Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Hoe maak ik een snijdraad voor schuim

Gestart door Treinist, 16 juni 2007, 11:30:05 AM

n/a

ik vraag me ook af de voedings draad die je op de snijdraad aan sluit
op de manier dat ik ze aan sluit veroorzaak je toch kortsluiting
want de + en de - sluit je op elkaar aan.

Gerolf

Je maakt inderdaad een kortsluiting, en het is de bedoeling dat het stuk draad met de meeste weerstand (de dunste draad en/of de slechtste geleider) hierdoor warm wordt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

wie kan mij vertellen welke trafo ik hie voor moet gebruiken
ik heb een trafo van trix geprobeerd 12v 14a maar word niet warm
en ik heb een voeding van 13,6 v 2tot5ampere maar dan word die ook niet warm.


cbx

citaat:
Geplaatst door atlas1304

wie kan mij vertellen welke trafo ik hie voor moet gebruiken
ik heb een trafo van trix geprobeerd 12v 14a maar word niet warm
en ik heb een voeding van 13,6 v 2tot5ampere maar dan word die ook niet warm.




Dat is ook te licht je kunt hiervoor een trafo van Graupner kopen werkt perfect.

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6447

jacques timmermans

Met een koperen (snij)draad als geleider zal het nooit lukken, daar het draadje een rechtstreekse kortsluiting veroorzaakt. Op termijn zullen de zekeringen van de voeding, indien deze afgezekerd is, smelten of de voeding zal de geest geven.
Immers koperdraad wordt als geleider gebruikt en heeft een dermate lage weerstand om de stroom zo goed mogelijk te kunnen geleiden. Even terzijde: een koperdraad met een sectie van 1 mm2  heeft een soortelijke weerstand van 0,0175 ? per meter!
Om piepschuin en andere geschuimde kunststoffen mooi en egaal zonder te verbranden te kunnen snijden moet het koperdraadje door een stukje weerstandsdraad (chroomnikkel- of constantaandraad) vervangen worden. geschikte weerstandsdraad is o.a. bij Conrad te verkrijgen.
Op die manier heb ik zelf twee apparaatjes gebouwd die zeer goed voldoen en op een spanning van ca. 1 tot 2 volt werken; als voeding gebruik ik een oude soldeertransformator met verschillende aftakkingen met een vermogen van ca. 120 VA.
Bij gelegenheid zal ik in MSM eens de nodige achtergronden dieper belichten.


Jacques Timmermans

mardelat

Dag allemaal,
De snijdraad koop ik al jaaaaaren bij de modelzaken in mijn omgeving,
ze zijn van het merk Graupner (er zit 5 mr. in de verpakking en koste een jaar geleden 1,80euro)
Als transfo gebruik ik een regelbare t.t.z. uitgangen 3.6,4.8,6,9.6en 12volt; wordt met de Graupnerdraad ingesteld op 4.8v; werkt prima.
Marcel