Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding

Gestart door Frank_N, 27 juni 2007, 20:45:08 PM

Frank_N

Vraagje voor de electrocracks:

Kan iemand mij helpen aan een schema (of ic) waarmee ik met 12 relais de mogelijkheid heb dat er steeds 1 (monostabiele) relais bekrachtigt word, en tegelijkertijd de 11 andere gereset worden?

Dus: met een draaischakelaar / of druktoetsen / of optocouplers selecteer je 1 relais, waarbij met 1 druk op de knop de zaak geschakeld word.

Bestaat er een ic waarmee zoiets kan ?

Of: Moet ik 12 set-reset flipflops maken (gekoppeld aan de 12 relais) die eerst alle gereset dienen worden, en vervolgens een nieuwe keuze gemaakt word?

Ik hoop dat ik de vraag zo duidelijk genoeg heb geformuleerd 8)

Groet van Frank.
Groet van Frank

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

#2
Je kan dat met IC's doen.

Gebruik dat 2x een type 174 (HC of HCT). De ingangen geef je een pull-down (weerstand (10k) naar massa. Enkel de ingang die je wil selecteren verbind je met een schakelaar/opto naar voedingsspanning.

De ingangen CP en MR/ van de 2 chips verbind je met elkaar.

MR/ (reset) geef je een pull-up (10k naar voeding, condensatortje van 100nF naar massa).

CP (klok) geef je ook een pull-up en daar maak je een druktoets aan vast die naar massa schakelt.

Als er nu 1 ingang van die 2 174'en met de voeding verbonden is, en je drukt op de schakelaar die aan CP hangt, dan gaat die uitgang die overeenkomt met de ingang die je gekozen hebt ook hoog worden (als je de drukschakelaar loslaat). Alle andere uitgangen worden laag. Daarmee kan je dan je relais sturen.

Wel nog een driver tussenzetten. Dat kan een ULN2803 zijn, of een transistor die naar massa schakelt (basisweerstand 2k2). De ULN2803 heeft geen diode over het relais nodig, de transistor wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

#3
Een stevig bak met diode doet het ook.
En 100 diode kosten 5 a 6 euro dus we kijken niet op een diode meer of minder

Zo geschat denk ik dat je met 110 diode een eind komt.

wim ijsbeer

Havoc

#4
ModelspoorfaN wil echter monostabiele relais gebruiken, dan heb je een flipflop achtig iets nodig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

#5
Ja sorry ik las bistabiel relais.

wim ysbeer

ysbeer

#6
Modelspoorfan

Leg eens uit war je het voor gebruiken wil dat denkt iets makkelijker mee.

wim ysbeer

Frank_N

#7
Dank voor de reacties.

@ysbeer:
het idee met de dioden was ik ook mee bezig geweest, je kan nl meerdere flipflops (net als diodematrix voor wisselstraten) tegelijk schakelen (ik kwam trouwens op iets van 144 dioden) maar dat neemt behoorlijk wat ruimte in!

@Havoc: Heel goed idee, waarvoor dank [8)]

citaat:
.....Leg eens uit war je het voor gebruiken wil dat denkt iets makkelijker mee.
....

Daar gaat ie dan:

De schakeling is bedoeld voor draaischijfbesturing. Naar aanleiding van een oud Flm schema heb ik een schakeling bedacht die de meerstandenschakelaar van het oorspronkelijke idee moest vervangen.
De bedoelde schakeling werkt welliswaar goed, maar het keerlusprobleem blijft bestaan.  
Tegelijk wilde ik er ook voor zorgen dat de schakeling met alle bekende spanningsvormen gebruikt kan worden.

De gestelde voorwaarden: geen keerlus probleem, voorkeuzemogelijkheid, alle sporen appart van spanning voorzien, niets aan de schijf zelf verbouwen, besturing zowel handmatig als digitaal (TTL)

Zelf heb ik iets met relais en S-R flipflops (NE556) bedacht (niet getest) wat zou moeten werken.

Een nadeel is dat zolang de schijf draait er geen rijspanning op de rails staat. Dit omdat de brug zelf als schakelaar gebruikt word.

Mijn vraag of er misschien een andere mogelijkheid (met minder electronica) zou zijn, ontstond op het moment dat ik bij het maken van wat schetsjes  erachter kwam dat er al 1 Eurocart nodig is om alleen al de relais en de flipflops op de bouwen. De rest van de electronica moest dus op een 2e kaart komen.

Het idee van Havoc lijkt me een mooi alternatief, maar eenmaal geschetst blijkt dat er voor deze schakeling vrijwel evenveel plaats nodig is dan het flipflop gebeuren. Er is dan bv ook een extra 5 Volt voeding nodig.

Als er iemand suggesties of andere ideen heeft, zijn die altijd van harte welkom!

Groetjes van Frank.
Groet van Frank

INFO

#8
Oh voor een draaischijf, nou dan denk ik dat je je helemaal niet zo moeilijk hoeft te doen, daar is een kant en klare oplossing voor.

http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm

Ansteuerung der Drehscheibenfunktion ?ber digitale Befehle (Motorola oder DCC)
Digitale Ansteuerung ?ber Keyboard bzw. PC m?glich
Steuerung "von Hand" mit dem alten Bedienschalter zus?tzlich m?glich
Integration in Fahrpl?ne usw. wird machbar
Zus?tzliche Steuerm?glichkeiten wie z.B. direkte Gleisanwahl und "Lok wenden"
Optische Erkennung der Position. Dadurch entf?llt das l?stige "Klick" der mechanischen Positionserkennung
Sanftes Anfahren und Abbremsen der Drehscheibe durch PWM-Ansteuerung des Motors
Ansteuerung eines Gleissperrsignals, das vor der Bewegung der Drehscheibe automatisch von "WEISS" auf "ROT" wechselt
Digitale Ansteuerung eines zus?tzlichen Lichtausgangs (z.B. f?r Beleuchtung der Kabine oder Platzleuchten)
Abschalten bei einer Blockade z.B. durch Radsatz
Geschwindigkeit der Drehscheibe einstellbar durch eine Lernfunktion

Waar bij het dus mogelijk is om met de oude schakelaar de decoder te activeren.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#9
Als het met weinig elektronica moet kun je het ook mechanisch doen.
Met Conrad artikelnummer 700080
Is een ding met 6 druktoetsen, mechanisch vergrendeld. Als je er 1 indrukt, komen de andere weer terug. Wellicht zijn ze mechanisch te koppelen om een rij van 12 te krijgen.

Ik heb nog wel andere idee?n, b.v. een uitwerking van het idee van Ysbeer, met 12 relais, 24 transistors, 12 weerstanden en 144 diodes.
Of een simpeler schakeling, met een 12-standen draaiknop en 1 drukknop.
Maar ik ga die pas serieus uitwerken als je er wat in ziet.

hobbyist

#10
In het dubbel zomernummer van Elektuur jaargang 2003 op pagina 102 staat iets gelijkaardigs. Het is een schakelaray dat onbeperkt uitbreidbaar is, voedingsspanning mag tussen de 5v en de 12v liggen. Hier maakt men wel gebruik van gewone relais met meerdere contacten. per relaisschakeling heeft men 4 weerstanden, 1 diode, 1 led, 1 drukknop met wisselcontact, 1 condensator, 1 transistor en natuurlijk een relais nodig, dus hooguit 10 onderdelen.
hoe het werkt: door een druk op het wisselcontact wordt alleen die condesator op geladen waar het contact mee verbonden is, al de rest niet. druk men nu op een andere wisselknop dan wordt eerst alles gereset en wordt die bijbehorende condensator weer opgeladen die de relais bekrachtigt. Er kan maar steeds ??n relais bekrachtigd worden. De hele schakleing is eigenlijk niks meer dan een gewone houdschakeling. Wil je het schema stuur dan een mail.

Frank_N

#11
Bedankt allen voor de enthousiaste reacties!

@INFO, Deze (goed betaalbare) schakeling had ik al eerder ontdekt maar druist in tegen de voorwaarde niets aan de draaischijf te wijzigen, daarbij komt dat mijn uitgangspunt was iets te fabrieken met de voorhande zijnde materialen.

@Klaas, uiteraart ben ik geinteresseert in je voorstel!

@Hobbyist; Ik heb U een pm gestuurd, met permissie. Dank voor het aanbod.

Het idee van Havoc (type D-flipflop's) lijkt me erg goed te zijn. Nadeel van deze opzet is dat er geen noodstop te maken is, tenzij je de voeding eraf gooit dan! Dat lijkt me niet zo deftig [:I] Een noodstop kan met NE556 flipflops weer wel, je kunt daar de reset toets voor gebruiken. De brug zal dan bij het eerst volgende spoor stoppen.

Groeten van Frank

edit: tiepvouwd
Groet van Frank

Frank_N

#12
Beste Hobbyist,

Je e-mail ontvangstbevestiging kreeg ik retour [?], vandaar dat ik hier een reactie geef.

Dank voor het schema [:)] Zo op het eerste gezicht lijkt de schakeling op een analoge versie van het idee van Havoc. Het zou best eens kunnen dat het geheel 12 x uitgevoerd minder ruimte op de de print kost dan mijn flipflop idee. Ik zal dat eens uit gaan meten....[^]

Edit: Oesje! ik zag dat er een wisselcontact van de relais gebruikt word als houdcontact. Daar ik van de betreffende relais beide wisselcontacten nodig heb, is deze schakeling niet geschikt voor de draaischijf. Wel is ze goed te gebruiken voor mijn 4x om relais die gebruikt gaan worden voor de spoorselectie.

Groet van Frank.
Groet van Frank

hobbyist

#13
mogelijk zijn er relais met meerdere contacten te vinden en te gebruiken.

DelticPower

#14
Hoi Frank, bied misschien een telefoonrelais uitkomst. [:D][:D]
Groeten van Jan