Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding

Gestart door Frank_N, 27 juni 2007, 20:45:08 PM

Frank_N

#60
Rectificatie "vliegwiel": De op EMT site gepubliceerde vliegwiel voeding wijkt enigzinds af van het "Schravendeel-exemplaar". Het principe is echter gelijk.

Wat niet in het schema is getekend zijn nog twee druppeltantaaltjes, beide 100nF, een over de bufferelco (ook niet getekend maar en die is ong. 2000uF) en een tussen de basis van TS1 en de 0 voeding.

Het vliegwiel word "gestart" door een van de relaiscontacten van de start-draaien-flipflop, welke de loper van P1 verbind met punt A in het schema. Zodra de brug het gekozen spoor bereikt heeft valt dit relais af, en het vliegwiel keert terug in rustpositie (ong. 9,5Volt).

In de (op de print zichtbare) uitvoering is voorzien in een instelmogelijkheid voor de "hoge' spanning, de "lage" spanning, en de optrek / afrem snelheid, tussen die twee. Met vaste weerstanden kan het ook, maar dat is geheel afhankelijk van de draaischijf en vooral persoonlijke smaak. Van mij hoeft de brug slechts stapvoets te draaien, zoals het in de praktijk ook gebeurd. Je mag als modelspoorder toch ook best wat geduld hebben?
.....Kan de machinist zich ondertussen (tijdens het lok-omkeren) om andere belangrijke modelspoorse zaken bekommeren.....

Voor wat betreft het brugrelais-ompolen-bij-stilstand verhaal:
Inmiddels is een (vaag) idee ontstaan dat we eerst gaan uitproberen [8D]

Word vervolgd.

Edit: tekst aangepast, schema vliegwiel werd geplaatst in pagina 5.

Edit 2: tekst aangevuld.
Groet van Frank

doomslu

#61
Frank, ik ben erin geslaagd je schema van het "elektronisch vliegwiel" om te zetten in jpg.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

#62
Dat is wel een heel erg oud schema zeg.
Als je de motor netter wil besturen zal er toch iets van een frequentie aan te pas moeten komen. De getoonde vliegwiel schakeling heeft als groot nadeel dat hij aan het begin niet echt goed in staat is de motor opgang te zetten, die blijft als het ware plakken.
Er zijn betere oplossingen voor  kijk maar een op www.people.zeelandnet.nl/zondervan naar de Weistra regelaar.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#63
Wederom mijn hartelijke dank, Luc [:)]

citaat:
....Dat is wel een heel erg oud schema zeg.
Als je de motor netter wil besturen zal er toch iets van een frequentie aan te pas moeten komen. De getoonde vliegwiel schakeling heeft als groot nadeel dat hij aan het begin niet echt goed in staat is de motor opgang te zetten, die blijft als het ware plakken....


@ INFO: Als je even de moeite neemt de rest van dit draadje rustig te lezen, zul je het hoe en waarom van deze oplossing waarschijnlijk wel snappen [8D]
Groet van Frank

Frank_N

#64
Een nieuw fenomeen doet zich voor:
De "bruglepels" blijken niet altijd een goed elektries contact te geven. Dit veroorzaakt bij tijd en wijlen dat het geheel niet helemaal goed functioneert: Jammrrrrrrrr [B)] Blijkbaar is de constructie en daarbij de inbouw van de draaischijf daar debet aan. Hoewel de nodige zorg werd besteed aan het inbouwen, komt het blijkbaar allemaal toch nog wat precieser.
Zeer waarschijnlijk is er niet zoveel aan te doen. We praten over tienden van milimeters, die roet in het draaischijf-eten kunnen gooien.....
Contactspray is ivm. aantrekken van vuil en stof geen optie.
We gaan ze (de bruglepels) maar een keer goed schoonmaken, met isopropanol, en dan verder met testen [8)]

Als het goed is kun je hier foto's vinden: http://picasaweb.google.nl/ModelspoorfaN/Draaischijfbesturing
Groet van Frank

Frank_N

#65
Electronica vraagje:

Kan ik uit een 12 Volt trafo zondermeer een symetrische voeding (+/-, 5 Volt) maken met de 7805/7905?

Of is daar per se een trafo met 2 wikkelingen voor nodig?

Bij voorbaat dank!
Groet van Frank

INFO

#66
Ja, dat kan zonder probleem uit een enkele trafo

met dank aan Klaas voor het schema



Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#67
Dank u INFO [:)]

Inmiddels heb ik echter een schema gevonden met de LM324 dat met een asymetrische spanning werkt en dat ook (1e voorwaarde) met alle bekende rijspanningsvormen detectie zou moeten geven. Dat gaan we eerst nog proberen.

Verder:
Het haperen van de besturing is opgelost. Eea. Blijkt niet te wijten aan de veronderstelling dat de lepels niet altijd goed contact zouden maken [B)]

Het is gebleken dat (bij mijn exemplaar, Flm 9152C) met name het losstaande stukje brugspoor aan die zijde waar zich het huisje bevind, niet via de weerstand over de brugsporen (van 1kOhm) zich bij linksom-draaien verbind met het tov. liggende spoor. Dat betekende dat het afremmen linksom niet werkte.

Inmiddels heb ik een extra weerstand van 1 kOhm over het brugomkeer-relais gesoldeert zodat dit afremmen linksom nu ook naar behoren functioneert.

Voor degenen die dit draadje hebben gevolgd: Nee ik zie dit niet als een ingrijpende wijziging aan de draaischijf. Deze kleine modificatie is nl. verantwoord omkeerbaar.

Word vervolgd [:I]
Groet van Frank

INFO

#68
Begrijp ik goed dat je opzoek was naar een stroomdetectie schakeling welke in beide richtingen werkt?
Ook dat kan heel eenvoudig.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#69
Inderdaad, INFO.

Ik ben op de hoogte van diverse oplossingen.  Bij voorkeur zocht ik wat met behulp van een brugcel, weerstand en een optocoupler. Daarna zien we wel weer.

Een goede AC optocoupler voor dit doel is oa. de ILQ620.

Mij gaat er echter om iets te maken met zoveel mogelijk voorhanden zijnde materialen.
Met een LM324, wat losse dioden en een torretje daarachter lijkt het ook te kunnen werken. Al heb ik dat nog niet getest.

Als jij echter een beter of ander idee hebt, Is dat altijd zeer welkom!!
Groet van Frank

INFO

#70
Dit is een zeer geschikte voor je doel en heel erg eenvoudig
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/PC844Melder.jpg
Deze is voor digitaal, voor analoog zet je er via een 10K weerstand een hulp(meet) spanning bij. Of deze http://people.zeelandnet.nl/zondervan/uhlenmelder.gif

ook zeer eenvoudig.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#71
De Rosoft (S88 compatible) oplossing is inderdaad een eenvoudige, doeltreffende en goede oplossing. Om stabiliteit in je (analoge) signaal te krijgen kun je er nog iets met een c'tje + torretje oid achter schakelen.
De galvanische scheiding is eigenlijk een eerste vereiste!!

Voor mij is voorlopig een S88 terugmelding niet in de planning, die dingen schijnen geen last te hebben van een onstabiel signaal.

Ulenbrock is me wat te moeilijk (hoewel deze oplossing ook erg goed lijkt), vooral als je er veel wil bouwen op experimenteerprint.

Een van de beste en meest stabiele terugmelders lijkt me de oplossing van Tractronics, maar ook deze is bij het in grotere aantallen bouwen zonder voorbedrukte schakeling voor mij helaas onbruikbaar.

Ook een erg goede oplossing is deze: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/19
Als ik me niet vergis stond deze ooit in Elektuur.
Beetje vreemd met een triac, maar het werkt perfect bij alle voorkomeende rijspanningen (is getest). Deze schakeling is echter niet geschikt voor mijn draaischijbesturing, daar er al in een bezetspoor spanning via een weerstand van 1kOhm (euhh...is dat niet te laag?)is voorzien.

Dank voor je reactie!!

Edit: tekst aangevuld.
Groet van Frank

INFO

#72
Dit is natuurlijk geen S88 oplossing, maar een universele oplossing, wat je aan de transistor van de Opto aansluit is natuurlijk helemaal vrij en open, nu zit er een S88 aan, maar het kan net zo goed iets anders zijn.


Die Uhlenbrock melder past op 8 x 21 gaatjes. Dus er gaan er heel veel van op een eurokaart.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

hobbyist

#73
Dat schema stond inderdaad in Electuur. Heb ze zelf nagebouwd en het werkt perfect in beide richtingen. Kan zelfs bij digitale treinbaan ingezet worden. Alleen heb je hier een 5v hulpvoeding nodig. heb het ooit hier op het forum gepubliceerd met tekst. zie pagina 2 van links - websites electronica schema's

Frank_N

#74
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Dat schema stond inderdaad in Electuur. Heb ze zelf nagebouwd en het werkt perfect in beide richtingen. Kan zelfs bij digitale treinbaan ingezet worden. Alleen heb je hier een 5v hulpvoeding nodig. heb het ooit hier op het forum gepubliceerd met tekst. zie pagina 2 van links - websites electronica schema's



Ik had daar het schema gevonden, Leon [:)] Later vond ik het bij C.O.

Het meest interessante aan dit ontwerp is, dat je met het aanleggen van 5 Volt spanning op de basis van de stuurtor (weerstand ertussen, he!!!) je hele baan (of segmenten) stil kan leggen, Dat lijkt me een welkome hulp bij automatisering!  
Voordeel is de robuste schakel tussen trein en voeding: een triac.
Nadeel kan zijn de spanningsval van ong. 1 Volt over de triac.
Groet van Frank