Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuwe ruimte dus nieuw spoorplan in n, maar wat?

Gestart door gregory, 20 juni 2007, 21:58:35 PM

Michiel

Een mogelijke verlenging van het hoofdspoor zonder het algemene concept te veel te storen is hieronder aangevuld in mijn typische "slordige" stijl [8D]. In elk geval levert het je extra paradespoor op.
This maar een voorstel...
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Zo zou het volgens de schets van gerolf eruit zien.

gregory

Niemand geen commentaar meer , of  ets anders??
Hoe zou ik de baan moeten aan kleden?
Heb er voor het ogenblik geen oog voor.

Michiel

Hallo Gregory,

Ik vermoedde dat je nog bezig was met het sporenplan; namelijk meer paradespoor. Maar wat betreft de aankleding heb je zelf al de voorzet gegeven: tijdperk 5, rangeerterrein met fabriek of zo, heuvelachtig, belgisch...

Binnen het geschetst kader is een typische thema een haventje met containeroverslag of een stookoliecentrale. Maar ik zou eerder meer op het Belgisch paard springen met bijvoorbeeld een bierbrouwerij of misschien een chocoladesmelterij.

Maar, nog eens, wat zijn jouw favoriete themas? Wat spreekt jou aan? Wat zou je zelf graag will uitbeelden?

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Zoals het laatste plannetje eruitziet , zie ik enkel een station voor het ogenblik.
Een brouwerij zie ik wel zitten, met een laadruimte hiervoor.
Dan rijden naar de verschillende plaatsen om te lossen?
Ik denk dat het station een beetje kleiner moet, maar nog steeds de hoek om.

Michiel

citaat:
Zoals het laatste plannetje eruitziet , zie ik enkel een station voor het ogenblik.

Je zou eens kunnen gaan puzzelen met alternatieve trajecten om het paradespoor te verlengen. Een voorbeeld heb ik hier een paar dagen geleden gezet, maar elk ander voorstel is even goed.
citaat:
Een brouwerij zie ik wel zitten, met een laadruimte hiervoor.
Dan rijden naar de verschillende plaatsen om te lossen?

Ik heb er ook geen verstand van, maar met een namiddagje surfen op het net zou je toch een paar concrete voorbeelden moeten vinden van spooraangesloten brouwerijen. (ex-Wielemans te Brussel-Zuid schiet me nu te binnen). De overslag kan dan misschien gebeuren in een goederenterminal naar vrachtwagens, of in een haven voor export...?
citaat:
Ik denk dat het station een beetje kleiner moet, maar nog steeds de hoek om.

Er zijn zo'n half dozijn goede spoor-ontwerp programmas te vinden, waarvan een paar zelfs gratis dacht ik. Hiermee kan je je idee uitwerken. Je kan dan precies de minimum perronlengte uitzetten voor de maxumum treinlengte naar keuze. (ik heb voor mezelf 1m50 vooropgezet). Zodoende kan je station tot een minimum lengte beperken en meer paradespoor overhouden.

Het plannen en documenteren is al een goed deel van de modelbouwfun; fantasie is eindeloos, maar hoe krijg ik die op 2 vierkante meter ingeblikt?[;)]

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Plan een beetje verder uitgewerkt .

Rechtsboven station.
Een industrie lijntje naar een brouwerij, denk ik.
Links word plattelands dorpje.
Nu nog een keer kijken voor het schaduwstation.

Gerolf

Tracht de bogen in je station toch iets vloeiender (lees: ruimer) te laten verlopen.
De rechter lus omgedraaid? Zo zal je klimspiraal niet in de juiste zin lopen: best is het klimmende spoor buiten te plaatsen.

Schaduwstation: je kan die ook in twee verdiepingen uitvoeren: ??n voor het linkse en ??n voor het rechtse klimspiraal. Je hebt dan echter geen (makkelijke) mogelijkheid om ondergronds van het ene schaduwstation naar het andere te gaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gregory

Gerolf , dat van die klimspiraal versta ik niet goed hoor.
Als ik de rechter draai omdraai, dan verlies ik denk ik toch veel plaats voor scenery.


Gerolf

Klimspiraal: misschien MSM59 eens doornemen.
In Belgi? rijdt men links, je binnenspoor is daardoor (zoals in je laatste tekening) dalend, je buitenspoor stijgend. Dat wil zeggen dat je klimmend spoor net dat ietsje langer is, en dus een minder groot stijgingspercentage heeft.

Minder ruimte voor scenery? Je kan je scenery toch langs beide zijden van het spoor aanleggen? Een spooraansluiting rechts van je hoofdspoor kan toch ook?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gregory

Inderdaad , van de scenery heb je gelijk, is gewoon even anders gaan denken.
Is zoiets als door het bos de bomen niet meer zien.
Msm 59 heb ik hier liggen , en het artikel al gelezen , maar niet aandachtig genoeg denk ik.

Michiel

Dit is een spoorschema dat ik bij elkaar geschetst heb. Een hoofdstation met 4 perronsporen en een paar rangeersporen (kunnen er meer zijn) met uittrekspoor. Rondom loopt een extra hogerliggend paradespoor met een aftakking voor een industrie-aansluiting. Rechtsonder daalt de spiraal verder naar een schaduwstation. (...en ja, ik heb het gezien, de spiralen draaien verkeert [;)]) De wisselstraten van het hoofdstation moeten ook nog aangevuld worden. Dit schema laat treinen toe tot ongeveer een meter lengte.

Dit is louter een voorstel; laat de kritiek maar komen.
Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Ziet er goed uit , maar wou je alles kwijtgeraken van scenery, gebouwen enzo?

Gerolf

Die spiralen op het plan van Michiel (Saraan) zijn v??l te steil. Ik schat de helling op 4 tot 5%.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw