Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Roco-line met ballastbed

Gestart door boke, 05 februari 2005, 05:04:50 AM

boke

Hallo,

Zijn er nog onder jullie die gekozen hebben voor de Roco-line rails met ballastbed? Wat zijn jullie meningen hierover? Ik geef hier (momenteel) de voorkeur aan aangezien ik niet veel tijd heb om me echt bezig te houden met het tot in detail afwerken van een modelbaan. Het eens kunnen rijden op een baan is voor mij belangrijker dan alle details. Het voordeel om achteraf zonder grote beschadigingen toch nog ergens een wijziging aan te brengen, leek voor mij ook wel een groot pluspunt! Of zijn er serieuze nadelen aan dit systeem die ik over het hoofd gezien heb? Wat ik al wel gemerkt heb, is dat de locs zeer zacht over de rails rijden. Je hoort bijna uitsluitend de motor of locsound:)! Weer een pluspunt dus...

Groeten,

Boke

loco

Met jouw verwachtingen is Rocoline de allerbeste keuze. Het is superkwaliteit. Misschien overtrefbaar door C-rails van M?rklin. Die klikken namelijk zeer gemakkelijk in elkaar wat je van de rocoline niet kunt zeggen. De Rocoline moet je volgens mij zelfs niet vastlijmen of nagelen. Een vriend van mij heeft zijn volledige modelbaan met Rocoline gelegd. Wel een dure investering, maar het beanwtoordt aan al zijn verwachtingen. Betrouwbaar, geruisloos, degelijk en stevig. Soms moet wat ballast wegsnijden aan wissels, maar dat is eenvoudig uit te voeren.
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

boke

Loco,

Kan je me ook eens laten weten hoe jouw vriend de ballast tussen de twee sporen heeft opgelost? Wanneer twee bochten (bv. R3 en R4)naast elkaar liggen of je na een wissel terug evenwijdig komt met het andere spoor, is er volgens mij steeds en opening tussen de bedding van beide sporen... Of moeten de sporen dichter bij elkaar komen na een wissel m.b.v. flexrails? Of wordt dit opgevuld met van die lossen ballast die je kan kopen van Roco? Ik dacht dat de afstand die Roco tussen de 2 sporen hanteerde de juiste schaalafstand is. Of ben ik mis?

Groeten en alvast bedankt voor je reactie,

Boke

loco

Boke
Het heeft enige tijd geduurd, maar hier is het (gedeeltelijke) antwoord. Mijn vriend (medehobby?st) gebruikt geen extra ballast tussen de sporen of bij wissels. Hij gebruikt alleen het ballastbed van Rocoline. Hiermee krijg je qua uitzicht geen natuurgetrouw landschap. Het is eerder een droge bedoening. Zijn eisen voor een modelbaan liggen dan ook totaal anders dan wat landschapsspecialisten ervan zouden willen maken. Hij wil in de eerste plaats geruisloos rijden zonder kans op ontsporingen of welk risoco dan ook waarbij locomotieven en wagens beschadigd kunnen geraken. Het is met andere woorden een andere beleving van de hobby. De sporen worden dan ook gelegd vokgens standaardplannen. Mooi symetrisch, parallel, geen flexrails, .... enz.
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips

Peter

Boke,
Je kan de ruimte tussen de twee sporen het beste opvullen met het strooimateriaal (ballast) van Roco zelf. Dit komt zeer goed overeen qua kleur en uitzicht met de bedding van Roco-line. Als je het dan nog vastkleeft met de speciale lijm van Bv ER die elastisch blijft, heb je ook geen verlies aan geluids-isolatie.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

boke

Bedankt voor de reactie... Ik vind het knap wat echte landschapsbouwers allemaal gemaakt krijgen, maar ik zal me maar houden bij roco-line met ballast. Zoveel mogelijk standaard railschema's gebruiken dus en aanvullen met losse ballast. Voor mij blijft ook het perfect en geluidloos rijden het belangrijkste samen met zeer nauwkeurige rangeerbewegingen! Verder heb ik 2 zoontjes (momenteel nog maar 3 & 1 jaar oud) waarmee ik rekening moet houden: binnen enkele jaren willen die misschien ook al wel eens rijden met hun trein op de baan van papa (laat ons hopen!). Dan lijkt het me niet zo interessant om een heel realistische, maar zeer kwetsbare modelbaan te hebben. Verder ben ik ook van mening dat er in het leven nog wel iets meer is dan alleen maar de modeltreinen zodoende dat de tijd voor veel landschapsbouw ontbreekt... Zo zie je maar de veelzijdigheid van onze hobby en hoe iedereen het beleeft vanuit zijn situatie!

Groeten,

Boke

DelticPower

Hoi allemaal. Graag had ik van jullie enige tips voor het verouderen en kleuren van Rocoline met bedding. Halen jullie de hele zaak los? Dus de rails los van de bedding om te schilderen? Of gewoon zo er overheen schilderen. Komt de bedding overeen met de c-rails van M**klin? Zoals jullie zien nogal wat vragen?
Wacht in spanning af.[;)]
Groeten van Jan Simons

ysbeer

Jan
Het hangt er een beetje van af volgens mij.
Als je de bedding en de rails met een verfspuit gaat verven kun je ze beter in elkaar laten.
D.W.Z je spuit eerst het rail gedaaelte met een roest kleur en daarna de bedding met wat grijs/ zwart/bruin.
dan wordt het een geheel.
gewoon proberen met een stukje rails en acrylverf in de verf spuit.
Je moet het al erg rot doen wil het niet lijken,en is dat toch zo dan is met spiritus de verf er zo weer af.
Ik zou de rails er dus niet uithalen,tezij je met de kwast wilt gaan verven.
eerst alle rails definief vast leggen en dan pas verven.
waarom bedding en geen rails met los schrotter is wel meer werk maar het resultaat is er dan ook naar(en voor het geld wat je bespaard kun je weer een lok kopen)
In schrotteren van rails is niet moelijk.(ik kan het ook)[:D]
Ik geef wel een gratis cursus.[B)]

wim


martintje

citaat:
Geplaatst door boke

... Ik vind het knap wat echte landschapsbouwers allemaal gemaakt krijgen,




Dit vind ik een jammerlijke bedenking onder menig modelbouwer. de meeste dingen die je ziet zijn simpeler gemaakt dan het eruit ziet.
Uit je opmerking lees ik dat je diep van binnen wel een realistische spoorweg wilt hebben, al is het in de toekomst.
Realistische modelbouw heeft veel te maken met de materialen die je gebruikt.
Als je tussen 2 sporen wilt ballasten maak dan gebruik van realistisch ballast van anita decor of gelijksoortig ( zo ver als dat mogelijk is) i.p.v. de gekleurde muisjes van Busch of Roco.
De verwerking is het zelfde, maar het uiterlijk is zo anders.
Jij wil gemak en dan sis de Roco Line zeker de beste oplossing, ik persoonlijk gebruik treintjes als alibi om landschappen en steden te bouwen en als mijn treintjes 2 keer per jaar op een beurs rijden vind ik het wel weer welletjes wat het speel plezier.

Als je na het ballasten alles een kleurtje geeft lijkt het al heel wat.
Wil je nog een stapje verder gaan kan je de rails loshalen van de bedding, bedding insmeren met elastische lijm, rails terugleggen en gelijk de steentjes erover, lijm laten drogen en voila een geballast ballest bed.

Zoals gezegd in eerdere posts, ieder beleeft het op zijn manier en je moet vooral doen wat jouw het meeste plezier geeft, maar realistisch bouwen kost niet echt veel meer tijd of geld dan alles kant en klaar kopen, sterker nog, ik ben van mening dat realistisch bouwen goedkoper is. en fruebelen moet je toch, Als je toch moet koken, waarom dan niet gelijk met de goede ingredi?nten ?

Vraag me alleen af hoelan RocoLine nog normaall te verkrijgen is in de winkel... van het nieuwe systeem ben ik niet echt kapot als je de haakse wissels ziet die ze nu maken.

gr
Marty
Mvg Marty

Peter

Als je echt knappe landschapsbouwers aan het werk wil zien of althans hun werk bewonderen, moet je naar de banen van Rolf Knipper of Josef Brandl kijken. (Regelmatig in Miba of Eisenbahn Journal)
Dit zijn ware grootmeesters in de kunst van modelbouw (treinen, landschap, huizen enz.) Niet iedereen heeft de gave om deze kunst onder de knie te krijgen (ik ook niet) maar dat wil nog niet zeggen dan men neer moet kijken op mensen die op M?rklin of Roco-line of iets dergelijks rijden.Er bestaan in verschillende tijdschriften genoeg artikels over het behandelen (met verf en strooimateriaal) van deze sporen. Het is maar hoe je de hobby wil beleven, de ene rijdt met Lima de ander met Olaerts (heb er ook versch.) maar beiden doen ze aan MODELSPOOR-HOBBY

Met vriendelijke groeten
Peter

DelticPower

Hoi Wim, Marty en Peter.

Bedankt voor jullie reactie. Mijn keuze voor Rocoline is gekomen omdat ik goedkoop een partij rails kon kopen. Wil deze alleen gebruiken op de zichtbare sporen. Het leggen van rails is voor mij een bij de modelbaan behorend kwaad, niet het favoriete werk voor m'n hobby. Daarom als het ware voor de gemakkelijkste weg gekozen.
Hoewel ik geen artiest ben met kwast en verfspuit, denk ik dat de zaak toch te verbeteren is. Daarom zal ik het advies van Wim volgen en aan de slag gaan met een verfspuitje op een stuk afval, oefening baart kunst. Dan komt meteen de tweede vraag, hoe doen jullie dat bij de wisseltongen, en de plaatsen waar deze tegen de rails aan liggen. Blank laten of ook meeschilderen?
En Wim die aanbieding van die schottercursus neem ik aan. We spreken wel een keer af.
Groeten van Jan Simons



Peter

Hallo Jan,

Hou er wel rekening mee dat Roco-line niet meer gemaakt wordt. Enkel de voorraad wordt nog uitgeleverd en verschillende nummers zijn reeds uitgeput (bij Roco) Je zal deze rails wel nog geruime tijd in de winkels vinden, om maar te zwijgen van beurzen (mischien nog jaren)
Met vriendelijke groeten
Peter

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Jan,

Hou er wel rekening mee dat Roco-line niet meer gemaakt wordt. Enkel de voorraad wordt nog uitgeleverd en verschillende nummers zijn reeds uitgeput (bij Roco) Je zal deze rails wel nog geruime tijd in de winkels vinden, om maar te zwijgen van beurzen (mischien nog jaren)




geldt dit enkel voor de rails met ballast?
met andere woorden, zal ik kunnen blijven sporen kopen voor mijn niet geballasteerde rails?

edit: lees net het andere Roco-topic waarin bevestigd wordt dat ik mijn rails kan blijven kopen

martintje

Hallo jan

Ikzelf spuit alles gewoon lekker vol.
Ik gebruik wel tamiya verf om de wissels te spuiten, die is lekker snel droog, zodat ik tijdens drogen de tongen blijf heen en weer bewegen.
Dat ze dan geen electrische geleiding hebben maakt voor mij niet uit omdat ik het hartstuk en tongen gepolariseerd heb.
Als de verf droog is gooi ik op de wisseltongen nog wat graffiet poeder.
Hierdoor blijven de tongen goed bewegen en het ziet er ook wel geinig uit na een paar dagen die zwarte vlekken bij de wiselsstangen die ik ter imitatie onder de wisseltongen heb ggesoldeerd.
Ik weet niet hoe het zit met wissels met bedding of het hartstuk geleidens is, zoniet zal je de plek waar de tong tegen het spoor aankomt wel blank moeten laten voor de geleiding.
Maar zoals gezegd, ik heb niet zo veel kaas gegeten van rocoline met bedding, zeg mmaar helemaal geen kaas.

Nog even voor Peter, ik bedoelde mijn opmerking niet dat ik neerkijk op modelspoorders.
Ik bedoelde alleen maar om aan te geven als je dezelfde handeling doet die je beheerst met betere materialen, is je resultaat gewoon mooier. dus waarom zou je spullen gebruiken die geen mooi resultaat geven als de handelingen/ bewerken ervan hetzelfde blijven.
Neem bv een sloot, die wordt met blauwe verf geschilderd en dan golfjes folie er overheen, dus schilderen kan je al.
ALs je daarvoor een andere kleur neemt en ipv folie nog een keer schilderd met boorlak, heb je dezelfde handelingen gedaan, maar ziet het slootje er heel anders uit.
Ik respecteer een ieder zoals hij zijn hobby beleeft, en gelukkig kan dat in onze hobby op heel veel manieren.

gr
Marty
Mvg Marty

Peter

Hallo Marty,
Het spijt me als ik je verkeerd begrepen zou hebben, maar ik heb iets tegen mensen (zeker in onze hobby) die op anderen neerkijken, zij het omdat ze minder geld hebben, zij het om de kennis, handigheid enz.
Dat je niet tot deze groep behoord doet me plezier.
Hartelijke groeten
Met vriendelijke groeten
Peter