Johan,ik wou toch nog even reageren op jouw laatste bericht: ik ben w?l even geschrokken van de negatieve toon van je en dit over de hele lijn.Ben jij anti MSM of zo? en zeggen dat men mij dan pessimistisch noemt[

] maar goed.
je hebt gelijk als je zegt dat men voornamenlijk op een Ho publiek mikt,maar is het Ho publiek niet het grootste onder de modelspoorders? De meeste van de zelfbouw-artikels zijn met een beetje goede wil ook voor andere schalen te gebruiken: de Daf-oplegger,de papieren containers,het baanontwerp van Athus en eigenlijk het gehele container-verhaal(de bespreking van de Ho modellen natuurlijk niet)
Deze opmerking is reeds verschillende keren gemaakt ?n beantwoord.
Nog even wat over je "onbeantwoorde vragen": de bespreking van een grote containerterminal (delwaidedok)lijkt mij een beetje zinloos,wie heeft er plaats voor zoiets gigantisch? zelfs in spoor N of Z? zeker als je er nog eens zeeschepen wil bijhebben.
Kijk maar eens naar het diorama wat ze bij het spoor bouwden en reken de maten om naar N of Z.Je hebt dan nog geen aankomst-en vertrekbundels ,geen stations enz,enz.Om dit een beetje realistisch te realiseren moet je al iets bouwen in de zin van Railtranz in Rotterdam.
Hoeveel containers kan ik hoog stapelen? dat moeten er 5 of zes zijn.
Dat hangt af van de max stapelhoogte van je "stacker"of "kalmar -conchamp".dat is bv te zien op de foto,s in het artikel over de papieren containers.Dat beantwoord meteen de vraag wat men het meest gebruikt een stacker of een vorklift...
Wat is de tussenruimte tussen stapel containers? juist genoeg om een stacker te laten manouvreren,kan je zelf proefondervindelijk vaststellen als je het Kibri model gebouwd hebt.
Wanneer gebruiken ze olifant kranen? op een echte container terminal waar het er in de eerste plaats op aankomt om een schip zo snel mogelijk te lossen en ...ondertussen van die geladen containers vanaf te raken.Het laden van een wagon of vrachtwagen gebeurd eerst wanneer die zich aanbieden.Kan met beide gebeuren.
In de havensecties zelf ga je alleen stackers en vorkliften tegenkomen met een voorkeur voor stackers omdat die hoger kunnen stapelen.Ze moeten daar ook van hun containers vanaf zien te geraken tot de vrachtwagen of wagon er is.
Tot slot nog even wat DETAIL OPMERKINGEN over nr 61.
1.De nieuwe mehano EAOS wagon wordt 2 maal voorgesteld.
2.Containers worden op platte wagons altijd met de deuren aan de binnenkant geladen om ze vanaf te wagon te kunnen laden en lossen.
>>>Ik durf dit toch te betwijfelen hoor,alleen al voor de praktische problemen die dit meebrengt op de haven secties.Zou dit niet zijn om douane controles toe te laten?
3.De Kalmar kraan op wielen heeft een GPS aan boord om zichzelf te kunnen richten want hij staat over gebogen sporen.
>>>Op de luchtfoto is duidelijk te zien dat de sporen inderdaad in een boog liggen maar dat het trajekt van de kraan kaarsrecht is.
Waarvoor hebben ze dan een GPS nodig? Een moderne containerkraan kan w?l de laad+loshoek aanpassen en de container draaien.(de Heljan kraan kan dit ook,het wordt zelfs vermeld in het artikel)
Dit is heel handig wanneer bv de vrachtwagen niet 100% evenwijdig
staat met de STRUCTUUR van de kraan of op gebogen sporen.
Voor de rest vondt ik nr 61 een heel behoorlijk nummer met genoeg bewaar-waarde en zelfs met een artikel dat we binnenkort gaan nodig hebben[:p](de ingestrate sporen)
Gerrit