Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding

Gestart door Frank_N, 27 juni 2007, 20:45:08 PM

Frank_N

#90
Een van de problemen met de "vliegiel" schakeling is dat de draaischijf linksom langzamer loopt dan rechtsom. Ik heb me sufgezocht naar de reden, maar tot op heden niets kunnen ontdekken.
De vliegwielschakeling zelf werkt goed, mits het zaakje een poosje onder spanning staat. Het instellen komt wel behoorlijk nauwkeurig, omdat de laagste spanning bepaald word door het moment van aantrekken van het brugrelais. In de praktijk merk je er echter niets van. Als de brug optrekt gaat dat ogenschijnlijk geleidelijk. Bij het stoppen van de brug kun je bij rechstomdraaien soms zien dat dat wat abrupter gebeurd, je moet nu eenmaal een compromis zoeken tussen starten en stoppen links/rechstom. Daarbij doet de vergrendeling van de brug ook nog een duit in het zakje.........
Een schema is te zien op pagina 5 bovenaan, in dit topic.

Ik heb geexperimenteerd met een impulsvoeding, maar dat blijkt het brugrelais weer niet te aprecieeren. Het moest dus een min of meer "zuivere" gelijkspanning worden.

Dat electronica zeer gevoelig is voor temperatuur is mij vanuit mijn
"audiofiele" achtergrond zeker bekent. Zelfs kabels en condensatoren kunnen duidelijke klankverschillen teweeg brengen.......Maar dat is een ander verhaal.

De ic's zijn allen over de voedingslijnen ontkoppelt, met 100 nanoF druppeltantaaltjes. Niet gebruikte ingangen zijn er niet. Alle relais worden aangestuurd via seriediode's, en zijn voorzien van blusdiode's. Alle cv's van de 556/555 zijn met een 10 nanoF c'tje aan massa gelegd.
Alles is opgebouwd uit eenvoudige deelschakelingen die te zien zijn op deze link: http://picasaweb.google.nl/ModelspoorfaN :Draaischijfbesturing.

Verder heb ik met een osciloscoop gezocht naar oneffenheden in de voedingsspanning/lijnen, maar ook dat leek in orde te zijn.
Met een osciloscoop kun je echter ook niet alles zien. Ik heb een vermoeden dat er in de bedrading mogelijk ook iets oncontroleerbaars gebeurd.
De voedingslijnen bevinden zich aan de soldeerzijde van de printen, de bedrading aan de bovenzijde is om in en uitgangen te verbinden.

Een schema van de hele opzet heb ik nog steeds niet, om reden dat ik niet de beschiking heb over een goed tekenprogramma.
Een eenvoudige schakeling tekenen gaat nog wel (expresPCB), maar met deze hoeveelheid aan componenten en "bovengrondse" bedrading lukt dat echt niet.

Het zou natuurlijk wel errug leuk zijn de schakeling op een dubbelzijdige print te bouwen.....
Groet van Frank

Frank_N

#91
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Hallo allen,

Ik ben "om"[}:)][8D]

Wat ik ga doen is een poging ondernemen de hele zaak met DINAMO/Koploper te besturen.
Het is dus zaak te bekijken in hoeverre eea. te koppelen valt aan de draaischijfbesturing.



Tijdje geleden alweer.......... Nee het gaat niet lukken deze schakeling en de rest van mijn baantje te koppelen aan DINAMO.
Dus ben ik op zoek naar een manier om alles toch via een computer te bedienen. Ik bedoel een soort synopties bord, maar dan op een beeldscherm [:I]

Edit: gedachten zijn welkom!
Groet van Frank

Frank_N

#92
Heb wat gevonden, waar ik iets mee kan En, dicht bij huis.......EMV (Eindhovense Modelbouw Vereniging) en het http://members.tele2.nl/carelvandenbergh/ systeem. Het gaat om de relais, als flipflop uitgevoerd. relais heb ik voldoende [8D]
Groet van Frank