Schwarzwaldbahn

Gestart door Peter, 02 juli 2007, 15:16:23 PM

Peter

De mooiste modelbaan die ik tot nu gezien heb is de "Schwarzwald-modellbahn" in Hausach (Zwarte woud)
Die slaat volgens mij alles wat ik al gezien had (en dat zijn er al redelijk veel)
Het is de grootste Europese modelbaan naar een reeel voorbeeld en is gebouwd onder het princiepe "treinen in de natuur"
Een idee: ongeveer 72000 bomen (60000 dennen/sparren en 12000 loofbomen). Er rijden ongeveer een 40 tal treinen en er komen 150000 bezoekers per jaar (ja, ja, honderdvijftigduizend)
Als je rekend dat deze baan op "slechts" 3 jaar gebouwd is in het een fenomenaal werk geweest.
Samen met mijn echtgenote hadden we het geluk met de eigenaar, Herr Thomas Panzer, (zeg maar Thomas zei hij direkt) meer dan een uur te babbelen. Normaal moet je rondleidingen op voorhand aanvragen, maar de familie waar we bij logeerden (in het Zw.woud) kenden hem zeer goed)
Dus..als je in de buurt bent...zeker langs gaan, en zelfs als je het op een dag wil doen is dit een mogelijkheid (530 km van Antwerpen)

Hierbij een link naar die modelbaan.
http://www.schwarzwald-modell-bahn.de/frameset.php


Met vriendelijke groeten
Peter

tufken

ja, daar gaan we toch ook eens binnenspringen als ik naar Freiburg moet, dit ziet er de moeite uit.

En de toegangsprijzen zijn zeer laag.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Peter

Patrick,
de gemakkelijkste weg vanuit Freiburg is via de autobahn Basel-Karlsruhe. Afrit Offenburg en vandaar door het Kinzigtal (zeer goede weg) via Haslach naar Hausach.
Kortste weg is van Freiburg via Waldkirch, Elzach zo naar Haslach en verder tot Hausach. Prachtige weg en landschap.

Voor mensen die daar in verlof gaan:
Met je "G?stekarte" die je in ieder hotel, gasthof enz krijgt rij je VOLLEDIG GRATIS met trein, tram en bus door HEEL Baden W?rtenberg
(met de trein enkel RE (regionaal bahn) dus NIET met EC, IC en ICE, maar wel tot en met Basel (CH) en Strassbourg (Fr)
Met vriendelijke groeten
Peter

wisselstromer

het ziet er prachtig uit
de moeite om eens te gaan kijken

werkte alles toen je er was?
ik heb al enkele keren zo een showbaan bezochte en het gebeurde soms dat ofwel er niks reed, of als ze reden dat ze op elkaar botsten, ...


wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Peter

Wim,
Alles werkte toen wij er waren. Wel worden regelmatig dingen nog meer gedetailleerd, niettegenstaande er al heel veel detail aanwezig is.
BV. Er rijden vrachtwagens (H0) rond waar zelfs de zijlichtjes op de opligger verlicht zijn. Trouwens ALLE auto's, gebouwen lantaarns e.d.zijn verlicht.
De zaal waar de modelbaan staat veranderd trouwens regelmatige van verlichting in een ingekorte 24 uur verlichting, gaande van zonsopgang via dachlicht naar avond en nacht.

Als je in Hausach bent moet je ook de "echte" Schwarzwaldbahn eens nemen van Hausach via Hornberg, Triberg, St.Georgen naar Villingen.
De RE-trein bestaat uit drie Dosto wagens getrokken/geduwd door een 146. Deze wagens zijn "kraakproper" en rijden geruisloos, zoals alle treinen waar we mee gereden hebben.
Trouwens als je iemand iets ziet beschadigen of bevuilen kan je dit melden en ontvang je tussen 250 en 500 euro premie.
Moet je niet vragen wat de dader(es) moet betalen.
De rit met de trein is een belevenis op zich gezien het hoogteverschil tussen Hausach en St.Georgen. Prachtige zichten en diepe ravijnen.
Is er dan niets negatiefs? Jawel. De stations (de meeste) zijn overwoekerd door onkruid (de kleinste zijn dikwijls het properste)
Op de lijn tussen Offenburg en Freiburg (Rheintalbahn) zijn we met de ICE  gereden (wel betalen natuurlijk) en langs deze lijn zijn ze overal van die verdomde geluidsschermen aan het plaatsen (op de plaatsen waar er huizen langs het spoor staan) dus je ziet NIETS meer van het landschap, enkel die verd. schermen waar je tuureluurs van wordt al je naar buiten kijkt tegen die snelheid.
Met vriendelijke groeten
Peter

dancer

ik ben een maand geleden ongeveer daar geweest...
Toffe baan..en echt mooi afgewerkt..vooral het gras...
Het Zwarte Woud is ook een sympathieke streek om te verkennen...
Wel had ik verwacht dat de baan groter zou zijn......

Peter

Wim,

Nog groter ???[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

railbusje

Ik heb daar twee jaar geleden geweest en toen was de baan nog zeer kaal, misschien is er nu al veel bijgebouwd.
Als je daar bent kan je ook naar de Faller fabriek gaan zien, daar hebben ze ook een paar zeer moeie banen staan.
http://www.faller.de/start.php?lang=dt&naviUp=6&naviDown=4&page=unternehmen/modellAusstellung/index.html