modelspoor analoog??

Gestart door Frank_N, 10 juni 2007, 22:53:55 PM

ysbeer

#15
Ik behoor dan tot de groep die geen decoders heeft ingebouwd maar wel zijn baan electronisch bestuurd.
Ik doe dit d.m.v een computer voor zien van insteekkaarten met in totaal ongeveer 290 in en uitgangen.
Die besturen wissels,bloksturing enz enz
Ik kan dus nu volautomatisch met 5 treinen door elkaar op mijn baan rijden zonder botsingen e.d
Het programma is zelf gemaakt m.b.v power basic .
DEnk nu echter niet dat dit zoveel eenvoudiger is dan digitaal met decoders,absoluut niet.
Maar denk ook niet dat een dergelijke baan met decoders in de loks zoveel eenvoudiger is,want ook dat is niet waar.
Beide heeft zijn voor en tegen,waarbij ik het inbouwen en kopen van zoveel decoders een probleem vind.

Oke wie ik met raad kan bijstaan hij vragen,maar bedenk wel dit doe je niet op een regenachtige zondag even bouwen.

wim ysbeer



Frank_N

#16
Hoi Wim,

Blijft het door uw programma mogelijk de treinen handmatig (maar wel via de pc dan) te besturen?

Groet van Frank.
Groet van Frank

Brunel

#17
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaNNee, het gaat me niet om een discussie analoog versus digitaal. Alleen de vraag waarom vrijwel niks meer over analoog sinds er digitaal is?

Edit: is het te combineren?





De observatie klopt in ieder geval. Er zijn tientallen boekjes over analoge beveiliging en automatisering verschenen - zelfs in het Nederlands - maar allemaal minstens 20 jaar geleden.
De reden is volgens mij dat digitaal automatiseren wat gemakkelijker is dan analoog automatiseren. Let op, het is nooit eenvoudig, omdat automatiseren nu eenmaal het nodige denkwerk vraagt, analoog ?n digitaal. Maar de uitvoering is met een digitaal systeem wat gemakkelijker en uiteindelijk zijn de mogelijkheden groter.

Dat is niet voor iedereen reden genoeg om van een analoog systeem over te stappen. Waarom zou je ook, als je zoals Wim Ysbeer tevreden bent. Maar die mensen weten het al en hebben die boekjes niet meer nodig. Dat soort boekjes waren bedoeld voor de beginners in de automatisering en die groep zal tegenwoordig vrijwel altijd voor digitaal gaan. Vandaar dus. En als je per se geen decoders wil, dan kun je altijd nog gebruik gaan maken van de digitale bloksystemen, zoals Dinamo.

De combinatie komt vooral voor op bestaande banen. Het is goed mogelijk om een analoog bloksysteem aan de praat te houden, maar de treinen digitaal te gaan besturen. De meeste digitale systemen hebben daar ook voorzieningen voor, zoals de remtrajecten.

ysbeer

#18
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Hoi Wim,

Blijft het door uw programma mogelijk de treinen handmatig (maar wel via de pc dan) te besturen?

Groet van Frank.


Ja voor en deel wel,maar dat stuk is zeker nog niet uit ontwikkeld.
Maar de bedoeling is het wel.

wim ysbeer