hulp trein opbouw !!!

Gestart door timo, 17 juni 2007, 09:03:43 AM

timo

hallo, eum kan er mij iemand helpen met mijn trein opbouw. ik heb alles weer afgebroken, en nu zou ik weer van nul beginnen. nu is de vraag kan er mij soms iemand goede tips geven, voorbeelden, baanplannen.ik zou graag een landschap willen maken van de ardennen.
de vorm van mijn planken liggen nu in een U vorm met in het midden een verlaging van +/_ 10cm ikwerk wel nog met metalen rails van marklin
timothy

Gerolf

#1
De beste tip die ik je kan geven: v??l lezen over spoormodelbouw.
- Op dit forum zijn diverse onderwerpen te vinden (ook sporenplannen)
- Goede tijdschriften (zoals Modelspoormagazine [^])...
Misschien is er ook een club in je buurt, waar je eens met wat mensen kan gaan praten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#2
misschien nog een tipje voor in de toekomst: als je een draadje begint moet je de titel daarvan beter omschrijven.Ik had namenlijk begrepen dat het over een ontsporingstrein of een hulptrein voor de bovenleiding ging .
Voor de rest heeft Gerolf 100% gelijk eerst v??l lezen (oa op dit forum)en daarna meer gerichte vragen stellen.
Antwoord verzekerd.

Gerrit

doomslu

#3
Beste timo, die mannen hierboven hebben heel veel ervaring en hun reakties zijn dan ook goud waard. Ik ben het volkomen met ze eens.

Maar om je nu even direkt een stapje vooruit te helpen zou ik voorstellen dat je een draadje opent in de rubriek "SPORENPLANNEN" en daarin h??l precies beschrijft wat je ruimte is (alle afmetingen) en ook wat je wensen zijn (tijdperk, groot, klein station, goederen, reizigers,...). Kortom zo veel mogelijk informatie.
En probeer eventueel zelf eens een plan daar te posten. Zoiets werkt altijd veel makkelijker voor ons om op te reageren.
Je zal zien : je wordt ongetwijfeld geholpen. Succes ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

#4
Hallo Timo,

Vooraleer ik begonnen ben met plannen en bouwen, heb ik eerst mijn uitgangspunten op papier gezet. Probeer van te voren duidelijk te omschrijven wat je wilt bereiken met je baan. Is het ??n om mee te spelen (voor de kinderen) of eerder een natuurgetrouw diorama? Hoever ga je met de detailering. Welke periode of regio verkies je? Welke technieken denk je te gaan gebruiken? Maak eventueel een paar schetjes van idee?n die je al in je hoofd hebt. Ik lees dat je al een paar zaken hebt bepaald, zoals een Ardens landschap, de algemene grondvorm en railskeuze. Ga zo voort!

Probeer dus van te voren al zoveel mogelijk te defini?ren. Dat maakt het makkelijker met het maken van keuzes later en garandeert een homogener resultaat. Zo zal bijvoorbeeld het sporenplan gemakkelijker vorm krijgen als je je uitgangspunten al kent. Een aantal voorbeelden van "uitgangspunten" kan je vinden op onder andere de site van Gerolf. Ook op mijn bescheiden sitetje (mag-dit?) kan je een voorbeeld vinden, maar mijn ervaring met modelbaanbouw is nog pril.

't Maar een idee...
groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)