Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Is gebogen wissel Fleischmann-N betrouwbaar?

Gestart door Michiel, 28 juni 2007, 14:48:01 PM

Roderik

Dan lag het dus aan een fabricage-fout.
De oudere locs gaan dat probleem houden. Of je zou de wielen zelf moeten vervangen door recentere exemplaren...
Always be modelling!

Michiel

Jouw conclusie lijkt me correct. Het vervangen van de wielen van de oudere loks lijkt me toch vrij moeilijk, vandaar dat ik zou willen gaan lakken. Ik laat wel iets weten hoe het geworden is.

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb nu gedurende een paar dagen testrondjes gereden en zou dit draadje willen afsluiten met een bevestiging dat de gebogen wissels van Fleischmann WEL betrouwbaar zijn mits:

1) het recente exemplaren zijn
Inderdaad, exemplaren van oudere productiereeksen blijken snel fabrikagefoutjes te hebben: wisseltongen die niet ver genoeg open gaan, wisseltongen van een grotere dikte, ... Deze kleine verschillen veroorzaken grote problemen met ander of ouder rollend materieel.

2) het nieuwe exemplaren zijn
De wissels zijn behoorlijk kwetsbaar. Vooral de twee luttel spoornagels langs de kant van de tongen begeven snel, en dan ligt de hele rail los tot achter het puntstuk. Dit kan wel gelijmt worden, maar blijf voorzichtig, en vooral neem geen risico met tweedehands. (eigen ervaring).

3) de wissels volledig vlak liggen
De ondergrond waarop de wissels liggen moet volledig vlak zijn. Maar merk op dat onder de wissel een metalen afdekplaat bevestigd is. Druk de rails aan de wisseluiteinden niet hard tegen de bodemplaat, want de hele wissel komt dan bol te staan. Gebruik eventueel dunne strookjes om te egaliseren.

4) de wissels goed uitgelijnd staan
Om een of andere duistere geometrische reden lijken de lengten van de spoorstaven niet correct. Als de aansluitenden sporen helemaal aangedrukt worden, blijkt er een kleine scherpe knik te ontstaan. Dit veroorzaakt veel ellende. Een betere methode is om de theoretische boog naukeurig af te tekenen, en de wissel met aanluitende rails hiernaar te leggen. Zorg dat de boog nooit scherper wordt zoals met die onbedoelde knik, want bij een kleiner dan de kleinste radius (R1) ontspoort veel materieel.

5) de flensaftsand op 8mm staat
Vooral ouder materieel blijkt hieraan te zondigen. Dit veroorzaakt snel kortsluiting op het moment dat de wielen de open wisseltong raken. Probeer de flensfstand van alle wielen af te stellen op 8mm. Dit voorkomt zeer veel ergenis. Voor een enkele lok zal dit moeilijk zijn, en deze zal dan waarschijnlijk uiteindelijk in de vitrinekast belanden.

6) men spaarzaam met lijm omgaat
De schakelmechaniek van de wissels is zeer fijn en kwestbaar. Ze wordt beschermd door een metalen afdekplaatje onderaan de wissel. Deze is echter niet "hermetisch" dicht. E?n druppeltje lijm op de verkeerde plek, en de hele handel ligt muurvast (ervaring)! Dit kan vrij goed voorkomen worden door de wissel vooraf af te plakken met plakband.

Bon, dat was het. Bij mij blijken de wissels dus behoorlijk betrouwbaar, maar het heeft wel wat moeite, geduld en leergeld gekost!

Met dank aan iedereen, voor alle tips en suggesties.
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Vrees je dan niet dat na verloop van tijd de betrouwbaarheid van je wissels opnieuw achteruit zal gaan?
Always be modelling!

Michiel

Dat alles stabiel blijft werken, dat moet de tijd maar uitwijzen. Ik kan dus enkel de vraag voor me uit duwen. Ik weet dat de N-gemeenschap op dit forum vrij klein is, maar zijn er onder ons die deze Fleischmann wissels al lang in gebruik hebben, en wat zijn hun bevindingen op lange termijn?

In elk geval, ik plak nu alle rails in mijn schaduwstation vast en ga binnenkort beginnen met de klimspiraal; een nieuwe uitdaging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)