Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Is gebogen wissel Fleischmann-N betrouwbaar?

Gestart door Michiel, 28 juni 2007, 14:48:01 PM

Michiel

Beste N'ers,

zijn die gebogen wissels van Fleischmann-N (Piccolo) betrouwbaar? Door plaatsgebrek heb ik me later verleiden om ze in mijn sporenplan te verwerken. Ik heb ze dan ook maar aangeschaft, maar bij het proefleggen van de rails viel me op dat menig wagon het verkeerde spoor kiest.:0 Met wat gepruts met het regelen van de wielafstanden van de wagons kreeg ik het beter, maar ik ben toch vrij wantrouwig geworden.

Wat zijn jullie ervaringen?

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Ja die zijn zeker betrouwbaar, maar waar ik aan twijfel zijn de elektrische aandrijvingen ervan.
Je moet namelijk die stukjes waarmee je handmatig de wissel omzet laten zitten en die breken hier bij mij nogal snel af.

Michiel

Gregory, gebruik je enkel rollend materieel van Fleischmann? Want mij leek dat bijvoorbeeld wagons van Minitrix snel ontspoorden op de bewuste wissels. Ook oudere modellen (jaren 60-70) bleken er heel wat problemen te hebben.

De asafstand bleek ook een invloed te hebben. Een 2-assig goederenwagonnetje met een grote asafstand bleek ook snel rechtuit te gaan, in plaats van de afslag te nemen.

Of, heb je misschien alle wielen afgeregeld op een standaard maat? Ik heb ergens gelezen (ik weet echt niet meer waar) dat de flenzen best op 8mm afstand worden gezet. Gaat er bij iemand een belletje?

Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Ik heb inderdaad nog niet met andere wagons dan fleischman gereden op het testbantje.

n/a

Daar heb ik inderdaad sommige ketelwagentjes van minitrix met 2 assen rijden gewoon rechtdoor. Bij mij was het opgelost door de wagon gewoon om te draaien. Als je er heel traag over rijd zie je mooi hoe het wiel gewoon over de rails springt heel merkwaardig.

n/a

Mijn eigen rvaringen met de gebogen wissels zijn ronduit slecht. Teveel materieel ontspoorde, en met truukjes (zoals aangegeven de wagons omdraaien e.d.) ging het dan iets beter, maar goed? Nee. Om die reden heb ik ze in mijn eigen baanplan (zie: http://www.nproject.nl/modelspoor/het-baanplan.html ) niet meer togepast en liggen ze nu al jaren in de kast. De enige plek waar ik ze nog wel gebruik zijn de diorama's waar niets hoeft te rijden. [:)]
Als je dus maar even de kans hebt die dingen niet te gebruiken is dat m.i. beter. Idem voor de 3 weg wissels trouwens. Beide zijn erg goed in ruimte besparing, maar hebben aan deze kant nog nooit goed gewerkt met al het materiaal wat ik bezit. De rechte wissels doen het overal wel goed.

Michiel

Mede-N'ers,

Mijn schaduwstation ligt er en ben net begonnen met testrondjes rijden. En, ik heb (althans bij mij) de oorzaak gevonden waarom dat er bij de Fleischmann-N gebogen wissel zoveel materieel ontspoort.

DE WISSELTONGEN LIGGEN TE LAAG!!! [:0]

Inderdaad, ik heb gemerkt dat bij de recente gebogen wissels van Fleischmann-N met elektrisch hartstuk de wisseltongen te diep liggen! Met andere uitvoeringen van de gebogen wissel heb ik dit probleem niet kunnen ontdekken.

Het probleem heb ik gemakkelijk kunnen herstellen door onder de wisseltongenbalk een smal stripje platiek te schuiven. Ik heb een dun strookje van ongeveer 8mmx1mm gekipt uit stijf, doorzichtig verpakkingsplastiek en dit onder het bewegend dwarsbalkje geschoven.

[^]Bijna alle wagons die hiervoor ontspoorden, rijden nu netjes over de wissel. "Bijna", want soms ontspoort er nog wel eens een wagonnetje, maar eerder sporadisch. Dus, de zoektocht houdt wel aan...

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Het is een beetje naar dat u dat dure wissel zo moet opwaarderen........

Vrij recentelijk ontdekte ik zwarte teflon bakplaatfolie, zomaar in de plaatselijke supermarkt.
Teflon is een glad materiaal, voelt vettig aan. Als "lager" materiaal dus goed geschikt. Bovendien door goede electrostatiesche eigenschappen (daarom zijn teflon condensatoren zo duur & zeer groot...) stoot het vuil af. De juiste dikte weet ik zo niet, dat kan ik eventueel wel even meten, indien gewenst. Geschat is 1 of 2 tiende milimeter.

Lijkt me precies wat je zoekt!!

Ps: Verbrand dit spul nooit!!! Het scheid dan giftige stoffen af. Vreemd dat men het gebruikt voor koekepannen, he?

Edit: In mijn ontwerp ligt ook een (Minitrix) meegebogen wissel. Bovendien ligt dat wissel ook nog verkant opgesteld. Moet ik nog eens gaan uitzoeken wat hier het probleem is....Het loopt er hier ook niet allemaal soepel doorheen.
Groet van Frank

Michiel

Volgende keer in de supermerkt zal ik er zeker eens naar zoeken. Ik dacht eerder al aan een dun plaatje teflon want ik ken zijn eigenschappen, maar had geen flauw idee hoe ik dat moest tevoorschijn toveren. Maar jij deed het! [:0][8D]
Bedankt voor de tip!

(P.S. Ik ben nog niet van plan mijn baan in de fik te steken, weer en geluk!)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rikkie

Hoi,
men zegt dat alle n-spoormateriaal compatible is met elkaar.
Wel, ikzelf heb peco en minitrixspoor/wissels maar niet alle merken rijden probleemloos over de sporen of wissels.
Meestal is het zo dat het rollend matriaal en de sporen van hetzelfde merk geen probleem is.
Het combineren is een ander paar mouwen[:0].
Rikkie

Michiel

Rikkie, je hebt gelijk. De uitwisselbaarheid in N materiaal 'kan wel', maar erg betrouwbaar loopt het niet helemaal. Het is blijkbaar een hoop geknutsel nodig om alles probleemloos te later rondtoeren. Maar ik hou vol 'in de boosheid', en ik z?l het in orde krijgen!

Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

citaat:
Geplaatst door Rikkie

Hoi,
men zegt dat alle n-spoormateriaal compatible is met elkaar.
Wel, ikzelf heb peco en minitrixspoor/wissels maar niet alle merken rijden probleemloos over de sporen of wissels.
Meestal is het zo dat het rollend matriaal en de sporen van hetzelfde merk geen probleem is.
Het combineren is een ander paar mouwen[:0].
Rikkie



Er is uiteraard uitwisselbaarheid in verschillende gradaties.
Persoonlijk combineer is geen 2 verschillende merken van sporen. Ik kan me goed voorstellen dat een loc of een wagon ontspoort als je van Peco code 55 rails maar een gebogen fleischmann of Minitrix-wiisel gaat. Door het verschil in hoogte van de railstaaf en de middelpuntvliedende kracht, is de kans heel groot dat je rollend materiaal er uit vliegt.
Ik rij met Peco 55 materiaal en bijna alle merken van rollend materiaal, zelfs Atlas, GreenMax en Kato en ik heb geen enkele ontsporing. 1 minpunt zijn de zeer oude Piko-locs (Bolle neus) De wielfrenzen raken op de code 55 rails de dwarsliggers waardoor er net een oud naaimachien op de sporen staat. Een onderstel van Minitrix heeft dat opgelost.
Always be modelling!

Michiel

De saga houdt aan; een nieuw probleem met die $&*^~# Fleischmann wissels! Zoals bij de Peco wissels hebben beide wisseltongen hetzelfde potentiaal als het aanliggende spoor. Dit heeft als gevolg dat wielen die toevallig tegen de openliggende tong slepen, kortsluiting veroorzaken waardoor de lok prompt stilstaat. [:(] Erg vervelend!

Een tip was de tongen isoleren van het puntstuk en het potentiaal geven van hun aanliggend spoor. [8D] (zie voorbeeld http://www.trainternet.fr/Hint6_fr.htm sorry voor het frans) en http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-mw.htm

Dit is met mijn Fl. wissel op een totaal fiasco uitgedraaid, met een tongenlose wissel als resultaat; kapot! [B)] (Mijn knutselkunde ligt kennelijk op een laag pitje)

Ik ben nu van plan de railkant van de tongen, en binnenkant van de probleemwielen, te bedekken met een slijtvaste isolerende lak, vergelijkbaar met de lak rond wikkeldraad.

Heeft iemand een voorstel, of misschien ervaring?[?][?][?]




EN, NOG EEN TIP! Gebruik nooit gebogen wissels van Fl.!!!![}:)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Hold-it! Hold-it!

Laten we even een paar dingen naast mekaar zetten...

Heb je dat met al je locs? Of heb je dat bij wagons?
Was die Fleischmann-wissel nieuw of tweedehands?
Heb je hem elektrisch wel correct aangesloten?

Met deze vragen kunnen we al en paar dingen uitsluiten (in plaats van kortsluiten [:)])
Always be modelling!

Michiel

Roderik, om op je lijstje van vragen te antwoorden:

- Ik heb dat probleem enkel met een paar loks: meestal zeer oude loks (de stoomlok type 81 van Arnold bijvoorbeeld)
- De wissel was nieuw, maar ik merkte op dat bij het exemplaar dat de meeste problemen gaf, de tongen in open stand net iets minder ver van de rail gingen dan bij de andere exemplaren. Ondertussen is ie gesneuveld en vervangen door een nieuwe die het beduidend beter doet.
- Elektrisch is ie goed aangesloten, daar ben ik zeker van!

Na een hemeboel fijnregelen loopt nu bijna alles goed, maar zoals ik zei, soms wrijft een wiel tegen de open tong, en dan... staat alles stil.

Met dank,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)