Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MORTSEL-vervolg v.d. discussie

Gestart door tonycabus, 03 februari 2005, 15:39:52 PM

tonycabus

Zo, hier kunnen jullie verder bomen over de buurt waarover zoveel te doen is...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Johnnytrein

Prima Tony bedankt, nu de anderen nog wakker maken dat ze hier moeten wezen. [:)] [:I]Ik heb jammer genoeg de man van de heemkundige kring nog niet gezien en men boeken nog niet geopent. Dat word iets voor het weekend.[^]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Johnnytrein

Om volledig te blijven hieronder 2 berichten uit mijn gastenboek:

Datum: 2005-02-02 19:17:31
Frank Quaghebeur (quf) ( frnkqu@telenet.be / Geen homepage) schreef:

Johnny, zou je bij de heemkundige kring van Mortsel niet te weten kunnen komen van wanneer deze elektrisch lijn in uitgraving ligt?
Ik zal er in allegeval eens zelf achtergaan; Hopelijk vindt ik iets. Moest jij het vinden, laat je het me weten ? ben benieuwd!

Groeten
Frank


37   Datum: 2005-02-02 19:12:45
Quaghebeur Frank (quf) ( frnkqu@telenet.be / Geen homepage) schreef:

Johnny Ik heb die fotos bekeken. Dit zijn inderdaad hele, hele oude van ver voor de oorlog. Trouwens het station van Oude God heb ik alleen gekend als vierkante stenen blok met een plat dak, alles gelijkvloers. Het was ingedeeld in drie ruimten. Het stond in de statielei ( over de brug begint de Lierse steenweg) en als je naar de tramhalte kijkt, was het rechts van de straat. De voorste ruimte was de wachtzaal, gescheiden door een loketwand waarachter de kaartjesverkoper. Daarachter was dan nog een kleine ruimte ,vermoedelijk kleedruimte en WC. De Wc's voor de reizigers waren achteraan het gebouw buiten , twee urinoirs in open lucht tegen de muur en een gesloten hokje met damestoilet.
Wat betreft dat industrie spoor, Dat takte af van het ringspoor (nu enkel nog een groene berm) langs de Krijgsbaan juist voorbij de ' ijzeren brug ' ging via een helling langs de spoorwegberm naar omlaag om gelijkvloers de krijgsbaan te kruisen.Het ging in een grote boog naar de Statielei , ongeveer het traject van de huidige Grotenhof maar dan wel een vloeiende boog. Het kruiste de Statielei en volgede dan gelijkvloers de gelektrificeerde lijn die in uitgraving lag. Daar was dus totaal geen verbinding met die lijn.

Hopelijk is dit voldoende.
Ik heb spijtig genoeg geen foto's , alleen een redelijk goed fotografisch geheugen.

Groeten

Frank

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Johnnytrein

Frank misschien was de bareel in de statielei dan bedoelt voor het spoor naar de mouterij? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

quf

Neen Johnny
Er stonden de normale Andreaskruisen voor enkel spoor, en de trein werd steeds voorafgegann door een loper met een rode vlag die dan de auto's tegenhield.
De foto's die ik op uw website heb gezien moeten z????r oud geweest zijn, want zo heb ik het nooit geweten.

Johnnytrein

Guf, waarschijnlijk wel want die situatie heb ik ook nooit geweten, wel zoals ik je mailde een laag gebouw als station .
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

janjozef

ge moet wel oppassen want er heeft ook nog een gebouw gestaan aan het station mortsel-liersesteenweg, dat hebben ze iets meer den 30 jaar geleden afgebroken en het spoor heeft daar ook niet altijd in een sleuf gelegen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

quf

Dat stationsgebouw aan de Lierse steenweg heb ik ook geweten.
Ik begrijp alleen niet goed dat ik blijkbaar de enige ( weliswaar ondertussen naar O.VL. geemigrerd) oudere Mortselnaar ben, die zich nog Oude-God statie van juist na de oorlog herinner. Misschien zijn er wel meer, maar deze zijn dan weeral niet in onze hobby ge?nteresseerd.
Dus de enige mogelijkheid blijft dan inderdaad de heemkundige kring van Mortsel.

Groeten

Frank

janjozef

ik ben in mortsel geboren en getogen maar woon nu al 20 jaar in Boechout maar ik ben slechts in 57 geboren dus vlak na de oorlog is voor mijn tijd. Maar inderdaad we zullen naar de heemkundige kring in mortsel moet gaan kijken, zal moeten uitzoeken wie ik daar nog ken. Een foto van de boog over de krijgsbaan heb ik ondertussen gevonden, maar ze is in niets herkenbaar. Het is enkel de ondertiteling die zegt dat ze daar genomen is
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Janjozef, heb je de mogelijkheid om deze foto online te zetten ? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

janjozef

ik heb wel de mogelijkheid maar ze is niet van mij maar van een kennis met enige intresse in mortsel kan het wel vragen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Ik wacht nog steeds op foto's jongens en evetueel meisjes, intussen gekeken in het straten boek van de heemkundige kring ook daar een foto van het station met dubbelspoor en een rolbareel. Johnny[:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

quf

Johnny,staat daar ergens een jaartal bij?

Frank

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Wie van jullie woont er eigenlijk in Mortsel en omstreken?
Van Johhnytrein weet ik het, maar Guf? Janjozef? Anderen?
Misschien moeten we eens iets afspreken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw