Zelfbouw draaischijfbesturing + bezetspoormelding

Gestart door Frank_N, 27 juni 2007, 20:45:08 PM

Frank_N

#15
Goed idee! Jan, Daar had ik nou weer net even niet aan gedacht [:p][:D][:o)]

Groet van Frank
Groet van Frank

Frank_N

#16
Beste medespoorders:

Hartelijk dank voor uw reacties!

Flm heeft een mooie oplossing bedacht cat.nr. 6915, dat in augustus op de markt komt. Enig nadeel van deze besturing is dat je bij analoog bedrijf met het keerlusprobleem blijft zitten. Dat laatste, daar ben ik echter niet zeker van, ik vond het op een Duits forum. In de beschrijvingen van de diverse leveranciers die ik vond word daar namelijk niets over vermeld.

De besturing ga ik maken zoals ik had eerder vermeld. Liever eigenwijs, dan geen mening [8)]
Basis is de oude schakeling van Flm, waarvan de spoorkeuze schakelaar vervangen word door 12 relais, evenveel flipflops met de NE556, en nog wat relais die ervoor zorgen dat zolang de brug draait er geen rails onder spanning staat. Helaas kan dat niet anders, volgens mij. Tenzij.......

Mochten er nog mensen zijn met vragen, Hij vrage.

Groet van FRank.
Groet van Frank

INFO

#17
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Beste medespoorders:

Hartelijk dank voor uw reacties!

Flm heeft een mooie oplossing bedacht cat.nr. 6915, dat in augustus op de markt komt. Enig nadeel van deze besturing is dat je bij analoog bedrijf met het keerlusprobleem blijft zitten. Dat laatste, daar ben ik echter niet zeker van, ik vond het op een Duits forum. In de beschrijvingen van de diverse leveranciers die ik vond word daar namelijk niets over vermeld.




Het keerlusprobleem heeft niets te maken met analoog of digitaal. Zodra jij de brug 180gr ten opzichte van zijn uitgangs positie verdraaid, pool je de sporen op de brug om.

Dus heb je in 50% van de gevallen een kortsluiting. De oplossing is een LK100 van Lenz.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#18
citaat:
De oplossing is een LK100 van Lenz.


Werkt dat ook analoog [?]
De nieuwe besturing van Flm in ieder geval niet.

En: is die Lenz schakeling zelf te bouwen??

Edit: zoals ik zojuist heb gezien op de site van Lenz is deze module uitsluitend voor digitaal bedrijf geschikt, dusss......

Groet van FRank.
Groet van Frank

Havoc

#19
citaat:
Het idee van Havoc (type D-flipflop's) lijkt me erg goed te zijn. Nadeel van deze opzet is dat er geen noodstop te maken is, tenzij je de voeding eraf gooit dan! Dat lijkt me niet zo deftig  Een noodstop kan met NE556 flipflops weer wel, je kunt daar de reset toets voor gebruiken. De brug zal dan bij het eerst volgende spoor stoppen.


De MR/ is een reset ingang. Als je die laag maakt worden alle uitgangen laag (alle relais vallen af).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#20
Zover was ik nog niet gekomen, Havoc! Ik ga die schakeling beslist uitproberen, nogmaals hartelijk dank voor het meedenken.

Rest me nog  een vraagje over je voorstel: je zei dat je beide ingangen CP en MR/ van dit ic moest doorverbinden, klopt het dat als ik er nog meer in serie (parallel?)  wil schakelen dit ook met volgende ic's moet doen? Ik bedoel dan CP1 met CP2 met CP3, MR/1 met MR/2....enz. De ic's die ik vond waren 74/HC/HCT174 (C-MOS) van Philips, in de spec's vond ik nl. niets over een serieschakeling van meerdere exemplaren. Zijn er misschien databaden met applicaties beschikbaar?

In ieder geval is de door U voorgestelde schakeling slimmer dan met de NE556 R-S flipflops, het aantal onderdelen en dus benodigde plaatsruimte op de Eurokaart is echter nagenoeg hetzelfde, veroorzaakt door de benodigde transistor aray's. En de extra 5 Volt voeding. De opbouw is dan wel weer eenvoudiger....

Groet van Frank.
Groet van Frank

INFO

#21
ModelspoorfaN, mail mij dat schema eens, ik ben redelijk goed in dat soort puzzels, als het gaat om het op print zetten van een schakeling.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#22
Heer INFO, Als je het oorspronkelijke schema van Flm bedoeld, geef me dan je e-mail adres, of stuur aub mij een e-mail??

Groet van Frank.

Edit: INFO, ik kan je e-mail adres niet zien in je reactie, vandaar.
Groet van Frank

INFO

#23
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

citaat:
De oplossing is een LK100 van Lenz.


Werkt dat ook analoog [?]
De nieuwe besturing van Flm in ieder geval niet.

En: is die Lenz schakeling zelf te bouwen??

Edit: zoals ik zojuist heb gezien op de site van Lenz is deze module uitsluitend voor digitaal bedrijf geschikt, dusss......

Groet van FRank.




Ja sorry, ik ben ook al te lang bezig met digitaal, vergeet het analoge weleens.

Bij analoog moet je niet de brug ompolen, maar ook de aansluitende sporen. Als je de brug voed van af de aansluitende sporen, dus niet de brug zelf, zal er nooit een keerlus probleem zijn. Je moet het alleen even slim aansluiten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

#24
ModelspoorfaN, ik snap niet waarom je er nog meer na elkaar zou willen zetten. Je sprak toch van slechts 12 relais. Met 1 stuk 174 kan je er 8 bedienen. Maar het kan als je dat wil.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#25
citaat:
Edit: zoals ik zojuist heb gezien op de site van Lenz is deze module uitsluitend voor digitaal bedrijf geschikt, dusss......


Duss.... De Lenz LK100 is naar mijn mening toch te gebruiken voor de toepassing van de draaischijf. Bij een detectie van een micro-kortsluiting, poolt de schakeling onmiddelijk de uitgang om. Dit principe is niet te gebruiken voor een geautomatiseerde analoge keerlus (de hoofdbaan dient ook nog omgeschakeld te worden, wanneer de trein volledig in de lus zit, maar dat is een ander verhaal), maar ik denk dat dit wel degelijk kan gebruikt worden voor het principe van de draaibrug. TAMS heeft er ook, en veel goedkoper dacht ik.

Succes met je project!
Michiel

P.S. voor het keerlusprobleem in digitale sturing is er een betere oplossing dan deze van Lenz, die micro-kortsluitingen in z'n geheel vermijdt: zie M?T KSM1.

edit: tiepvaut
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

#26
@Havoc:
Het was maar een gedachtenvlucht.......Wilde even weten of ik het goed had.
Trouwens ik dacht dat de 174 een hex was? Dus 6 uitgangen? De 574 is octal dacht ik?

Groet van Frank.
Groet van Frank

Havoc

#27
Je hebt gelijk, de 174 is een hex, de 574 een octal. De 574 is trouwens ook veel gemakkelijker in gebruik! Alle ingangen langs 1 kant, alle uitgangen langs de andere. Bij de 174 zit alles door elkaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

INFO

#28
citaat:
Geplaatst door Saraan
[br
P.S. voor het keerlusprobleem in digitale sturing is er een betere oplossing dan deze van Lenz, die micro-kortsluitingen in z'n geheel vermijdt: zie M?T KSM1.



Die KSM1 lijkt wel heel erg op deze http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html

De betere oplossing voor het keerlusprobleem in digitaal bedrijf.[:D][;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

#29
Volgende vraag Havoc, moet je ook alle uitgangen gebruiken, of maakt dat niet uit? Kun je er zonder bezwaar ook minder dan 6 of 8 tegelijkertijd gebruiken??

Edit, Dank voor je reactie Michiel (Saraan). Ik kom erop terug.

citaat:
Die KSM1 lijkt wel heel erg op deze http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html


Edit2: Die is NIET voor analoog te gebruiken, tenzij je de optocouplers omwisseld met bipolaire (ik bedoel wisselspanning) exemplaren. Dan nog zal de schakeling niet reageren op een stilstaande trein (lees spanningsloze rails)

Dank van Frank.
Groet van Frank