Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

fleischmann modelrails of profirails?

Gestart door n/a, 11 juni 2007, 15:00:07 PM

n/a

Goedendag,

In mijn jeugd heb ik enige jaren rondgereden met fleischmann profirails. Onlangs zijn we verhuisd en ik heb nu de beschikking over een grote ruimte. Daar wil ik een natuurgetrouwe modelbaan aanleggen.

Ik heb begrepen dat met de modelrails een natuurgetrouwer effect is te bereiken dan met de profirails. Klopt dit?

Wat raden jullie me aan: de profirails in het schaduwstation leggen en modelrails in het zichtbare gedeelte of toch gewoon overal profirails?

Het gaat me dus echt om het mooiste resultaat.

Bedankt voor jullie bijdrage!

groeten,
Harry (niet uit Den Haag overigens ;))

ysbeer

Als je echt natuurgetrouw rails wil leggen dan moet je:
(je moet natuurlijk niets)
Flex rails gebruiken code 83 of zelfs 75
Op 83 rijdt alles van na 1990 zonder problemen
Op 75 rijdt niet alles.
Je moet wissels gebruiken met een hoek van 10 graden of minder.
Merken van rails en wissels zijn
ROCO/PECO/PILZ.
Gebruik rails zonder bedding en wissels met ondervloer aandrijving

Vergeet de vaste stukjes rail en vooral de bochten van B.v Fleischman.
Een echte bocht is alleen (en echt alleen)met flexrails te leggen.

Nog vragen vraag gerust

Wim ysbeer (uit Bladel)

hobbyist

ik heb de twee samen gebruikt. profirails op minderzichtbare of moeilijkere toegangkelijke plaatsen de rest door modelrails. Zoals Wim al zei, gebruik overal flexrails, gebogen stukken kun je zelf kiezen hoe groot je deze neemt. Modelrails kan je wel gemakkelijker buigen. Modelrails kun je natuurgetrouw leggen en daar bedoel ik mee, niet kaarsrecht langs een lat maar met enige glooiing. Dat is in werkelijkheid toch ook zo.

n/a

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ben er vanuit gegaan dat het een van beide rails moest zijn, maar daarin heb ik me dus behoorlijk vergist. Ik ken Roco wel, maar de andere twee merken niet (alleen de naam). Moet me daar eerst eens over gaan inlezen.

Als het rollend materieel van fleischmann zonder problemen op deze rails rijden en het kwalitatief goed materiaal is, vind ik het geen probleem om over te stappen op een van deze fabrikanten.

Op dit moment geen vragen, maar je hebt me wel wat huiswerk mee gegeven en dat is een goede zaak!

Overigens ysbeer: ik weet niet of het tussen haakjes vermelden van je woonplaats als grap bedoeld is in reactie op de mijne, maar ik moest wel lachen toen ik het las.

doomslu

Mag ik je nog wat huiswerk bijgeven ? [:D] Kijk ook eens naar Tillig railmateriaal.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

Zo, we zijn inmiddels een week verder. Heb veel op internet, forums gelezen. Huiswerk maken was nog nooit zo leuk [;)]

Wat rails betreft ben ik eruit: tillig elite. Ziet er fantastisch uit tegen een redelijke prijs.

Lastiger wordt het met de wisselaandrijvingen, omdat er toch wel veel verschillende soorten/merken zijn. Ik heb er een aantal opgeschreven: tillig, conrad, tortoise, viessman, mbtronik, modeltech, hoffman enz...

Conrad wordt veel gebruikt, maar is wat luidruchtig heb ik begrepen.

Op dit moment neig ik naar twee merken: hoffman en tortoise. Zit ik hiermee op het juiste spoor of raden jullie me toch andere aan?

Overigens: de zelfbouw wissels met geheugendraad zie ik op dit moment niet zitten. Het moet dus gaan om een zo compleet mogelijk produkt.

Bedankt weer voor jullie input!

Harry

janjozef

Lemaco is ook een oplossing mooi werk voor ongeveer 15? het stuk

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Frank_N

Hoi Harry,

Ergens op het forum loopt een draadje over spiegelbol motortjes voor wisselaandrijving (goed en goedkoop), dat schijnt goed te werken.
Ik dacht van DelticPower en /of ysbeer (Knut; nee, niet uit Berlin [:D]).
Den Gerolf is er ook mee bezig geweest geloof ik.
Ik kon zo gauw het bedoelde draadje niet vinden, als ik het vind post ik het wel. Sucses!
Probeer eens met de zoekfunctie?

Groet van Frank.

Edit: dit is het bedoelde draadje:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2624&SearchTerms=spiegelbol
(heb je wat leesvoer [;)])
Groet van Frank

n/a

Bedankt allebei!

Lemaco was ik inderdaad vergeten te vermelden.
Voor de aandrijving met spiegelbolmotor geldt voor mij eigenlijk hetzelfde als de eigenbouw met geheugendraad: ik zie dit vooralsnog niet zo zitten en begin dus liever met een min of meer kant-en-klaar produkt.

Welke aandrijving gebruik jij dan zelf Frank?

Er zijn natuurlijk net zoveel meningen als merken. Ik had wel verwacht dat bepaalde merken/typen wat meer de voorkeur zouden hebben, maar blijkbaar heb ik me vergist.

Ik moet dan mogelijk toch maar wat verschillende aandrijvingen aanschaffen en wat testopstellingen maken.

Harry

Frank_N

Yow Harry[:D],

Ik gebruik de standaard Minitrix wissel aandrijvingen, alle "bovengronds" Klik-klak, enzo. Aangestuurd door zelfgebouwde schakelversterkers en diodematrix werk dat aardig. Ik stel met 1 druk op de knop hele wisselstraten in (lees rijweg) met slechts een paar miliAmpere. Laat je daardoor vooral niet afleiden! Als je er meer over wilt weten, stuur pm aub.
Ieder zijn gedachte en uitleg, he?
Vele wegen leiden tot Rome, is een oud gezegde.

De idee om je te informeren kwam alleen in me op vanwege de spiegelbol motortjes. Is wel wat huiswerk bij nodig........

De spiegelbol-motortjes-theorie lijkt mij best op aanvaardbare manier te gebruiken, zoals ik het draadje kan volgen.

Groet van Frank maar weer.........
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Ergens op het forum loopt een draadje over spiegelbol motortjes voor wisselaandrijving (goed en goedkoop), dat schijnt goed te werken... Den Gerolf is er ook mee bezig geweest geloof ik.
Niet geweest ... nog steeds! Ik heb me eindelijk de voor mij "ideale" wisselmotor gebouwd. Stil, traag, betrouwbaar, correcte terugmelding, ... ik ga (voor mezelf) serie-produceren!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Zie hier harry:  
citaat:
...Niet geweest ... nog steeds! Ik heb me eindelijk de voor mij "ideale" wisselmotor gebouwd. Stil, traag, betrouwbaar, correcte terugmelding, ... ik ga (voor mezelf) serie-produceren!....

Just ask him?

groet van Frank.
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

citaat:
(voor mezelf)

Just ask him?
Vragen staat vrij, maar voorlopig is het alleen (voor mezelf). Ik heb er zelf al zo'n tachtig nodig [;)]
De bouw ervan zal ik wel beschrijven in ??n of ander tijdschrift[}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

De Tillig wisseltongen scharnieren niet (doen echte wisseltongen ook niet), maar moeten tegen de rail worden gedrukt. De Tortoise doet dat uitstekend, omdat die altijd een beetje onder spanning blijft staan. Tillig en Tortoise zijn een ideale combinatie.

Frank_N

citaat:
(voor mezelf)
Zal ik eens raden welk tijdschrift?[:p]?[:D]
Groet van Frank