MSM 61

Gestart door Gerolf, 15 juni 2007, 10:35:35 AM

Gerolf

Toch even reageren op de voorlaatste posts (rgp en havoc)
- MSM is een magazine dat tot stand komt via de 'literaire' bijdragen van hobbyisten/vrijwilligers.
- in MSM staat nauwelijks reclame, maar wel veel informatie (vergelijk maar even met gelijk welk ander tijdschrift)
- bruikbare (cad-)tekeningen maken kan niet iedereen. Zelf doe ik mijn best en bied ik hulp aan waar nodig, maar eindeloos is dat uiteraard niet.
- Een (semi-)professionele tekenaar onder de arm nemen kost geld. Wie sponsort dit?

Natuuuuuuuuurlijk had ik ook graag een goede tekening van die DAF gezien, maar ik weet ook bvb hoeveel (teken-)tijd Luc in zijn sporenplan heeft gestoken. Een bruikbare tekening maken 'from scratch' is nu eenmaal niet eenvoudig ?n dus hobbytijd-rovend.

In een vorige reactie (klimspiraal-artikel) herinner ik mij "Gerolf heeft meer geduld met CAD dan ik"
Ik meen dat ik hierdoor om wat begrip mag verzoeken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Guy Van Meroye

Bijhet artikel van de DAF-losser staat wel degelijk een bruikbare werktekening. De tekening op pagina 62 bovenaan vermeldt inderdaad geen maten, maar werd gemaakt aan de hand van de opmetingen die ik heb gemaakt in het Daf-museum.  Deze opmetingen werden vertaald naar 1/87. De tekening in MSM is dus perfect bruikbaar, en is trouwens ook als uitgangspunt genomen voor de bouw. Toegegeven, het onderschrift dat de tekening op 1/87ste was is weggevallen. Maar nu je dit weet, kan ieder de tekening naar believen vergroten of verkleinen.
Guy
 

jean-luc

Vrienden,

Hierbij zoals in het artikel van de laadmal de beloofde link naar de maattekening.

http://pix1.telenet.be/S5AklzRP!plIeQIue!0V5Nkv8P1gBpP5hxC62X3-nECUQCgiynldBPeyNh407ThPf3WKj5yuWGqShWk4fvGfWBrlRbPyFTqycJ9SXFaIIR56L85EDNyCmMs1c10!4Apyt!/Belgische_laadmal_tekening.jpg

Neem de nodige tijd om het bestand te laten opladen; 1.851 Kb. Dan heb je ook meteen een duidelijke tekening. Als je die dan in een tekstverwerker oplaadt, kun je ze op de gewenste schaal afdrukken

De tekening staat trouwens ook op schaal 1/87 in het artikel ... [:D]

Vergeet ondertussen niet om een kijkje te nemen op de site van Patrick Tassignon. [;)]

Succes, Jean-Luc

belair

Proficiat met de laadmal Jean-Luc, daar is blijkbaar veel tijd ingegaan om de juiste bouw wijze te verkrijgen.
Ik zal ze binnenkort gaan uitproberen.
groeten
Luc

janjozef

Eigenlijk is gans de reeks topics over de laatste nieuwe MSM niet nodig, lees gewoon terug de eerste topic en lees inplaats van 1 61 en je zult zien het is juist hetzelfde. De ene wil tekeningen dat bespaart hem het werk iets zelf uit te tekenen, de andere, foto's kan zijn fototoestel in kast blijven en de derde wil zijn schaal zien. Met elke nieuwe MSM is het hetzelfde. Hier beginnen er een aantal in herhaling te vallen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

Als het over tekeningen gaat Jan dan vind ik de methode van het artikel "laadmallen" zeer goed. Gewoon gaan downloaden en probleem opgelost. Het moet toch niet altijd in het boekje staan klaar om te gebruiken.
mvg [;)]
Luc

rgp

Dag,

Gerolf,

dat MSM gemaakt wordt door middel van litteraire bijdragen wordt gemaakt weet ik, maar dat mag geen "veto-reden" zijn om alles onder tafel te vegen.
Wat die reclame betreft: zoveel minder is het nu ook niet en modelspoor gerelateerde reclame is te verkiezen dat bladvulsel reclame (motoren en toerisme)  
Dat die CAD tekenaar geld kost weet ik ook, maar je kunt niet eeuwig blijven snoeien in uitgaven, op een bepaald ogenblik gaat je tijdschrift kwaliatatief achteruit.
En nogmaals deze aanmerkingen komen niet van mij alleen, maar hebben er wel al toe geleid dat op abonnementsniveau binnen de club MSM het meest verloren heeft aan aanhangers.

Roland

Ludwig

Hoi,
Ik vind deze uitgave een meer dan geslaagd nummer.
Vooral uit het oogpunt van een beginner zoals ik zitten er enkele projecten in die  haalbaar zijn en hun plaatsje op mijn baan zeker verdienen.
Op korte termijn staat de ombouw van de Heris kraan en de aanleg van een cementvloer voor mijn containerterminal op stapel.
Een tevreden lezer.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

belair

De cementvloer heb ik zojuist afgemaakt en ik moet wel zeggen dat de top laag van de architectenkarton er best afgehaald kan worden door gewoon er met de haardroger over te gaan, het komt er zo af.





mvg[;)]
Luc

Tom

@ Luc: prachtig, klasse werk. [^]

De nieuwe MSM is weeral een prachtig nummer.
Het is volgens mij bruibaar voor iederen de vanaf tijdperk III rijdt (de meerderheid van de modelbouwers), en dan nog  is het altijd eens intresant om te lezen, best bruikbaar.
Tom

doomslu

@Luc belair : dat heb je weer knap nagemaakt !

Nu ik het nummer (sedert gisteren) eindelijk ook heb kan ik proberen mijn mening ook te geven. Ik ga proberen objectief te zijn, maar het is duidelijk dat iedereen zijn eigen interesses heeft. Dus...

Ik zie in ??n thema-nummer samengebracht een algemeen artikel over containers, iets over containerwagens, twee gedetailleerde besprekingen van containerkranen, ??n heel goedkope en een heel dure, het maken van een containerterminal, het zelf maken van containers, een artikel over de voorlopers van containers met een deel zelfbouw, een baanplan en een marktoverzicht van containers en randaccessoires.
Daar bovenop nog een aantal andere artikels.

Mag ik dat een behoorlijk volledig pakket vinden dat aan mijn verwachtingen voldoet ?

Mijn persoonlijke favoriete artikels zijn het inleidende artikel en de bespreking van de wagens, maar vooral de bouw van de Heris-kraan. Waarom die laatste ? Wel, op heel eenvoudige wijze wordt aangetoond dat met een goedkope, bijna speelgoedachtige, kraan een model kan worden gemaakt. Dat vind ik klasse. Prima, Jean-Luc. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

belair

Die Heris kraan had ik nog niet gezien, die lees ik deze avond, ziet er alvast een mooie verbouwing uit.[^]
mvg [;)]
Luc

ricky56

Dit Heris kraan en de oude container kraan die was door IHC (Heljan) gemaakt zijn dezelfde... Aleen de kleur is niet dezelfde... Een "Toy" bij de nieuwe technologische "bijou" van Heljan... En ook kan ik niet meer die IHC kraan op Walthers Online Catalog zien. Ik zal de prijs zien in een oude papier catalogus vrijdag bij ALAF.

Vriendschappelijk,

Ricky.


Gerolf

@Roland en anderen: mijn laatste reactie was wat geprikkeld geschreven en iets te hard geformuleerd. Mijn excuses.

@Luc "Belair": mooie vloer, maar de kleur lijkt me iets te bruin. Dit kan natuurlijk ook aan de foto liggen.
Ik ga me in ieder geval ook eens van dat architectenkarton aanschaffen [:p]

Die DAF ga ik zeker ook bij gelegenheid eens nabouwen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Vrienden,

Luc, je vloer ziet er prachtig uit! [;)]

Eerlijk, al spreken containers me compleet niet aan op een modelbaan, toch vind ik nummer 61 zeer geslaagd. De modale modelbouwer krijgt er een pak tips en tools. Als iedereen hetgeen hij kan gebruiken uit het tijdschrift destilleert, dan heb je dit nummer vroeg of laat toch nog wel in handen.

Wat de laadmal betreft heb ik, na inzending van het artikel, nog een verbetering aangebracht die ik jullie zeker niet wil onthouden.
De hangers worden tussen een geplooid stukje staaldraad gelijmd, zoals in het artikel. In plaats van de geplooide koperdraad wordt er nog een stukje staaldraad geplooid en in het andere lusje geplaatst, waarna dit onderdeel met de hanger in het gaatje van de mal zelf gelijmd wordt. Daarna knip je de overschot aan staaldraad gewoon weg.
Hieronder de vier foto's die veel meer zullen zeggen.

http://foto.zita.be/Photos/Albums/Photo.aspx?id=S4cLkDSE-IHgvNwa4w1uWHejBe30uHrHaPzo!7rPRjfL!CVEaxkm4JirOwuD8eT5X8

Het blijft een nauwgezet toestelletje om te bouwen, maar het ziet er nu toch fijner uit [8)][:p]

Groeten, Jean-Luc

p.s. Ik slaag er maar niet in om mijn foto's rechtstreeks op het forum te plaatsen [:(!]