Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ANDEREN hebben OOK Goede idees !

Gestart door brigaboe, 13 juni 2007, 09:02:42 AM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Houd de loc gewoon tegen zodat de wielen gaan slippen. Dat is dan de hoogste stroomwaarde die je kan overkomen.
Niet mee eens: de hoogste waarde is bij een geblokkeerde motor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf, op zich heb je daar gelijk in, maar een goed ontworpen loc zal niet blokkeren. Die gaat slippen als hij het niet meer kan trekken.

Frank_N

citaat:
...maar een goed ontworpen loc zal niet blokkeren. Die gaat slippen als hij het niet meer kan trekken.
...


Als je maar hard genoeg duwd................[:o)]

Groet van Frank.
Groet van Frank

Havoc

citaat:
In O-spoor zit de toekomst maar ik krijg nergens een ernstig antwoord.


Dat d? toekomst in spoor 0 ligt betwijfel ik. Maar wel dat er weer toekomst in zit. Spoor 0 is terug zichtbaar en er zit leven in. Het is ook een mooi compromis tussen spoor 1 en h0. Je kan bijna de detailering van 1 op minder plaats terwijl je toch heel mogelijkheden bijkrijgt die je op h0 mist. (als dat de dingen zijn die je boeien uiteraard)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Pierre

ik heb je gisteravond niet gezien, ik dacht dat we al uw grieven (en de mijn) gingen doorpraten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

brigaboe

Jan Jozef; ge noemt me een intrigant en met dit laatste bericht noem je me ook indirect een lafaard. Het is wel een beetje persoonlijk aan het worden.?!
Ik werd donderdag aangeklampt door een sukkelaar (of een geestegestoorde omdat ik blijkbaar een tekeninkske bij elke column moet maken). Ik vraag hem eerst of hij medische verzorging nodig heeft, maar het blijkt (volgens mij) een ontsnapte patient te zijn. Ik bel de 101. Ondertussen heeft hij een vrouw aangeklampt. Niet als intrigant, maar als diplomaat kan ik hem overtuigen om die vrouw los te laten. Ik ben zichtbaar in zijn buurt gebleven zodat hij geen andere mensen meer dierf lastig vallen. Toen de Collega's kwamen dacht ik het volgende: Toen hij die vrouw vastpakte liepen alle anderen in een grote boog rond hen.
Ge hebt mij emotioneel geraakt om mij een intrigant te noemen en Dr.Leuridan heeft mij een spuit gegeven om te kalmeren. Ik wil helpen, sta altijd bereid om te helpen en ik word een intrigant genoemd.
Hoeveel mensen hebben dit al gelezen? Hoe? is mijn naam door het slijk gesleurd?
PS: U zou natuurlijk ... ook een duidelijk geesteszieke hebben benaderd om die vrouw uit zijn greep te bevrijden. H A  H A
PS Bewijzen van wat er gebeurde zijn te bekomen bij de 101 en het politieverslag van de zone MINOS En als ge vlug zijt kunt ge ook de blauwe plekken van die greep op mij nog zien. Ik vraag me af hoe de arm van die vrouw er uit ziet.
Pierre,

ERVIN

Brigaboe waarom zou janjozef nu opeens ook een lafaard zijn, hij vraagt zich gewoon af waar je gisteren was, hij wou alles eens rustig uitpraten met U, ik weet niet hoe uw geestestoestand is, maar mijns inzien denk ik dat U proffesionele hulp moet inroepen, ik heb het gevoel dat U denkt dat de hele wereld zich tegen U keert, terwijl dat , volgens mij , juist het omgekeerde is!!

Gerolf

Pierre, maar man toch [;)]
Jan wil gewoon duidelijk maken dat hij (ik ook trouwens) ??n en ander hadden willen doorpraten. Dat je om de een of andere reden verhinderd was geloven we ook wel zonder doktersbriefje, hoor!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Met steigende verbazing ?n ergernis blijf ik dit draadje volgen.Niet uit medeleven voor het onrecht dat iemand werd aangedaan of het gelijk dat iemand niet kreeg.
Wel omdat men er blijkbaar niet in slaagt om eens als VOLWASSEN mensen rond te tafel te gaan zitten en dit uit te praten.
Men geeft er de voorkeur aan om nietsvermoedende forumgebruikers een hoop ..... in de maag te splisen en zo toch nog zijn gelijk te halen.
Als we nu eens wisten waar het allemaal over gaat??????
Waar gaat het heen als iedereen plots van die "teksten" op het forum gaat droppen waar geen mens een boodschap aan heeft?
Misschien is het gewoon de bedoeling om zoveel mogelijk  mensen de gordijnen in te jagen[?]
Dat is bij mij dan alvast goed gelukt[V][V][V][V][:(!][:(!][:(!][:(!]


Gerrit


janjozef

Wel Gerrit dat vraag ik mij ook reeds heel de tijd af. Wat is er in godsnaam gebeurt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

SuSke

Waarom doet dit me denken aan een persoon waar ik mee samen werk.
Geef heel de wereld de schuld, maar kom jezelf elke dag terug tegen.

Pierre, zet eerst alles op een rijtje voor jezelf, zonder naar iemand een steen te werpen.
Durf dan de confrontatie met jezelf aan te gaan.
Door op anderen te kankeren verander je de wereld niet, alleen door SAMEN met anderen te praten kom je SAMEN uit de problemen.

En geloof me, iedereen wil je wel helpen, alleen loop je niet met een stempel "IK HEB HULP NODIG" op je voorhoofd, dus spreek, vraag en je zal een antwoord krijgen.  Maar denk aan een oud en nog steeds geldig gezegde: "benader een ander zoals jezelf benaderd wil worden" want wat je aan een ander doet, krijg je geheid terug.

Dit is mijn eerste en enige reactie van mij op dit draadje dat bulkt van de misnoegdheid.
Voor mij mag Gerolf (of een andere admin [;)]) dit op slot gooien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik zie geen reden voor een slotje.

@ Pierre: ik ben daarnet bij het doorbladeren van spoorwegjournaals gestuit op een artikel over wagons zelf bouwen. Zal ik het voor je inscannen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

brigaboe

Hoi Gerolf, mijn grootste probleem is de schaal. Er zijn 3 verschillende schalen (1/43,5, 1/45 en 1/48) volgens hetgeen ik heb los gekregen. Alles is echt welkom. Ik ga beginnen met een gewone goederenwagon. MIJN eerste vraag is: Waar kan ik rails kopen voor europese O-schaal (en AUB niet via een e-mail adres). Kan ik het bij Baillien, Verschooten, Collector's Bank, In Ranst? Als iemand mij eens een beginpunt kan geven. Ik heb een rijbewijs en geraak overal maar het is wel moeilijk om even naar Zwitserland te rijden.
Bedankt alvast, Pierre

Havoc

Schaal is geen probleem. Je wil europese treinen, wel dan kijk je naar het europese voorbeeld. Er is er voor de euopese normen maar 1 en dat is 1/45. De reden is simpel: echte treinen rijden op 1435mm spoor. Schaal 0 gebruikt 32mm spoor. Deel de twee en je krijgt 32/1435 = 1/44.84... Afgerond 1/45. Eerste probleem opgelost.

Die 1/43.5 komt van de UK waar men in de jaren stillekes ervoor gekozen heeft om af te wijken om zo de treinen iets groter te hebben om gemakkelijker motoren (die toen nog groot waren) weg te krijgen. Sommigen halen als excuus aan dat het 2x zo groot is als h0 (vandaar de half-nul) maar toen dat uitgevonden is waren schalen nog niet zo vast als nu. En sinds de uitvinding van de rekenmachine mag dat ook geen probleem meer zijn. Waar de 1/48 vandaan komt weet ik ook niet, maar dat klopt allessinds niet met het voorbeeld.

Waar rails kopen? Wel Jocadis en Het Spoor verkopen zeker Peco, en die hebben 32mm spoor 0 in hun gamma. Twee types, met Vignole profiel en met dubbel paddestoel profiel. Het eerste is wat men nu overal gebruikt. (dubbele paddestoel enkel voor de hele vroege periodes en UK) Dus als ze die maat niet in voorraad hebben kunnen ze die wel bestellen. Die andere winkels kan je anders eens bellen, dat bespaart een verplaatsing. Trouwens, ik zou steeds eens bellen (of mailen) voor ik er naartoe rijd voor iets dat niet in grote getale verkocht wordt.

Wie maakt er nog spoor 0 rails (maar geen idee wie het verkoopt, bel of mail eens enkele winkels):
- Atlas (amerikaans voorbeeld: https://secure.atlasrr.com/ato1/items.asp?CartId={E16A421B-736F-4D16-BEVEREST2DF-B9E3C3F79B91}&Cc=0915&Bc=
- Wenz: http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store.sf/?ObjectPath=/Shops/Shop00671/Categories/wenzgleis
- Lenz: http://www.digital-plus.de/spur0/spurnull_gleis.php
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik zou gokken op Wilrijk, maar weten doe ik dat niet.
Waarom niet via het internet ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw