Nieuws:

Nu in MSM 252 TREINSAMENSTELLING: M4-rijtuigen

Hoofdmenu

Mini spoorbaan wedstrijd

Gestart door mahtoska1, 15 juni 2007, 20:26:14 PM

mahtoska1

Hallo Zetters,

Heeft er al iemand ingeschreven voor mini spoorbaan wedstrijd van MSM in schaal Z?

Ik heb deze week een bevestiging gekregen dat ik ingeschreven ben. Ik ga mee doen met een mini baan in spoor Z.

Een ideale gelegenheid om te laten zien wat er mogelijk is in Z-et.

Veel Z-et plezier,
Pieter

Havoc

Neen ik heb me niet ingeschreven, maar zeker en vast succes gewenst. Benieuwd wat het gaat worden. Dat zal dan de eerste Z baan in Mechelen worden zeker?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik vermoed dat "depovero" ook in Z meedoet. Ik weet dat hij ingeschreven is, en een verwoed Zetter is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

Ik werk met z sporen maar de schaal wordt N... Da's toch al half in de goede richting.[:I]
Ik heb nog een extra vraag daarbij: Is Marklin de enige fabrikant van afgewerkte Z-schaal rails en vooral wissels? Op het internet vind je verscheidene fabrikanten maar daar moet je zelf alle wissels bouwen [xx(] en da's een beetje te veel van 't goei...
Always be modelling!

Havoc

Voor sporen is er nog Peco maar die hebben geen wissels. Microtrains heeft nu ook wissels, maar die hebben reeds een bedding: http://www.spoor-z.nl/index_bestanden/Page638.htm Ook enkel handwissels voorlopig. En ik dacht dat er ook nog een heel duur mooi merk was, maar ik vind het niet terug.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag de zetters,

Er zullen dus twee Mini-Z-banen op weg zijn naar Mechelen, Gerolf had goed gelezen, geluisterd, anyway, hij is op de hoogte.

Andere spoormakers dan M?rklin, ja hoor, geef mij de tijd om de links terug te vinden.

Denis

Gevonden, kijk onder de rubriek 'Links' op pagina 4, daar vind je veel links voor Z, waartussen ??n voor wissels.
Onder rubriek 'havoc's links' zal je nog sporen kunnen opsporen (huizen ook, trouwens) --> zie onder 'Links' p. 5
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

mahtoska1

kijk ook eens op http://www.zettzeit.ch/zlinks.html voor Z fabrikanten

Veel Z-et plezier,
Pieter

mahtoska1

Even het stof afblazen.

Dit draadje gaat over de minibaantjes wedstrijd dat MSM organiseerde in 2008. Ik heb toen meegedaan met een Z baantje "Kapel in den Bos", waarmee ik de 5de plaatst gehaald. Dat was tevens ook de motivatie om andere tentoonstellingsbanen te bouwen.

Onlangs zag ik toch wel enkele oude banen op de MTD tentoonstelling van 19 en 20 oktober 2024 staan. Deze banen waren nog steeds de moeite waard om te bekijken met alle details.

Aangezien ik aan het zoeken was om enkele nieuwe technieken te leren of technieken te optimaliseren, had ik al een tijdje het idee om een klein baantje te maken om dit alles te testen. Maar waarom zou ik iets nieuws uitvinden, als ik een baantje staan heb.

Na 16 jaar, heb ik besloten om het baantje op te waarderen en tevens te gebruiken als test baan. In MSM 34 staat een reportage over deze Z baan.

Hier enkele foto's van de huidige toestand van het baantje:

mahtoska1

Intussen is het denkwerk begonnen en is er een lijstje gemaakt van wat er dient te gebeuren.
Aangezien ik dit project ook wil gebruiken om wat te testen en experimenteren ben ik alvast begonnen met de stroomdetectie.
Ik heb een eenvoudig schema gevonden: Stroom detectie

Dit heb ik gebouwd op een breadboard.
Dit blijkt te werken als ik dit test met een weerstand van 1kOhm. Deze detectie werkt in 1 richting. Aangezien ik enkelsporig zal rijden in beide richtingen, dien ik dus een detectie per richting en per detectie sectie te maken. Of zie ik dat verkeerd.

Het voordeel is natuurlijk dat ik door deze detectie de rijrichting kan detecteren.

Ik heb over het schema wel een vraag. Er zijn 2 ontstoor condensatoren toegevoegd van 10nF. Ik heb deze echter niet in huis. Zou 22nF ook werken? Of zou dit ook werken zonder ontstoor condensators? Het baantje is slechts 80cm X 80cm groot. De draden zijn dus relatief kort.