Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ANDEREN hebben OOK Goede idees !

Gestart door brigaboe, 13 juni 2007, 09:02:42 AM

brigaboe

Hoi, ik zet het hieronder omdat het van mijn lever moet. Het is NIET persoonlijk bedoeld, laat me daar duidelijk over zijn. Er is een connectie met de modelspoorbaan, maar ge moet het breder bekijken.
Ik was destijds voorzitter van de (Belgische)tafelvoetbal en ik stond open voor alles. Als iemand met een idee kwam, werd dat besproken en aan hem werd gezegd waarom iets niet wel of wel kon. Dan begon ik te biljarten en leerde dat elke biljartclub zijn eigen 'Adolf' heeft en een idee (hoe goed ook)===>: Als het niet van mij(bestuur) komt, is het niet bespreekbaar. Ik maakte datzelfde ook in andere clubs mee.
Ik ben gepensioneerd politieagent-hoofdbrigadier maar als om 2200 uur de officier naar huis ging werd ik als ploegbaas burgemeester, procureur en hoofdcommissaris. Ik heb beslissingen moeten nemen waar de meesten nog niet van kunnen nachtmerri?n. Ik trok nooit direct mijn paraplu open, en ik ben nu op pensioen wegens longproblemen en met een heel gunstige evaluatie.

WAT WIL IK ZEGGEN? Mensen!!! Anderen hebben ook goede gedachten en soms zijn jouw idee?n onuitvoerbaar of vatbaar voor verbetering. Als 'Een Mensch van Goeden Wil' (wie kent nog die boek) met een gedacht komt:
Waarom niet luisteren en VOORAL er over NADENKEN ?
Sorry, maar dat wou ik toch eens zeggen, gr., Pierre

Ludwig

Pierre,
Kun je een voorbeeld aanhalen van een draadje waar het volgens jouw verkeerd gelopen is? ( dat zou misschien als voorbeeld kunnen dienen)
Het is inderdaad mij ook wel eens opgevallen dat het er soms te elitair aan toe gaat.
Ik heb ook wel eens gemerkt dat op niet elke vraag even veel wordt gereageerd.
De reacties hangen wel eens af van wie de vraag stelt.
Maar mijn indruk is toch wel dat vooral beginnervragen wel eens een lauwe reactie opleveren, dan nog niet gesproken over de taal en schrijffouten die te zwaar op de korrel worden genomen.
Ook moet men misschien wat meer rekening houden met de mens achter de vraag, we hebben niet dezelfde schoolopleiding achter de rug of misschien zijn er wel sommige met bepaalde beperkingen.
Het is bij mij zover gekomen dat ik sommige vragen gewoon op en ander forum heb geplaatst en daar kreeg ik wel de respons waar ik op hoopte.
Kort samengevat is dit mijn ervaring.
Op gebied van scenery kan je hier alles vragen, maar een digitaal of een elektronica vraagje...
Dan kan je beter op je hoede zijn voor wat en hoe je iets vraagt.
Maar toch zit ik hier nog graag hoor[:)]
Groeten
Ludwig



Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ysbeer

Mij echt vinden in deze reactie doe ik niet.
Toegeven er wordt weleens  bot en soms zelfs onbeschoft ggereageerd op vragen maar dat is toch maar een zeer gering gedeelte.
Wel ben ik zelf zo een half jaar geleden nogal geschrokken van de eenzijdige en botte kritiek op mijn taal en type vaardigheden.
Nog altijd beperkt mij dit wat in mijn reacties.
Dat dit op andere plaatsen beter zou zijn geloof ik niet,overal zullen muggezifters en botterikken zitten en die reageren nu eenmaal zo.
Laten we allemaal ons best doen zelfstandig omhoog te gaan,en niet door andere naar beneden te...........................n

wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door brigaboe
Het is NIET persoonlijk bedoeld... elke club zijn eigen 'Adolf' heeft ... als het niet van bestuur komt is het niet bespreekbaar
ik moet zeggen dat ik me toch wat aangesproken voel.
Het gaat toch niet over die badges, h
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Volgens mij wordt hier op het forum echt geen "diktatuur" opgelegd.
Soms is er eens een berichtje of antwoord dat de indruk geeft van "beter weten" maar meestal is dit niet echt zo bedoeld, en dikwijls te wijten aan de schrijfvorm van degene die het stuurde. In andere gevallen is het aan de (goede) moderators om in te grijpen als er inderdaad eens iemand over de schreef gaat.
Elitair vind ik het hier zeker niet aan toe gaan. Er zijn modelbouwers met veel en met weinig ervaring, en het is aan de meer ervarenen onder ons om die ervaring door te geven aan de anderen zonder daarom "elitair" of belerend over te komen.
De bedoeling van dit forum is (korigeer me als ik het mis heb) is altijd geweest: Gezellig over onze hobby babbelen en vragen stellen of antwoorden geven indien nodig.
Nog bijleren doen we allemaal, ook de meer ervarenen., en het hoofdoel is toch "ontspannen" met onze hobby.
Met vriendelijke groeten
Peter

KroontjesPen

Reageren in een forum is heel lastig en soms echt moeilijk.
Normaal gebruiken we bij het praten met elkaar ook onze gezichtsuitdrukkingen maar ook onze handen erbij. Dat kan een zin dan 'n hele andere betekenis geven.
Dit kan op een form h??l beperkt dmv smilies. Gebruik ze waar je verwacht dat iets vereerd begrepen kan worden.
Zelf heb ik op een bekend NL forum drie maanden niet vanuit mijzelf gepost omdat ik met bepaalde figuren het echt niet eens was. Het had nog niet eens direct op mij betrekking.
Houd ook rekening dat niet iedereen zijn gedachten goed op papier kan zetten.

Voorlopig lees ik hier nog maar en haal er heel veel leuke idee?n uit. [:)]

janjozef

Pierre

Kunt ge iets meer uitleg geven over de connectie met modelspoorwegen ? gaat het over het forum hier of over de club, wie of wat heeft jou op de tenen getrapt ?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

brigaboe

Hoi Gerolf, ik begreep eerst je reactie niet; Ik kan tegen kritiek en er is eerlijke kritiek op mijn voorstel gekomen. Dan dacht ik er verder over na en ineens viel mijn euro: Adolf/Gerolf: de woordassociatie! Had ik Jef (Stalin) gezegd, dan was dit antwoord er niet gekomen, maar hadden alle Jeffen zich aangesproken gevoelen.
Het gaat over een algemene tendens over het grote eigen gelijk en de angst dat iemands macht(?)positie wordt overgenomen terwijl die andere mens alleen maar wil helpen en zijn ervaring ten dienste stelt van een club zonder bijbedoelingen. Vraagt mij niets over de aanschakeling van voor- en hoofdseinen maar ik weet dat ik als ik deze vraag stel er tientallen met diagrams en foto's er mij zullen helpen.
CONCREET: FICTIEF VB ! Wij houden rij-dagen waar ook andere clubs hun treinen kunnen laten rijden. Andere clubs rijden allemaal links; wij zijn de enigen die rechts rijden. Dat leidt tot problemen als wij naar daar gaan en de anderen hebben problemen als zij naar ons komen. Ik stel voor om ook links te gaan rijden en mijn voorstel wordt zelfs niet besproken. Zes maand later (na vijf vorige vergaderingen):
"Het bestuur heeft besloten dat er vanaf nu links wordt gereden"
Ander VB (ook gedeeltelijk fictief): Ik ben grafisch onderlegd en ik maak een schilderij met treinen en logo voor de club die iedereen goed vindt. Door de voorzitter wordt dat schilderij boven op een kast neergelegd, want hij vindt geen tijd om het op te hangen. Gratis gemaakt, veel tijd en kosten ingestoken et voil?: daar ligt het. Ik hoop dat mijn standpunt iets beter begrepen wordt.
Gr.Pierre
Ik ben ook lid van The Dinky Club van Nigel GB(PP Copy) en DinkyForum France (Pierrot) en bij elk forum kreeg ik de juiste (en veel) antwoorden op mijn vragen. En ook hier heb ik geen problemen (alleen tijdsgebrek) PS Ik heb Railroad Tycoon 3 gekocht, maar dat is weer iets anders.

brigaboe

Om een kat een kat te noemen; ik wil overschakelen op europees 0-spoor en zelfs met een trektang krijg ik hoogstens een half woord over hun lippen binnen de club. Mensen in Mortsel noemen mij de goedkoopste en beste 'juridisch adviseur' van Belgie omdat ik a. gratis ben b. ik hun de wet uitleg en hoe ze als simpele persoon die kunnen volgen in hun voordeel,c. ze kennen mij (ik ben geen grootspreker en nog nooit is er ene gaan vertellen over 'als ge nog zo iets weet...) en d.: ik ben gene echte advocaat maar mij vertrouwen ze en ik kan zwijgen. Ik neem de tijd om aan een tafeltje in een caf? te gaan zitten, hoor hun probleem en vertel hen wat ik weet en hoe het marcheert in het echt.
Ik vraag uitleg over spoor 'O'; ik wil zelf wagons bouwen. Ik zou toch mogen verwachten dat ze ook eens aan een tafeltje gaan zitten met mij en mij inlichten?
Ik bel naar Paul Bellon en die vraagt: welk spoor O. OK, de volgende keer krijg ik dan te horen op de club dat er 3 soorten zijn. De week erop vraag ik over koppelingen en ik zie er ene zich afvragen: Zou ik nu mijn tong afbijten of iets loslaten.  Ik moet eerlijk zeggen dat alle anderen (Gelijkstroom/wisselstroom) mij wel graag helpen, maar dat groepke van europees spoor O zeg ik hierbij: GE ZULT VAN MIJ GENE LAST MEER HEBBEN.
Voil?, ik ben content dat het er uit is, Pierre

martintje

Pierre, soms ben ik je even helemaal kwijt in je verhaal, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk geheel aan mij liggen, en wat Railroad Tycoon er mee te maken heeft snap ik helemaal niet.
Maar de enige conclusie die ik kan trekken uit je verhalen, is super rap een ander club zoeken [:)].
Ik ben het met de andere eens dat het op dit forum nogal meevalt met het muggeziften en hooghartig gedrag.
En soms moet je de een op een ander manier antwoord geven dan de ander ( want ik blijf zeggen, domme vragen bestaan wel [:D])
Het zal mij echt een biet zijn als ik 10 keer hetzelfde uit moet leggen, en die gelegenheid wordt hier ook geboden, en niemand die daar moeilijk over doet.
Dat sommige (waaronder ikzelf) het uitleggen lastiger vinden dan het zelf doen, wordt door de meeste forummers wel doorzien en niet zo moeilijk over gedaan, op een paar uitzonderingen na.

Dus ik snap je punt wel, maar ik vind je punt nou niet echt betrekking hebben op dit forum.
Mvg Marty

Gerolf

Ah bon ... het is dus geen forum-probleem, maar een club-probleem. Vandaar dat ik de oorzaak van je irritatie niet direct kon vinden, en het daardoor te ver ging zoeken. [:I]
Het is goed dat het er uit is, maar nu moeten de juiste mensen het nog horen, zeker? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Die hebben het gehoord, maar dit is dan ook het eerste dat ik ervan hoor. En eerlijk ik begrijp het niet goed. Dit is de eerste keer dat er iemand niet zou geholpen worden als hij vragen heeft. Als aan de juiste personen de vraag gesteld wordt tenminste. Pierre voor twee weken heb je uren over de politie staan leuteren ( het was inderdaad wel plezant dus zie het niet negatief, maar om 2 uur snachts kun je het moeilijk enstige gesprekken noemen [:D]). Had je die bewuste ex-collega iets gevraagd die had jou zeker op al je vragen een antwoordt gegeven. Dus eigenlijk de beste raad kom morgen terug langs en doe nog een poging je zal zien deze maal zal je antwoordt krijgen.
En over dat schilderij weet ik niets. Ik zal daar morgenavond de voorzitter over interpelleren maar ikzelf weet niets over een schilderij.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

brigaboe

AUB, haal de dingen toch even niet door elkaar.
Ik heb een aantal vbn uit vorige belevenissen in andere clubs in een andere context geplaatst (Fictief: zie Van Dale)
Ik wil gewoon wagons maken in europees O-spoor PUNT Ik vroeg en ik kreeg geen hulp PUNT Ik wil er ook niet aan verdienen PUNT EN... zoals altijd zal ik mijne plan wel trekken.
Pierre
PS: Ik had wellicht vanaf het begin explicieter moeten zijn, maar na 20 jaar zo'n beroep te hebben gehad wordt ge ofwel Rambo, ofwel diplomaat. Ik ben er fier op dat ik geen Rambo ben geworden.

Havoc

Wel, ik moet zeggen dat ik het eerst helemaal niet kon volgen. Dacht dat ik iets gemist had (kan wel want ik volg niet alle forumdelen). Maar nu wordt het duidelijker. Nog niet helemaal duidelijk, maar toch. Had je jezelf van in het begin een beetje duidelijker gemaakt stonden we al verder. Soit.

Ik begrijp je frustratie, en soms heb ik er ook last van. De belgische medelbouwwereld is veel geslotener dan het buitenland. Hier iets loskrijgen is inderdaad veel moeilijker dan bvb in het UK. Daar vraag je iets op een forum en krijgt de volgende dagen massa's in je mailbox. Daar leeft men voor de modelbouw in het algemeen, niet voor het eigen project.

Langs de andere kant heb ik zelf ondervonden dat het 0-forum heel open staat. Ben daar die paar keer dat ik langsgeweest ben heel goed onthaald. Zo goed zelf dat ik eraan gedacht heb om aan te sluiten. (heb dat niet gedaan om niet nog een project te starten, er zijn er al genoeg die niet vooruit gaan)

Het probleem dat je hebt heb je zelf veroorzaakt! Voor je rechtspringt en schiet: je wil aan zelfbouw doen en dat ligt niet goed hier ten lande. Sorry maar de belgische modelbouw wereld is er een van dozenkopers. Hier en daar iemand die eens iets lichtjes verbouwt en je hebt het gehad. En dan een paar die eens een bouwkiy in elkaar zetten. Plannen vastkrijgen in belgie is aartsmoeilijk. Grotendeels omdat er niets te verkrijgen is. In de UK kan je hopen plannen van echte locs en wagons vinden. In belgie kan je soms -als ze goesting hebben bij de nmbs- voor veel geld enkele afdrukken van microfilm kopen.

Waarom niet eens enkele wagons gaan opmeten en zelf aan de slag gaan? Ik denk dat bij de museumvereenigingen (Maldegem, TSP, Dendermonde) dat moet kunnen. Langs de andere kant moet je ook eens over de grenzen kijken: Frankrijk en UK. Of van een andere schaal vertrekken.

Dat er van 0 drie soorten zijn begrijp ik ook niet. Spoor 0 is 1/45 (reken het uit, het is niet moeilijk: 1435 / 32 = 44.84). Tenzij je smalspoor erbij haalt maar dat is niet je bedoeling heb ik begrepen.

EDIT: als die Railroad Tycoon van dezelfde firma is als Rollercoaster Tycoon dan wens ik je veel geluk! Ik heb net een heel weekend geprobeerd dat ding op een pc te krijgen zonder succes. De kopieerbeveiliging op die dingen is zo slecht dat ze steeds de cd weigert te herkennen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

brigaboe

Er is europees, engels en Amerikaans O-spoor. Ik heb connecties met een technische school. Ge moet zelfs niemand kennen, stap gewoon naar het secretariaat. Leraars geven hun leerlingen de opdracht om een aantal wielen die ik in O-schaal geef te draaien als opdracht en ge betaalt alleen de kosten van het materiaal. Hoe ik dat weet? Ik heb eens 50 mini-sjottermannekes laten maken en die dan laten vergulden als prijs voor een tornooi. Ge moet niet zelf een draaibank thuis hebben of een frees! Ik wil overstappen naar O-spoor en het zal me lukken om digitale treinen MET loksound te laten rijden en ik zal de mensen vinden die me wel willen helpen. P.