Nieuwe ruimte dus nieuw spoorplan in n, maar wat?

Gestart door gregory, 20 juni 2007, 21:58:35 PM

gregory

Ik heb dus een nieuwe ruimte tot mijn beschikking bijeen gezaagd bij mijn vrouw.:D
De tafel word in u-vorm, lengte 1.97 meter en de 2 benen 1.47 meter.
Met tafels van 50 cm breed of diep , het is te zien hoe je het bekijkt natuurlijk.
Wie kan mij helpen?
De wensen:Belgisch.
         Dubbelsporig, veel trein in zicht .
         Minimum 1 station, misschien 2.
         Tijdperk 5 tot nu.
         rangeerterrein met fabriek ofzo.
         N spoor met fleischmann picollo.
         Landschap , typisch belgisch, heuvelachtig dus .
         
Wie heeft een gedacht voor mij???

loebaske

een ding wil ik je als raad geven; heuvel achtig..... dan is het landschap heuvel achtig en niet de sporen..maak niet de fout zoals vele andere....

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gregory

Heb je iets meer uitleg gerolf over dit plan??

Gerolf

't Is maar een schetsje, geen echt plan.
Groene achtergrond (boven) = bovenbouw
- centraal liggend station met aan beide zijden aftakking naar industrie of depot of ... (verder uit te werken)
- bovenaan de tekening twee dubbelsporige parade-delen, de bovenste op de tekening ligt het hoogst
Wit = ondergrond met twee 5-sporige schaduwstations, verbindingswissels zorgen ervoor dat terugkeren of "overlopen" naar het andere schaduwstation mogelijk is. Op die manier heb je zowel een groot hondebeen als een dubbelsporige ovaal als basistraject.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gregory

En waar zou de bovenbouw naar het onderliggende gedeelte gaan , zie het even niet.

Roderik

Ik wil mijn reactie even starten met een statement: van mij doet iedereen wat hij wil !!! Zolang ik of iemens anders daar geen last van heeft.
Maar als ik de eerste schets zie van Gerolf dan stel ik mij onmiddellijk de vraag: Hoeveel jaar ga je daar aan werken?
Dan moet je toch vanaf de eerste minuut heeeeeel goed weten waar je wat gaat maken? Anders ga je 100 keer moeten hertekenen, afbreken en sluipen er constructieve en visuele fouten in die je nooit mee onopvallend kan wegwerken.
't Is maar een reactie. Maar ik zou eerst twee eindmodules maken met een klimspiraal en daarna modules maken die je er kan tussen zetten zodat je baan kan groeien...
Always be modelling!

doomslu

citaat:
Geplaatst door gregory

En waar zou de bovenbouw naar het onderliggende gedeelte gaan , zie het even niet.

Zowel rechtsonder als linksonder zie ik een dubbelspoor verdwijnen in de klimspiraal.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gregory

Ik heb het plan een keer uitgetekend .
Commentaar altijd welkom, zowel positief als negatief is welkom.

Michiel

Hoi N'ers,

Gregory, het basisidee als gebracht door Gerolf en door jou verder uitgewerkt lijkt me niet gek, maar ik heb toch een paar opmerkingen. Voor de uitbeelding van tijdperk 5 zou ik toch uitgaan van een mogelijke treinlengte van 1m50 (ongeveer 8 moderne rijtuigen). Het station lijkt me daarom wat kort. Ik zou het station diagonaal in een halve boog uitwerking tussen een van de benen en het centrale deel. Ook het schaduwstation zou ik enkelvoudig uitwerken met lange opstelsporen en dubbelzijdige toegang.

Om de variatie hoog te houden zou ik het dubbelsporig hoofdspoor eenvoudiger, strakker houden, en een enkelsporig zijlijntje toevoegen (naar groeve?, fabriek?, dorp?).

Gregory, success met de realisatie van je project, ik blijf het met nieuwsgierigheid volgen.
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Saraan , kan je misschien een schetsje maken van jou idee??

Michiel

Gregory,

Dit is zo ongeveer mijn plan. Sorry van het slordig schetsje, maar ik denk dat het idee wel overkomt.

groetjes,
Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Ik denk dat er een probleem heb recht bovenin, te weinig spoorlengte en teveel stijging denk ik.
Of heb ik het mis??

Michiel

Gregory,

Je hebt gelijk dat er een probleem is met de stijgingspercentage. Het station blijft best volledig horizontaal liggen. Dit betekent dat langs beide kanten de sporen na de bocht minimaal 5 cm hoogte moeten stijgen of dalen om over/onder het stations niveau te gaan. Over de gegeven lengte is dat inderdaad krap. Je komt dan uit op een 3-tal percent, wat al veel is voor een trein van iet-wat lengte. Je zal moeten vermijden dat de uitgaande sporen van het station te snel elkaar kruisen.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk was, maar zo niet, vraag maar op!
groeten, Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gregory

Saraan , ik vertsta het wel , maar nu is het zoeken naar de oplossing he.