschijnlijk vormt je railplan ook al een gesloten lus, en geeft dat dan problemen?

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

....en inderdaad ook een lus, echter is ieder blok ge?soleerd van elkaar uitgevoerd.

Bedoel je dat ieder blok in beide spoorstaven is ge?soleerd?
Wat is daar de diepere zin van?

INFO

Ook als je maar 1 spoorstaaf isoleert kun je voor en achteruit rijden per sectie. Je maakt dan gebruik van een common-ground. Kijk maar eens op het web naar een Z-Schaltung.
http://www.themt.de/el-1180-acct-49.htm

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Op mijn analoge baan heb ik ook een ster-voeding toegepast voor alle blokken. Binnen elk blok wordt elk stukje rail apart aangesloten en gemeenschappelijk gevoed vanuit een dikke aansluitkabel. Zo heb ik al ongeveer 1500 meter draad gebruikt, en er moet nog bijkomen ...
De blokken zijn dubbelzijdig ge?soleerd van elkaar, de remsecties binnen een blok enkelzijdig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

De mens lijdt het meest door de ellende die hij vreest.
M.a.w
Je moet het wel heel bont maken voor dat de bedrading problemen geeft,
geen zorgen dus.

wim ysbeer

INFO

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw



Zwevende nulpunten en gemeenschappelijke massa's werken prachtig, als je goed weet wat je allemaal aan elkaar mag doen, anders doe je er meer slecht dan goed mee (Lusstromen).

Bij twee rail digitaal heb je dat uiteraard niet meer van doen, maar toch (om even naar de hoofdvraag terug te komen);
Gaan er geen lusstromen vloeien op grote afstanden door verschuiving  van het digitale signaal ... Eenvoudig gezegd; vertrekt het signaal vanuit je centrale naar de lok langst beide geleiders van de lus, het signaal van de kortere geleider zal (?)eerder toekomen dan deze van de langere geleider, waardoor mogelijk een foutief commando kan worden ontvangen.
Om die interne weerstand van de geleider de overwinnen leg je uiteraard een dikke geleider ... maar toch geen 16mm? [:p]



Gelukkig is dit onderwerp nog niet zo vaak uitgemolken, dus er zal genoeg over te vinden zijn op de verschillende fora's, maar het eind van het verhaal is altijd, dat het geen zak uitmaakt hoe je de bedrading legd, als je maar consequent bent.

Meestal zijn de digitale systemen al op basis can common-ground, en als je daar geen rekening mee houdt, of dat met voeten treed dan gaat het fout. Maar als je alle massa's bij de bron aan elkaar knoopt is er geen vuiltje aan de lucht. En dan niet halverwege denken van oh die massa moet ook aangesloten worden, want dan gaat het fout. Je zult je eerst terdege moeten verdiepen in de verscxhillende technieken  voordat je overgaat tot het aansluiten. Dus niet zomaar in het wilde weg dingen aan elkaar knopen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw


Eenvoudig gezegd; vertrekt het signaal vanuit je centrale naar de lok langst beide geleiders van de lus, het signaal van de kortere geleider zal (?)eerder toekomen dan deze van de langere geleider, waardoor mogelijk een foutief commando kan worden ontvangen.

Als je daar bang voor bent zou ik zeggen, ga er eens aan rekenen. Heb ik ook gedaan, en nee, ik ga hier nog niet de uitkomst van die rekensom geven. Probeer het eerst zelf eens en laat hier even weten wat de uitkomst is.

Het is zoals Info zegt, dit onderwerp is op diverse forums al meer ter sprake geweest. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat ze problemen hebben als de lus gesloten is. Maar die mensen die problemen hebben of menen te hebben zijn niet geschoold in de elektrotechniek en kunnen ook niet uitleggen wat er dan mis gaat. Ze doen ongetwijfeld iets fout, of ze zien iets over het hoofd, maar wat? Ik heb het zelf wel eens geprobeerd op een lus van 20 meter, maar ik kon geen looptijdverschillen vaststellen. Indianenverhaal dus.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
Om die interne weerstand van de geleider de overwinnen leg je uiteraard een dikke geleider ... maar toch geen 16mm? [:p]
0.75 tot 1.5 is genoeg (voor H0 en geen al te lange afstanden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Maar die mensen die problemen hebben of menen te hebben zijn niet geschoold in de elektrotechniek en kunnen ook niet uitleggen wat er dan mis gaat. Ze doen ongetwijfeld iets fout, of ze zien iets over het hoofd, maar wat?


Inderdaad Klaas, (je mag wel namen noemen hoor) ik ben geschoold in Werktuigbouw en niet in elektronica.
Toch deed ik niks fout en zag ik ook niks over het hoofd. Alleen bij mij gebeurde wel vreemde dingen met Uhlenbrock decoders die een eigen leven gingen lijden en buiten controle raakten. Het was repeteerbaar.
Maar goed er is veel over gezegd en geschreven,jij bent de professor (en ik de sul) en jij hebt gelijk.
Van mij mag je alles doen, ring, ster noem maar op maakt toch niet uit, alleen ik leg de ringleiding in een open lus (praktijk ervaring noemen ze dat).

Mvg, Johan.

Klaas Zondervan

Johan, ik had geen namen genoemd omdat ik niet meer wist bij wie dat probleem was opgetreden. Maar het was dus bij jou.

Er zijn honderden, waarschijnlijk wel duizenden modelspoorders die met een gesloten lus werken. Als dat werkelijk niet goed zou zijn zouden we op forums veel meer klachten lezen, en dan zouden de fabrikanten er ook voor waarschuwen om de lus open te laten.
Trouwens, op het moment dat de loc de scheiding overbrugt tussen de twee open einden van de lus, dan is de lus op dat moment toch even gesloten.
Er moet bij jou dus iets bijzonders aan de hand zijn wat je niet in de gaten hebt, en ik ben nog steeds nieuwsgierig naar wat dat kan zijn.

cbx

citaat:
Geplaatst door Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Maar die mensen die problemen hebben of menen te hebben zijn niet geschoold in de elektrotechniek en kunnen ook niet uitleggen wat er dan mis gaat. Ze doen ongetwijfeld iets fout, of ze zien iets over het hoofd, maar wat?


Inderdaad Klaas, (je mag wel namen noemen hoor) ik ben geschoold in Werktuigbouw en niet in elektronica.
Toch deed ik niks fout en zag ik ook niks over het hoofd. Alleen bij mij gebeurde wel vreemde dingen met Uhlenbrock decoders die een eigen leven gingen lijden en buiten controle raakten. Het was repeteerbaar.
Maar goed er is veel over gezegd en geschreven,jij bent de professor (en ik de sul) en jij hebt gelijk.
Van mij mag je alles doen, ring, ster noem maar op maakt toch niet uit, alleen ik leg de ringleiding in een open lus (praktijk ervaring noemen ze dat).

Mvg, Johan.


Ik heb ook een gesloten lus en rij alleen digitaal, nooit een probleem gehad en het is toch zo'n 20 meter.

René

De looptijdverschillen zijn minimaal en staan niet in verhouding tot de puls- en stijgtijden van het digitale signaal. De invloed van de ongedefinieerde lange leidingen zal waarschijnlijk al meer van invloed zijn op het signaal dan looptijdverschillen. Bovendien wordt in de nodige systemen de stijlheid van de pulsen al behoorlijk gereduceerd om niet teveel storing op andere apparatuur e voorkomen.
Eventuele stoorsignalen t.g.v. lussen zullen ook wel ver beneden het niveau van het digitale signaal blijven en daardoor ook geen invloed op het rijden hebben.
Ik heb hier of op andere fora ook nog niet vernomen dat dit soort verscheinselen aantoonbaar en verklaarbaar voor problemen hebben gezorgd. Storing van buitenaf op terugmeldingen kan ik mij nog wel voorstellen alhoewel ik vermoed dat je het dan ook behoorlijk bont moet maken.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl