DC 2polig of 5 polig

Gestart door Stefke, 02 februari 2005, 20:56:04 PM

Stefke

Hoi, net een mailtje gekregen van Vanbiervliet treinen, ivm reeks 55 van Marklin omgebouwd naar DC.
Daarin kwamen twee versies ter sprake nl: een 2 polig versie en een 5 polige versie. Beid gelijkstroom. Wat is nu feitelijk het verschil tussen beid types, met uitz van kostprijs. Zou het kunnen dat de sterkte en de bedrijfszekerheid van de 5 polige motor beter is???
mvg Stefke
 

quf

Een vijfpolige motor draait veel soepelder en is krachtiger dan een tweepolige. Dit wil daarom niet zeggen dat tweepolige motoren sowieso slecht zijn; maar bij het gebruik van gelijke materialen, gelijke afmetingen e.d. heeft de vijfpolige een ernstige voorsprong op zijn tweepolig broertje. Dit komt vooral tot uiting bij lage snelheden.

groeten

Frank

Stefke

Hoi, net wat ikeigenlijk al dacht, de iets duurdere kostprijs , deed mij al zoiets vermoeden, en hoe meer polen, hoe meer spoelen in de motor, is het niet. En hoe meer spoeln du shoe beter de prestaties. Alee dat denk ik toch.
mvg Stefke
 

Break302

Hallo heren!

Twee polige motoren, das weer iets nieuw !
Drie is al meer dan weinig genoeg.[:D]
Analoog is die drie polige motor voldoende, maar als men digitaal wil rijden dan is men beter met de vijfpolige[:)]
Eigenlijk zouden de 3 polige modellen in een M?rklin 37.. serie moeten goed koper zijn omdat ze dan de vijfpolige motor en lastgeregelde decoder recupereren [8D]

tonycabus

Jos, blijf met je mekaniekersvingers uit mijn mond....
Ik hou niet van de smaak van smeerolie[;)]

Ondertussen heb je mijn woorden wel mooi eruit gepikt, beter zelfs: je drukt het juist uit met "drie is al meer dan weinig genoeg"[:D]

Dat vind ik nu een ?chte goeie zie!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

quf

Tony,

Normaal als ,je het over de polen hebt, spreek je over de stator,een vaste magneet met noord en zuidpool, zoals bij de oude Fleischmanmotoren, terwijl julie over de rotor spreken die toen bij Fleischman drie spoelen had op 120? terwijl zij nu meestal 5 spoelen hebben op 72?. ik denk dat we hier een paar definities door mekaar halen. Maar ondertussen hebben de meeste wel begrepen dat we het over de rotor hebben . Of ben ik zo verkeerd ??? Dan moet ik  nog eens mijn oude cursussen van de zolder halen. ( levenslang leren ...)


Groeten

Frank