Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fiddle yard/schaduwstation

Gestart door poco loco, 03 juli 2007, 20:42:37 PM

doomslu

#15
Dit is een interessant onderwerp. Ik heb er eigenlijk ook nog nooit echt bij stilgestaan. Aangezien mijn baan nog in opbouw is moet ik steeds een loc uit de doos nemen om even te laten rondrijden. Het ideaal zou zijn als je plaats genoeg zou hebben in je schaduwstations om alle stammen te parkeren. Het vormen van treinen zou dan door rangeren in een 'echt' station kunnen gebeuren.
Helaas heb ik zelf ook al meer rollend materieel dan mijn toekomstig schaduwstation zal aankunnen en daarom voorzie ik dat het voorste spoor van het schaduwstation -dat prima bereikbaar is- zal gebruikt worden voor het handmatig samenstellen van een trein (in en uit de doos, dus). Maar ik vraag me af waarom dat ook niet zou mogen gebeuren op een zichtbaar spoorstuk ? Er is toch niemand die het ziet ? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#16
citaat:
Geplaatst door poco loco

"bakjes", gerolf?
Ik heb gelezen over dat met alluminiumprofielen gevoede ding.
Lijkt me handig voor kleine tentoonstellingsbanen => kleine (wat-voor-ook) stations.
Hoe ga je een type 10-stomer met 8 K-rijtuigen in je "bakje" proppen?
Hoe laat je een ertstrein in dubbeltractie en pakweg 16,(laat het, tijdperk III indachtig, nog korte E-bakwagens wezen) in je "bakje" verdwijnen?
Ik dacht dergelijke bakjes, maar dan iets groter [;)], zelf te maken. Dat lijkt me te doen.
De locatie bepalen voor een passend aansluitings-spoor is lastiger ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

#17
In MIBA stond (bijna een jaar geleden) een voorstel om kabelgoten te gebruiken als opbergdoos. In de kabelgoot wordt een spoor gelegd en met een eigen gemaakt aansluitspoor kunnen de treinen in en uit rijden.
Voor ge?nteresseerden wil ik het artikel wel opzoeken, inscannen en mailen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

#18
Dat artikel interesseert me zeker, Luc!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

#19
Dag Gerolf,
Ik zal er voor zorgen. Maandag mag je het artikel verwachten (scanner thuis is kapot, dus maandag scannen op het werk) en dan doormailen via PM.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

poco loco

#20
citaat:
Geplaatst door doomslu

Maar ik vraag me af waarom dat ook niet zou mogen gebeuren op een zichtbaar spoorstuk ? Er is toch niemand die het ziet ? [;)]



Inderdaad, maar dan komen weer uit bij de filosofie (wat een veelomvattend hobby, toch [:D]).
Ik zie mijn 'zichtbaar spoorstuk' als iets waar ik met mijn pikkels af blijf (zo believe de goede gang van allerlei electrotechnische zaken) en dus wil ik (niemand dan ikzelf het ziend of niet) een, naar mijn interpretatie, zo realistisch mogelijk trein- en rangeerverloop.
Zo ben ik NIET van plan:
-een boemel Athus-Luxemburg vanuit de schuif tussen de perrons te wringen
-een bloktrein met kalkklapdekselwagentjes (excusez le mot: tijdperk III) ergens in mijn hoogoven te gaan opstellen.
-een TEE (d? TEE: bij mij passeert enkel de 'Edelweiss') op het rangeerterrein samen te stellen.
Vandaar dus mijn voorstel (en plan) om de schaduwstations als opstelsporen/vormingsstations te gebruiken en deze dus zoveel mogelijk bereikbaar en hanteerbaar te houden.

groeten, luc.

Havoc

#21
Maak je het jezelf niet een beetje te moeilijk? Tenslotte ga je toch ook je sporen kuisen? Of eens stofzuigen?

Ik maak voor mezelf een onderscheid tussen het "feitelijke rijden" en "alles klaarzetten". Eenmaal als je aan het rijden bent blijf je er met je f****n af, maar eer het zover is mag alles.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

trainfreak

#22
Wij gebruiken van die lampekappen als 'opbergbakje'.
Opengesneden langs 1 kant en het spoor erin...

Bij ons kunnen er net 2 sporen naast elkaar in, maar bovenaan zijn ze wel open dan...
Spoorse groeten
Dimitri

poco loco

#23
citaat:
Geplaatst door Havoc

Maak je het jezelf niet een beetje te moeilijk? Tenslotte ga je toch ook je sporen kuisen? Of eens stofzuigen?

Ik maak voor mezelf een onderscheid tussen het "feitelijke rijden" en "alles klaarzetten". Eenmaal als je aan het rijden bent blijf je er met je f****n af, maar eer het zover is mag alles.



Ja, je hebt daar een punt.
Bovendien zal mijn baan er j???ren uitzien als een bouwwerf, skelet van hout en metaal. Wat lul ik over realistisch?

Het was maar een bedenking: wat als binnen 100 jaar de bovenbouw klaar is?

groet, luc.

SuSke

#24
Ik ga in mijn schaduwstation een spoor voorzien waarop ik een "spoor in een goot" kan aansluiten. Dit spoor moet me de mogelijk geven om de treinen vanuit een vitrine of transportgoot op de baan te brengen.
Inspiratie heb ik gevonden bij de heren van Train Safe: http://www.train-safe.de/index.php?section=1 [;)]

Ik denk wel dat er oplossingen mogelijk moeten zijn voor de zelfbouw (en dus goedkoper [?]) uitvallen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rixke rail

#25
Ik had gedacht aan het bouwen van een soort kruising tussen een fiddle-yard en wisselbakken. [:I]
Het hele ding moet verschuifbaar (afneembaar ?) zijn, bestaan uit  een zestal sporen en lang genoeg om een aantal redelijke treinen op te zetten. Er moet ook telkens ??n spoor vrij blijven aan elke kant om een trein te laten binnenkomen. Het verschuiven zal wel manueel gebeuren, evenals het samenstellen van de treinen. Ik wil zelf ook nog iets doen !
Ik zal er zo wel minstens twee moeten maken, ??n voor elk eind van mijn baan.
Maar ik had gedacht er later, na de testfase, meer te maken om meer materieel kwijt te kunnen.

Vermits mijn onderbouw niet helemaal volgens de regels is gemaakt en ook een beetje te laag, is dit voor mij de ideale oplossing.
DE hele opzet van schaduwstations lijkt mij trouwens een beetje te gecompliceerd. Ik ben nogal een leek op het vlak van electro-zaken.
Ik hou het trouwens liever zo ??nvoudig mogelijk, zodat ik kan rijden i.p.v. te bouwen tot ik honderd-en-??n ben. [B)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN