Nieuwe ruimte dus nieuw spoorplan in n, maar wat?

Gestart door gregory, 20 juni 2007, 21:58:35 PM

Gerolf

Je station hoeft niet per s? vlak te liggen ?n je kan ook klimmen in een boog. Er is geen probleem met het hoogteverschil.

Saraan's plan is ook mooi, maar heeft wat minder "paradetraject". E?n van Gregory's vragen was "Dubbelsporig, veel trein in zicht"

Het schaduwstation van mijn schets kan ongetwijfeld een pak eenvoudiger.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gregory

Gerolf , zijn er dan stations die op een helling liggen in de werkelijkheid??
Ik heb er denk ik ook al ene gezien , maar kan niet meer zeggen waar.

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

gregory

Kan het zijn dat er hier over een thread bestaat, zal khet een jeer opzoeken zie.

Michiel

Het probleem met stations in een helling is dat als je van plan bent om treinen te ontkoppelen (locwissel, lokomloop of treinsamenstelling veranderen) de wagons vanzelf wegrollen, en dat is behoorlijk vervelend!  Maar als je dat niet van plan bent, en enkel treinen laat stoppen en vertrekken, is er natuurlijk geen probleem met een hellend station.

't Is maar wat je verkiest...
groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

KroontjesPen

[:I] Nu snap ik pas waarom bij de Fleischmann tandrad-eloc staat dat deze altijd aan de dal zijde moet staan als er op het tandrad gedeelte gereden wordt. Moet zo te zien nog heel wat leren. [;)]

Gerolf

Een variant. Meer rangeerwerk, eenvoudiger schaduwstation, minder paradebaan. De stationsplaatsing zoals Saraan ze voorstelde toegepast:



Oh ja, en de klimspiralen worden nu beide aan de binnenzijde afgedaald [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gregory

Gerolf je maakt het mij moeilijk he.
Deze schets is natuurlijk wel eenvoudiger in het bouwen .
Als je er nog hebt , laat maar komen.[:D]

Michiel

Dit laatste voorstel van Gerolf lijkt me perfect. Het heeft de ruimte om te ontwikkelen; lange spoorsecties , rustig niveau verloop. Nu, Gregory, wens je willekeurig te rangeren wat er langs komt gereden, of wens je een thema uit te werken en functioneel te rangeren? In je uitgangpunten geef je al aan dat je "een fabriek of zo" wenst. Die kan je prima in het plan inwerken. In mijn "slordig" schema zijn een paar voorbeelden: groeve, industriegebied en kanaalzone. Maar er zijn een paar dozijn andere themas te bedenken. Wat spreek jou aan?

groeten,
Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Je zegt rustig niveau verloop, maar ik zie geen niveau verschil.

Michiel

Ok, een ERG rustig niveauverloop. [;)]

...Er zijn nog die twee klimspiralen, maar uit de toon van je opmerking leid ik af dat je wat teleurgesteld bent betreffende het verloop van het hoofdspoor. Is dat juist?

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Neen , zeker niet , maar had liever een station met meer sporen gehad , maar of dit mogelijk is op mijn oppervlakte betwijfel ik.

Michiel

Een station met meer sporen lijkt me geen enkel probleem. Er is zeker ruimte om het station verder te ontwikkelen. De schets van Gerolf is louter schematisch. Het werkelijk sporenverloop dient uitgewerkt te worden aan de hand van hoe dat je de exploitatie van je spoorlijn ziet. Weer wat om over na te denken dus...

Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Op de gegeven oppervlakte vind ik het ontwerp van Gerolf heel evenwichtig. Maar ja, smaken kunnen verschillen h?.
Indien je dat wil kan je natuurlijk het station nog wat uitbreiden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gregory

Zou toch graag een beetje meer paradespoor hebben , dat het station een beetje kleiner is is niet erg , 4 sporen is genoeg.
Met 1 niveau achter het station is goed.
Dan langs 1 zijde een rangeerspoortje, en aan de andre kant misschien een dhl depot, dit omdat ik een loc heb van dhl.
Dit is het voor het ogenblik , ben ook bezig met tekenen , maar vlot niet zo goed.