Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ter info

Gestart door hobbyist, 27 juni 2007, 10:38:44 AM

hobbyist

Beste forumleden. ik had graag even jullie hulp. Ik heb ll zaterdag een dreigmail voor betaling gekregen van een duitse firma. ze vroegen me m'n bankrekeningnummer om zo de zogenaamde onkosten te regelen via hun bank. indien ik niet betaalde zou er een gerechtelijke proces komen. Nu deze persoon had mijn adres gegevens en een IP adres. Kan mij iemand vertellen hoe ik zijn IP adres kan achterhalen en van waar uit deze mail werd verzonden. bijvoorbaat dank. Dit bericht zal later verwijderdt worden.

Klaas Zondervan

Waarom bedreigen ze je?
Heb je echt een schuld bij deze firma? Gewoon betalen dan.
Heb je geen schuld bij deze firma? Negeren, en in ieder geval geen verdere informatie verstrekken.

INFO

Met je rechtermuisknop klikken op het bericht in je lijst, kiezen voor eigenschappen, en de verdere stappen volgen. Zie je alle onderwater gegevens van het bericht.

Je kunt dit ook melden aan je provider, waarschijnlijk via abuse@ enz.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

citaat:
Kan mij iemand vertellen hoe ik zijn IP adres kan achterhalen en van waar uit deze mail werd verzonden
Via outlook express kan je met je rechtermuisknop op het bericht klikken. Een pop-up menu toont een optie "eigenschappen". Het venster heeft een tab "details", waar je het IP-adres van de afzender kan bezien.

Via een internet-programma zoals "WhoIs" http://cqcounter.com/whois/ kan je de locatie van de afzender opzoeken. Je krijgt co?rdinaten, die je dan weer in Google Earth kan gebruiken.

(dit heb ik gebruikt om de 10.000ste bezoeker op mijn site op te zoeken, en op deze wijze zal ik mijn 25.000ste binnenkort ook opzoeken)

Edit: ik zie net dat Wim me net ietsje voor was [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

We zouden volgens hun op hun site geweest zijn waarvoor je dient te betalen om deze site te mogen zien. Ik ben alles pistes nagegaan of er daadwerkelijk iemand van het gezin daar op geweest was. blijkbaar niemand. Er is ook niemand die deze site kende. De bewuste mail begon vriendelijk met verzoek tot betaling en eindigde heel grof ( 2 pagina's)Wat ik vermoedt is dat er een nepfirma bezig is door afpersing. Bij mijn weten is het nog nooit voorgekomen dat, als er betalingen dienen te gebeuren dat zij bankrekeningnummers vragen. Als er toch automatisch dient te gebeuren,wordt dit toch via mijn bank geregelt en niet via hun. Ik vertrouw dit zaakje gewoonweg niet. Hoe ze aan mijn adresgegevens komen is voor mij een raadsel.Indien er een volgende mail op zou volgen dien ik klacht in bij de rijkswacht.Ik wacht nu gewoon af wat er verder gebeurt.

Gerolf

Dit lijkt me een duidelijke vorm van "poging tot oplichting". Ik zou niet afwachten, en meteen de internet-politie verwittigen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Hallo,

Je kunt naar de lokale politie stappen en klacht in dienen. Via de CCU (Computer Crime Unit) van de Federale Gerechtelijke Politie (FGP), kan de Lokale Politie dan het IP adres te weten komen. Als het een grote oplichting betreft zal FGP de zaak verder zetten; anders doet de lokale dit.
(Na de hervormingen is het er voor de brave burger zeker niet gemakkelijker op geworden, maar dit is de weg als je officieel klacht wenst in te dienen.)

Vergeet niet dat je slachtoffer bent van een computermisdrijf, waarbij men poogt om je geld te doen betalen. Hoe meer klachten over die materie, hoe liever wij ze binnenkrijgen. [;)]

Groeten, Jean-Luc

loebaske

Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn,...en een uit de kluiten gewassen anti-virus (niet gratis) is geen overbodige luxe..

doomslu

citaat:
Geplaatst door loebaske

Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn,...en een uit de kluiten gewassen anti-virus (niet gratis) is geen overbodige luxe..

Loebaske, je hebt volkomen gelijk wat betreft het gebruik van een anti-virus, al durf ik stellen dat er wel degelijk goede gratis antivirusprogramma's bestaan.

Maar, in dit geval heeft het niets met een virus te maken, wel met oplichting.[:(!]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Gewoon een phishing poging zou ik zeggen. Zeker niet reageren naar de afzender. Wel naar je provider.

Wat bedoel je trouwens met je adres? Je email of je postbus?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hobbyist

Beste forumleden,

Ik dank jullie voor alle informatie. Zal zo spoedig mogelijk klacht neerleggen bij de rijkswacht omtrent die bewuste mail.  Zal zaterdag dit bericht wissen. Het was mijn postbus. Ik heb deze persoon weleen bericht terug gestuurd met mijn argumenten. nogmaals bedankt voor de hulp



doomslu

Je kan alleen je eigen berichten wissen. Dus, gewoon laten staan zou ik zeggen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
gewoon laten staan zou ik zeggen.
Daar ben ik het mee eens. Deze draad heeft weliswaar niet veel met (model-)spoor te maken, maar we gebruiken hier allemaal e-mail en het internet. Hier kan nog iemand iets aan hebben.
Als je de eigen berichten wist, is de draad in deze draad zoek [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Niet helemaal op de draad maar toch.

Het lijkt mij verstandig met een bekende trein winkel in vlaardingen (nederland) voorzichtig te zijn met vooruit betalen.
Plotsklaps heeft men verzend problemen en kom er niets meer van hun aan.

LET WEL
het kan allemaal best waar zijn,en waarschijnlijk is er niets aan de hand maar toch EEN GEZOND WANTROUWEN IS NOOIT SLECHT.

wim ysbeer

Brunel

Gezien de uitstekende reputatie van de betreffende winkel en het feit dat er een nette verklaring op de site van de winkel staat, is het zeer onwaarschijnlijk dat er iets oneerbaars aan de hand is en gaat bovenstaande openbare mededeling veel te ver.