Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 61

Gestart door Gerolf, 15 juni 2007, 10:35:35 AM

Havoc

Vind je dat nu echt? All?, ik ben nu daarnet de MSM eens gaan halen want containers interesseren me ook. Laat ons nu eens over de 61 gaan:
- eerst de gebruikelijke nieuwigheden (geen bezwaar maar enkel h0)
- dan een (mooi) artikel over de algemeenheden van containers.
- dan 2 artikels over containerkranen (beide h0, dus heb ik en anderen die met iets anders werken niks aan) Trouwens, die kabels die ze bij de 2de vervangen hebben maken het mijns inziens slechter. Het valt van op kilometers op dat die niet lopen waar het moet.
- dan een en ander over fabrikanten van containers (allemaal h0)
- papieren containers (nadruk h0, even terloops N vermeld)
- interessant artikel over de DAF. Maar vooral interessant voor de 3 plannen. Dit is het enigste waar ik iets mee kan aanvangen. Maar van die DAF oplegger zelf: GEEN PLAN! Wat staat dat daar dan te doen?
- HUPAC, kan je eens lezen, de fabrikanten zijn enkel h0
- containerwagens kan je ook eens lezen, weeral enkel h0
- Athus terminal: prachtig gedaan, mooie baan
- betonnen grondplaten, ook eens te lezen
- treinsamenstelling: als je belgisch werkt misschien bruikbaar
- aanleg van een terminal... Lijkt sterk op vulling, minst interessant
- waarschijnlijk nog iets dat ik vergeten ben

Enfin, wat ik wil zeggen is dat er weinig instaat dat op lange termeijn bruikbaar is:
- waarom niet eens de bespreking van enkele echte container terminals? Een hele grote, een kleiner en een kleintje kwestie van voor iedere baan iets te hebben. Combinatie met wegvervoer en schepen? Indeling: doorgaand, lokaal, gevaarlijke goederen...
- dan hoe je dat echt plan nu omzet in een modelplan: wat weglaten en wat kan je niet weglaten. Daar heb je wat aan.
- dan de afhandeling bespreken: hoe handel je een binnenkomende bloktrein met containers af. Overslag naar lokale treinen en wegtransport.
- hoeveel containers worden er opeen gestapeld? Hoeveel plaats ertussen laten? Hoeveel plaats om te draaien met heftruck, kraan, oplegger?
- Wanneer/waar gebruiken ze heftrucks en olifantkranen?

Allemaal onbeantwoorde vragen die je bij dit nummer kan stellen en die iemand in staat zouden stellen om zelf aan de slag te gaan om een realistische terminal te maken. Allemaal gemiste kansen om er een nuttig nummer van te maken waar iemand die meer wil dan een plan nabouwen iets aan zou hebben en die tenminste schaal-onafhankelijk bruikbaar zijn. Allemaal redenen waarom voor mij MSM geen bewaartijdschrift is.

EDIT: iets vergeten te vermelden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Ofwel is iedereen al met vakantie, ofwel is iedereen die abonnee is ziek, maar er zijn nog geen reacties zoals 'ik heb 'm". Dat is een wonder.

Awel, ik heb 'm vandaag gekregen, ik ben al een paar uur thuis en heb'm nog niet eens open gehad. (Serieus [^]) Voila, nu weten jullie het. [:D]

Morgen als ik een beetje uitgeslapen ben ga'k 'm lezen. Vandaag ben ik lui en moe. [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Ik heb hem doorbladerd, bijlange nog niet gelezen. Vooral dat artikel over de huis-aan-huis containers (en de DAF) lijkt me interessant.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Die laadmal had ik juist nodig voor mijn eigen baan. Die betonvloer zal ik ook kunnen gebruiken.
In het kort, het ziet er weer tip top in orde uit.
Als de redactie nog veel pluimen krijgt zullen ze op een kieken beginnen lijken.[:D]
groeten [;)]
Luc

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ofwel is iedereen al met vakantie, ofwel is iedereen die abonnee is ziek, maar er zijn nog geen reacties zoals 'ik heb 'm". Dat is een wonder.

Awel, ik heb 'm vandaag gekregen, ik ben al een paar uur thuis en heb'm nog niet eens open gehad. (Serieus [^]) Voila, nu weten jullie het. [:D]

Morgen als ik een beetje uitgeslapen ben ga'k 'm lezen. Vandaag ben ik lui en moe. [xx(]



>>> Dat komt door de pr?-reaktie van een forumlid op de vorige blz van deze draad,en neen ik ben het niet....
touch? zou ik zo zeggen[:D][:D][:D]

Gerrit

Rochevalien

Johan,ik wou toch nog even reageren op jouw laatste bericht: ik ben w?l even geschrokken van de negatieve toon van je en dit over de hele lijn.Ben jij anti MSM of zo? en zeggen dat men mij dan pessimistisch noemt[:(] maar goed.
je hebt gelijk als je zegt dat men voornamenlijk op een Ho publiek mikt,maar is het Ho publiek niet het grootste onder de modelspoorders? De meeste van de zelfbouw-artikels zijn met een beetje goede wil ook voor andere schalen te gebruiken: de Daf-oplegger,de papieren containers,het baanontwerp van Athus en eigenlijk het gehele container-verhaal(de bespreking van de Ho modellen natuurlijk niet)
Deze opmerking is reeds verschillende keren gemaakt ?n beantwoord.

Nog even wat over je "onbeantwoorde vragen": de bespreking van een grote containerterminal (delwaidedok)lijkt mij een beetje zinloos,wie heeft er plaats voor zoiets gigantisch? zelfs in spoor N of Z? zeker als je er nog eens zeeschepen wil bijhebben.
Kijk maar eens naar het diorama wat ze bij het spoor bouwden en reken de maten om naar N of Z.Je hebt dan nog geen aankomst-en vertrekbundels ,geen stations enz,enz.Om dit een beetje realistisch te realiseren moet je al iets bouwen in de zin van Railtranz in Rotterdam.

Hoeveel containers kan ik hoog stapelen? dat moeten er 5 of zes zijn.
Dat hangt af van de max stapelhoogte van je "stacker"of "kalmar -conchamp".dat is bv te zien op de foto,s in het artikel over de papieren containers.Dat beantwoord meteen de vraag wat men het meest gebruikt een stacker of een vorklift...

Wat is de tussenruimte tussen stapel containers? juist genoeg om een stacker te laten manouvreren,kan je zelf proefondervindelijk vaststellen als je het Kibri model gebouwd hebt.

Wanneer gebruiken ze olifant kranen? op een echte container terminal waar het er in de eerste plaats op aankomt om een schip zo snel mogelijk te lossen en ...ondertussen van die geladen containers vanaf te raken.Het laden van een wagon of vrachtwagen gebeurd eerst wanneer die zich aanbieden.Kan met beide gebeuren.
In de havensecties zelf ga je alleen stackers en vorkliften tegenkomen met een voorkeur voor stackers omdat die hoger kunnen stapelen.Ze moeten daar ook van hun containers vanaf zien te geraken tot de vrachtwagen of wagon er is.

Tot slot nog even wat DETAIL OPMERKINGEN over nr 61.

1.De nieuwe mehano EAOS wagon wordt 2 maal voorgesteld.
2.Containers worden op platte wagons altijd met de deuren aan de binnenkant geladen om ze vanaf te wagon te kunnen laden en lossen.
>>>Ik durf dit toch te betwijfelen hoor,alleen al voor de praktische problemen die dit meebrengt op de haven secties.Zou dit niet zijn om douane controles toe te laten?  
3.De Kalmar kraan op wielen heeft een GPS aan boord om zichzelf te kunnen richten want hij staat over gebogen sporen.
>>>Op de luchtfoto is duidelijk te zien dat de sporen inderdaad in een boog liggen maar dat het trajekt van de kraan kaarsrecht is.
Waarvoor hebben ze dan een GPS nodig? Een moderne containerkraan kan w?l de laad+loshoek aanpassen en de container draaien.(de Heljan kraan kan dit ook,het wordt zelfs vermeld in het artikel)
Dit is heel handig wanneer bv de vrachtwagen niet 100% evenwijdig
staat met de STRUCTUUR van de kraan of op gebogen sporen.

Voor de rest vondt ik nr 61 een heel behoorlijk nummer met genoeg bewaar-waarde en zelfs met een artikel dat we binnenkort gaan nodig hebben[:p](de ingestrate sporen)

Gerrit

doomslu

@Gerrit : je hebt gelijk wat die ene kraan in Athus betreft : die loopt kaarsrecht over een spoorbundel in S-vorm.
De andere kraan die je helemaal bovenaan op de luchtfoto ziet loopt echter wel degelijk in een boog.
Een illustratie :

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Ik heb het nummer nu ook eens half gelezen. (Lees: vooral naar de prentjes en onderschriften gekeken [:D])

Mij lijkt het toch een goed nummer. Bij het auto nieuws word er iets vermeld van Norev over heruitgaven van vroeger, afgesloten door een ":". Het bericht er net onder gaat dan ineens over een model van Busch. De Norev modellen staan gewoon tussen de andere modellen vermeld. Dit komt over alsof het bericht over Norev en de modellen die op die pagina staan niets met elkaar te maken hebben. Die indeling had ik dus anders gedaan.

Met die artikels over containerkranen ben ik niets, want ik heb er de plaats niet voor. Maar zelf containers maken op basis van papier is toch een goed artikel. Ik denk dat de werkwijze voor N en Z toch hetzelfde is als voor HO.

Het bericht van die Eaos wagen van Mehano was mij ook al meteen opgevallen. Zoals Rochevalien zegt is het 2 maal vermeld. Dit moet een heel belangrijke wagen zijn denk ik dan. [:D]

De aanbouw van een containerterminal is enkel voor mensen met h??l veel plaats. Weer niets voor mij dus.

De containertrein op het einde naar model omzetten lijkt mij ook maar bladvulling. Ik denk dat iedereen al wel eens een containertrein gezien heeft in zijn leven. Omzetten naar model kan dus niet zo moeilijk zijn.
Langs de andere kant, ik heb nog niemand iets horen zeggen als er een reizigerstrein naar model omgezet word. Dit is even makkelijk.
Trouwens, met fantasie kan je ook al een heel eind komen.

Wat mij vooral ergert is het feit dat mijn magazine voor de zoveelste keer op rij weer beschadigd is. Ik heb er nooit een punt van gemaakt dat er een scheurtje in de rug zat.
Deze keer zit er echter op 2 plaatsen een serieuze scheur in de rug die ook nog eens doorloopt naar de cover. Er zit ook nog een deuk in de rug en er zitten krassen op de cover.
Ook de plastic die mijn nummer zou moeten beschermen was weer geopend aan de bovenkant. Net alsof iemand op proffessionele wijze de plastic geopend had om het nummer te lezen en vervolgens terug te plaatsen alsof er niets aan de hand was.
Zo dat is er uit, ik kan weer een jaar verder.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

citaat:
De meeste van de zelfbouw-artikels zijn met een beetje goede wil ook voor andere schalen te gebruiken: de Daf-oplegger,de papieren containers,het baanontwerp van Athus en eigenlijk het gehele container-verhaal(de bespreking van de Ho modellen natuurlijk niet)


Die DAF nabouwen? Als dat de bedoeling is, waarom staat er dan geen plan van in? Waarom Athus nabouwen? Als je iemand uitlegt hoe een terminal in elkaar zit en hoe hij/zij dat moet vereenvoudigen, dan bereik je v??l meer. Dat is zoiets als "geef een man een vis en hij heeft eten voor 1 dag, leer hem vissen en hij heeft zijn leven lang eten". Dat moeten ze bij MSM eens snappen.

citaat:
de bespreking van een grote containerterminal (delwaidedok)lijkt mij een beetje zinloos,wie heeft er plaats voor zoiets gigantisch? zelfs in spoor N of Z? zeker als je er nog eens zeeschepen wil bijhebben.


Dat is niet zinloos. Als je snapt hoe het werkt, dan kan je dat in het klein omzetten.

Als ik MSM met RMF vergelijk dan is het verschil duidelijk. Het is alsof MSM schrik heeft dat de lezers stilaan beter zouden worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

Reageren op het bovenstaande doe ik even niet, is toch zinloos, ieder zijn mening hierover.
Ook ik heb , met grote belangstelling, het huidige nummer , voor een deel, gelezen, ik vindt het het een zeer sterk nummer, alles wat ik over containertransport wilde weten staat erin, ook de bespreking van de Heljan containerkraan is prachtig, nu weet ik zeker dat dit pareltje nog dit jaar hier op mijn baan zal verschijnen, ook onze eigen Luc Dooms komt weer met een sterk verhaal op de proppen, en niet te vergeten Matti, ook dit heb ik weer met de nodige intresse en plezier gelezen, alles heb ik nog niet gelezen, maar deze editie is , voor mij persoonlijk, ??ntje om heel goed te bewaren, ik ga nr.61 nog heel veel nodig hebben als ik ??nmaal aan mijn havengebied ga beginnen, dus voor mij hebben al de medewerkers  weer prima werk geleverd en bij deze wens ik hen dan ook een deugddoende vakantie toe en tot in augustus of september zeker h?.[;)]

Rochevalien

Jurgen: Als ik regelmatig beschadigde poststukken zou krijgen zou ik mijn beklag eens gaan doen in je lokale postkantoor,liefst als er veel volk binnenstaat[}:)] wedden dat dat helpt?

johan: over bouwplannen in MSM heb ik ook al een paar keer een opmerking gemaakt en ik vind dan ook dat je hierin gelijk hebt.
Ik weet ook wel dat niet elke redakteur een CAD tekenaar is maar men kan misschien eens iemand aantrekken daarvoor? of eens polsen bij de redaktieleden van de andere tijdschriften uit de Meta Media groep?

Ik denk dat wel iedereen -in grote lijnen- begrijpt hoe een container terminal werkt.Een zeeschip komt aan volgeladen met containers.Die moeten zo snel mogelijk gelost worden.(aan de kade liggen kost v??l geld en een schip dat niet vaart ,rendeert niet)
Ondertussen komen er andere containers toe ,per vrachtwagen , per binnenschip of per spoor.Die moeten ook zo snel mogelijk gelost worden want ook hier is tijd geld. Daardoor zijn zeeterminals enorm groot en staan er ook steeds een heleboel containers opgestapeld.
Voor ons is het spoorvervoer het interessantste.We hebben een bundel nodig om containertreinen te "ontvangen" en ook om  wagons kwijt te kunnen die reeds beladen werden tot er een komplete trein klaar is.
Er is ook steeds een rangeerlok aktief die de lege wagons op de kaai moet zetten en de geladen wagons komt halen.Bij grote drukte kan er een tweede lok bijkomen.Deze loks moeten een uithaalspoor hebben dat met de bundel verbonden is een ook een wachtspoor voor als er effe een rustpauze is.Ik denk dat iedereen zoiets wel kan bedenken en dat naar zijn eigen baan kan vertalen.Zo moeilijk is dat toch niet?
Omdat een zeeterminal zo enorm groot is en omdat er helemaal geen reizigersverkeer is zijn baan ontwerpen zoals Athus en Boom[:D]een betere keuze.

Gerrit


Havoc

Roche, jij moet dan niet hier doen, MSM moet dat doen, met foto's. Daar gaat het om.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Nr. 61 is opnieuw een mooi nummer geworden met heel wat interressante
artikels, maar toch ben ik een beetje op mijn honger blijven zitten.
Zo is er inderdaad een heleboel info over containerkranen en dergelijke maar is er weinig of geen informatie over containertreinen. Zo weet ik bvb. niet door welke locs containertreinen  getrokken worden. Ook niet wat de belangrijkste
vervoerstromen zijn en welke bestemmingen vanuit Belgische havens bereikt worden.

rgp

Dag,

Als ik lees dat niet iedere redacteur CAD kan tekenen, dan kan hij minstens eens gaan kijken wie het wel kan !
Het zijn dus niet de lezers die zich aan de redactie moeten aanpassen, maar de redactie die over ht niveau en de kunde moet beschikken om dat te leveren die men an die redactie verwacht.
ALLE aanmerkingen die niet passen worden gewoon genegeerd.
En idd men mag hier alleen een powitief bericht nalaten, want anders krijgt men in mijn ogen nogal hautaine reacties.

Roland

Havoc

Rgp, het moeten van mij zelfs geen cad tekeningen zijn. Maar er moet iets zijn met maten erop. Nu staat er van die DAF een tekeningetje zonder maten op. Zou het echt zo moeilijk zijn om daar de belangrijkste maten op te zetten? Mag van mij met de hand geschreven zijn hoor. Nu is het een bouwbeschrijving die niet na te bouwen is. Ik lig er niet wakker van hoor. En ik ga het ook niet blijven herhalen. Wat baten kaars en bril...
Met vakantie voor onbepaalde duur.