Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding

Gestart door Frank_N, 27 juni 2007, 20:45:08 PM

INFO

#30
Dit zijn allemaal oplossingen voor digitaal, niet te gebruiken bij Analoog.

Bij digitaal bepaald de decoder in de lok welke kant hij oprijd, bij analoog bepaald de spoorstaaf welke kant de lok opgaat.

En wat ik al aangaf in een eerder bericht in analoog is het draaischijf (keerlus) probleem gemakkelijk te omzeilen. Is gewoon een kwestie van waar jij je voedingsspanning aansluit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

#31
Neen, je moet niet elke ingang gebruiken. Het is wel veel beter als je er gewoon een weerstandje (10k) naar gnd of vcc aanhangt. De uitgang kan je open laten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#32
@ Havoc, dank u voor de goede ideeen en het meedenken [:)]!

citaat:
Duss.... De Lenz LK100 is naar mijn mening toch te gebruiken voor de toepassing van de draaischijf. Bij een detectie van een micro-kortsluiting, poolt de schakeling onmiddelijk de uitgang om. Dit principe is niet te gebruiken voor een geautomatiseerde analoge keerlus (de hoofdbaan dient ook nog omgeschakeld te worden, wanneer de trein volledig in de lus zit, maar dat is een ander verhaal), maar ik denk dat dit wel degelijk kan gebruikt worden voor het principe van de draaibrug. TAMS heeft er ook, en veel goedkoper dacht ik.

Succes met je project!



@Michel:

Zoals al gezegt is de Lenz onbruikbaar in een analoge omgeving. Bovendien vind ik het niet deftig om, ook al is dat kortstondig kortsluiting te laten ontstaan.

De TAMS module ziet er goed uit, maar ik heb geen idee hoe ik die zou kunnen gebruiken. Zoals ik de schakeling kan bekijken, is ook deze oplossing voor digtaal bedrijf bedoeld.

Zoals ik me al bedacht had is voor mij de keerlus oplossing alle aangesloten sporen via relais van rijstroom te voorzien, en de brug daar niet op aan te sluiten. De brug word als schakelaar voor positiebepaling gebruikt.

Dank voor je aanmoediging, ik ga er mijn best op doen [^]!


Groeten van Frank.
Groet van Frank

Michiel

#33
Hallo Frank,

Ik ben het met je eens dat het principe van wachten op micro-korstluitingen geen deftige techniek is[^]. Vandaar dat ik ook verder zocht naar een alternatief voor mijn keerlusprobleem (en dus gevonden onder de vorm van M?T KSM1, en werkt inderdaad volgens het "Funky" principe met een detectie-sectie[8D]). De TAMS zal dan ook niet jou keus zijn, want die werkt ook met micro-kortsluiting.[:(]

In elk geval ben je met een boeiend project bezig. Ik blijf het zeker volgen.

Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

laurens66

#34
Er bestaat ook nog een zelfbouwproject van een Nederlander genaamt Draai15, voor analoge aansturing van een draaischijf, wel met druktoetsen, en met aansturing van Koploper.

PM mij voor meer info en zijn e-mail adres.


Frank_N

#35
@Laurens: Volgens de heer Kees Moerman is deze schakeling niet geschikt, of geschikt te maken voor analoog bedrijf.

Groet van Frank.
Groet van Frank

laurens66

#36
Je hebt gelijk, ik ben zo digitaal dat ik vaak vergeet dat er mensen zijn de analoog ''rijden''
Omdat de brug constant onder spanning moet staan om de juiste stand door te geven naar de module.

Frank_N

#37
Vraagje tussendoor:

Als ik de NE556 wil resetten, kan ik dan ongestraft de benodigde ingangen intern en zondermeer met de andere NE556 collega's  doorverbinden?
Ik bedoel dus de reset ingangen van meerdere NE556's doorverbinden (2 x weerstand van 100 kOhm per ic naar de voedingspanning)?

Met diode's lukte het me niet, vandaar [:I]. Graag wil ik er meerdere tegelijk resetten. Het setten gebeurd individueel.

Groet van Frank.

EDIT, 22-07-07: De diodes blijken overbodig te zijn, je kunt blijkbaar alle reset ingangen zonder probleem doorverbinden.
Groet van Frank

Frank_N

#38
citaat:
....Omdat de brug constant onder spanning moet staan om de juiste stand door te geven naar de module....

Yow Laurens,

Zo was mijn bedoeling ook:
zolang de brug draait, staat er via een weerstand spanning op. Onafhankelijk van wel of geen lok aanwezig, is de brug +/-gepolariseert. Zodra de brug het voorgekozen spoor bereikt word de stroomkring gesloten langs een optocoupler, die bij oplichten op zijn beurt de "start-draaien" flipflop reset. De brug relais valt af en de brug komt tot stilstand.
Daardoor word tegelijk de detectiespanning (en optocoupler) van de brug af geschakeld, en de rijspanning er weer op. Die mag alle vormen hebben.
Nadeel is dat zolang de brug draait de bezetspoor detectie van de aangedokte sporen niet werkt. Dit word veroorzaakt door dat de brug zelf als schakelaar fungeert. Hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf [:I] Anders vraag maar.........

Edit: nu nog het reset vraagstuk.....

Groet van Frank.
Groet van Frank

Frank_N

#39
citaat:
...Het keerlusprobleem heeft niets te maken met analoog of digitaal. Zodra jij de brug 180gr ten opzichte van zijn uitgangs positie verdraaid, pool je de sporen op de brug om.
...


@INFO: Wel dus. bij digitaal bedrijf staat nl. konstant spanning op de rails, bij analoog niet. Bovendien worden de brug-sporen NIET aangesloten, alleen worden deze tijdens het draaien als schakelaar gebruikt. De door mij bedachte oplossing kan met beide (dig/ana)werken, zij het dat zolang de brug draait de spanning ontkoppelt is van de sporen. Dus ook geen bezetspoor signaal aanwezig.
Dat laatse heb ik iets op bedacht...........

Groet van Frank.

ps: de "12 standen-schakelaar" is inmiddels gebouwd en getest.
Groet van Frank

Frank_N

#40
Stand van zaken rond de draaischijf besturing:

Inmiddels is de 12 standen "schakelaar" print gebouwd en getest, even als een gedeelte van de automaat.
12 monostabiele relas en evenveel flipflops op 1 Eurocart. Voor de automaat had ik dus een 2e Eurocart (Velleman IC cart) nodig, waarop de automaat en de voeding moest komen. Behalve de draaischijf-omkeer-electronica is deze ook gebouwd en getest. Een nieuwigheid waar ik tegenaan liep was dat het noodzakelijk blijkt de set-puls van het voorgekozen spoor vertraagt uit te voeren. Dit in verband met het niet starten van de brug bij een 180 graden opdracht. Dat blijkt goed te kunnen met een NE556, waarvan de ene helft functioneert als timer, en de andere helft als mono-flop. Beide tijden zijn onafhankelijk van elkaar in te stellen terwijl het geheel zichzelf reset. Na het geven van een negatieve puls gaat de timer lopen, en geeft na de verstreken tijd een postieve puls af. Beide tijden zijn instelbaar. De positieve puls word door een BC548 (als inverter) omgezet in een negatieve puls, zodat daar weer iets mee te doen is. Precies wat ik zocht!!

Het komt er dus op neer dat deze schakeling gestart word door een druk op de knop, welke eerst na een totale reset, de volgende opdracht word uitgevooerd.

Waar ik even van stond te kijken was het vrij grote stroomgebruik, in rust ongeveer 200 mAmp, in bedrijf loopt dat op tot 300 mAmp. Dat is exclusief de brug/motor en relais. Het zou wel eens kunnen zijn dat in vol bedrijf de totale stroom oploopt tot 1 Amp. De draaischijf zelf word overigens vanuit een separate bruggelijkrichter gevoed, om een volledige scheiding tussen draaischijf besturing, voeding voor de electronica en rijspanning te waarborgen.

Mocht iemand nog vragen hebben, hij vrage.........
Foto's op verzoek per pm, aub.
Een komplete beschrijving volgt, zodra alles werkt zoals het zou moeten werken..........Volgens de wet van Murphy echter [}:)] [:D] [B)] [:(!]

Groet van Frank

Edit 1 en 2: deel van tekst gewijzigt.
Groet van Frank

Frank_N

#41
Vervolg draaischijf avonturen:

De 12 standenschakelaar met automaat zijn opgebouwd en getest.
Alle flipflops ideeen komen van de site's: http://www.eisenbahnmodelltechnik.de/el-0230-time-49.htm EMT dus.
En: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html , Paisly,
En: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page9.htm#555delay.gif Zie: Generating a Delayed Pulse Using The 555 Timer...

Op de draaischijf is het geheel nog niet getest dat komt nog, ik neem aan dat dat verder geen probleem op gaat leveren.
Op de voedingspanning  was nog een vervelende hf oscillatie, die eenvoudig te verhelpen bleek door achter de 7812 regulator ipv een 100 nF c'tje een tantaaltje te plaatsen van 330 nF. Oorzaak onbekend, waarschijnlijk de vorm van printbanen op de Velleman ic'cart's.  
Goed ontkoppelen is dus beslist aan te raden!!

Aanvankelijk was het de opzet om op dezelfde kaarten een bezetspoor detectie op te bouwen (omdat bij de "2 x om" relais die mogelijkheid aanwezig is en werd voorzien in opbouw van eea), maar gezien de overblijvende oppervlakte ( ca. 1/3 print) lijkt dat onmogelijk te zijn.
Het idee is nu ontstaan op de overgebleven oppervlakte in een PWM besturing voor de brugmotor te voorzien, waarmee het mogelijk word de brug langzaam op te laten trekken en vervolgens af te remmen zodra het voorgekozen spoor bereikt is.
Dat vergt weer wat bedenk, en experimenteertijd.........
De Martin P Weistra regelaar lijkt me daarvoor goed bruikbaar, deze is nl ook door een up/down commando te besturen. De vraag daarbij is of dat helemaal goed instelbaar is, bij de gekozen draaischijfbesturing.
Voor het schakelen van het bi-stabiel brugrelais lijkt het me geen probleem te vormen, omdat de volle spanning steeds aanwezig is.

Dit laatste idee ontstond naar aanleiding van een topic in een Duits forum, wat ik helaas kwijt ben.

Groet van Frank, Word vervolgt, vraag maar raak..........[:)]

 
citaat:
zolang de brug draait, staat er via een weerstand spanning op. Onafhankelijk van wel of geen lok aanwezig, is de brug +/-gepolariseert. Zodra de brug het voorgekozen spoor bereikt word de stroomkring gesloten langs een optocoupler, die bij oplichten op zijn beurt de "start-draaien" flipflop reset. De brug relais valt af en de brug komt tot stilstand.
Daardoor word tegelijk de detectiespanning (en optocoupler) van de brug af geschakeld, en de rijspanning er weer op. Die mag alle vormen hebben.

Edit: Dit blijkt niet te werken, de optocoupler idee dus........De overgebleven stroom blijkt nl. te laag om nog wat mee te doen, Dus gaan we van 1 brugspoorstaaf uit die als schakelaar gaat functioneren.

ps: graag zou ik wat foto's plaatsen, maar beschik niet over de mogelijkheid daartoe, dus als iemand zich geroepen voeld......

Groet van Frank

Klaas Zondervan

#42
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Op de voedingspanning  was nog een vervelende hf oscillatie, die eenvoudig te verhelpen bleek door achter de 7812 regulator ipv een 100 nF c'tje een tantaaltje te plaatsen van 330 nF. Oorzaak onbekend,.....

100nF is ook te weinig. Sommige datasheets zeggen zelfs dat je achter een 78xx regelaar minstens een 25uF elco moet plaatsen.

Frank_N

#43
@KLaas: Het blijkt dus dat behalve verschillen in datasheets de practijksiuatie ook nog een rol kan spelen.

Dank voor je reactie [:)]

Groet van Frank.
Groet van Frank

Frank_N

#44
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

@KLaas: Het blijkt dus dat behalve verschillen in datasheets de practijksiuatie ook nog een rol kan spelen.

Dank voor je reactie [:)]

Groet van Frank.



Edit: Gauw even een 10 uF druppel-tantaaltje erachter geplaatst ipv de 330 nF Gevolg: nog wat "schonere" voedingspanning.
Blijft de vraag: Wat kan de oorzaak zijn [?] [?] Inductie misschien, langs de printbanen......wie weet......
Groet van Frank