MSM 61

Gestart door Gerolf, 15 juni 2007, 10:35:35 AM

poco loco

citaat:
Geplaatst door doomslu

Dank je wel, Luc (poco loco) voor de uitleg over de loods.
Toen Gerolf voor het eerst deze foto zag wou hij ook al meteen het gebouw gaan nabouwen. En ik moet zeggen dat ik ook wel gecharmeerd ben door het karakter van het bouwsel.
Wie weet wordt het ooit een MSM-projektje ???



Ik ben ter plekke al uitgebreid (neen, niet digitaal, anders had dat hier al gestaan) gaan fotograferen.
Het betreft hier ??n van de mooiste loodsen die nog onder het cameraoog te krijgen is (onder dik boe-geroep voor al wat de NMBS sinds het IR/IC-plan en later het HST-project gesloopt heeft).
Maar dus wel met speciale functie: ook de bureaus van accijnsmeester, douanebeambten en goederencontroleurs vonden hier onderdak.

Wie weet wordt het ooit mijn MSM-project(je)...

groet, luc.

jean-luc

Zeer mooi gedaan Johan. Jou laadmal en je zelfgebouwde wagons doen me likkebaarden om van schaal te veranderen, want in HO gaan veel details verloren; in kleinere schalen wordt het nog erger ...

Ik heb inderdaad niets beter gevonden dan die evergreen hangers te gebruiken. Deels omdat het moest "los hangen" en deels door tijdsdruk. De dubbele schakel leek me net iets teveel prutswerk [:I].

In het artikel laat ik dan ook de nodige ruimte vrij aan de lezers om het beter te doen dan wat gepresenteerd werd. Ik probeeerde messing maar kon het niet voldoende plooien, solderen zag ik niet zitten, etsen misschien ...

In ieder geval is de laadmal nu terug opgewaardeerd in Belgi? en omstreken en zijn er een aantal lezers die hem, ieder binnen zijn mogelijkheden, gaan bouwen op hun baan. Opzet geslaagd dus [:)]
Ik blijf vanzelfsprekend benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten, Jean-Luc

johan

Hallo Jean-Luc,
Om de hoekprofielen in messing te plooien worden deze op een zijde een paar keer fijn ingezaagd. Je doet dit op de twee tegen elkaar liggende profielen op  van elkaar verschillende plaatsen, zodat je bij het tegen elkaar zetten van de twee profielen geen doorlopende gleuf krijgt. Dit is nadien steviger en ook gemakkelijker bij het verder solderen. Daarna kan je ze in plooivorm brengen.
Nadat de twee hoekprofielen aan elkaar werden gesoldeerd, werden de inkepingen met soldeersel (of putty) opgevuld en effen geschuurd.
De mal zelf is op een avond gemaakt. Het werk zit hem nadien in het plooien van de oogjes van de hangertjes. Dit is inderdaad een prutswerkje.
Het is een inderdaad een typisch Belgische element, dat zo stilaan aan het verdwijnen is en eigenlijk op elke modelspoorbaan met een goederenkoer zou moeten voorkomen.

Groeten
Johan Van Balberghe

http://users.telenet.be/spoorgroep/
 

El Greco

Als nieuwkomer heb ik voor de eerste keer een MSM (61) gekocht. Voor mij een heel interessant nummer moet ik zeggen. Er zitten plannen in het achterhoofd om "iets" te doen met een mini-containerterminal en een klein haven/dok. Gezien de oppervlakte zullen er inderdaad compromissen moeten gemaakt worden vrees ik.
1 vraagje, in het artikel over hoe een containerterminal bouwen, wordt er op blz.70 gesproken over een containerschip. Iemand enig idee op welke schaal het schip staat afgebeeld op pagina 73?
Met de aankoop van MSM is er voor mij een nieuwe (boeiende)wereld open gegaan. Ik lees juist dat er al een nieuwe klaar ligt, vlug naar de krantenwinkel zou ik zo zeggen.
 

SuSke

Een abonnementje nemen lost dat lopen op Gert. En je mist er geen ??n meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erwin

Het schip op de foto's van de containerterminal is op schaal 1/100.
Het verschil valt bijna niet op. In feite was dit een model van een tankschip. We hebben de bovenbouw 'gesloopt' en enkel de romp behouden. Er wordt momenteel een containerschip van gemaakt. Het ruim met de geleiders voor de containers is reeds klaar, nu wordt er gewerkt aan de 'brug', de opbouw van het schip. Een tweede schip is eveneens in de maak, maar dat is wel een kanjer van 225 cm lang, en zal een ertsschip worden.
Dit is geen bouwkit maar volledig zelfbouw, naar goede gewoonte van de club HET SPOOR uit Sint Niklaas. Volgend jaar zal dit alles te bewonderen zijn tijdens onze open deur dagen. Info volgt nog!
Groetjes.

ERVIN

Graag gedaan hoor, maar het ziet er prachtig uit, eind dit jaar schaf ik mij ook zo'n Heljankraan aan.[:p]

watman

Tijdens mijn verlof begin september een bezoekje gebracht aan het Treinmuseum in Utrecht.  Op het buitenterrein staat een laadmal met drie verschillende mallen.  Moet niet zo moeilijk zijn om die na te maken in model.



groeten Bart
Indien nodig heb ik nog enkele detail foto's.
 

Gerolf

[;)]De foto vind ik in ieder geval prachtig, Bart [:0]
... en dan gaat het me niet zozeer om de laadmal (uiteraard erg nabouw-vriendelijk) maar zeker ook over het dramatische wolkendek [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door jean-luc

Vrienden,

Hierbij zoals in het artikel van de laadmal de beloofde link naar de maattekening.

http://pix1.telenet.be/S5AklzRP!plIeQIue!0V5Nkv8P1gBpP5hxC62X3-nECUQCgiynldBPeyNh407ThPf3WKj5yuWGqShWk4fvGfWBrlRbPyFTqycJ9SXFaIIR56L85EDNyCmMs1c10!4Apyt!/Belgische_laadmal_tekening.jpg

Neem de nodige tijd om het bestand te laten opladen; 1.851 Kb. Dan heb je ook meteen een duidelijke tekening. Als je die dan in een tekstverwerker oplaadt, kun je ze op de gewenste schaal afdrukken

De tekening staat trouwens ook op schaal 1/87 in het artikel ... [:D]

Vergeet ondertussen niet om een kijkje te nemen op de site van Patrick Tassignon. [;)]

Succes, Jean-Luc



Heeft iemand die JPG van de laadmal ?
Deze link werkt niet meer.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

railman56

ik heb een jpg bestandje van een laadmal
ik weet niet of het die is dat hier bedoeld wordt maar je mag gerust een mailtje sturen dan zal ik hem doorsturen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

dgrr57