Sporen lijmen of spijkeren in N?

Gestart door Michiel, 07 juni 2007, 13:05:47 PM

Michiel

Dit is een steeds wederkerend onderwerp, maar zelfs na het lezen van tig meningen en suggesties ben ik er toch nog niet uit.

Ik heb gekozen voor Fleischman N rails, vooral voor zijn gamma en beschikbaarheid. Maar nu is het moment aangebroken om de eerste rails te leggen. Hoe ga ik te werk?

Typisch is beginnen met het lijmen van een kurklaag met houtlijm op de ondergrond. Maar dan!? Spijkeren maakt teveel lawaai en haalt het nut van kurk onderuit. Dus lijmen, maar hoe en waarmee. Als er met een ballastbed gestrooid wordt, overweeg ik een latexlijm of ander soepelblijvende lijm. Maar is dit voldoende om de Fleischmann rails te fixeren? Want deze beschikken al over een namaak-ballast. Veel hou-vast is er dan niet meer.

Maar in tunnels, "ondergronds" waar geen ballast nodig is (estetiek is nutteloos in het donker), hoe bevestig ik de rails dan??? Lijmen? maar waarmee? En, in het geval van herstellingen of aanpassingen, hoe maak ik de rails later los zonder schade?

Een heleboel vragen waar ik nog niet uit ben. Is er iemand met een bevredigende oplossing, vooral dan ondergronds?

Ik ben benieuwd naar uw ervaring of voorstel.
Met dank, Michiel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Lijmen op kurk met contactlijm (bison kit) gaat prima.
Moet het er ooit nog af dan gaat de kurk verloren maar de rails is met wat moeite heel goed en zonder schade los te krijgen van de kurk.
Met wat verstand smeren D.w,z de rails op 3 of 4 plaatsen aan de kurk lijmen is sterk genoeg.
Dat loopt niet meer weg.

wim ysbeer

Michiel

Ysbeer,
bedankt voor je tip. Ik ben begonnen met het leggen van de eerste rails in het schaduwstation. Ik ga jouw techniek proberen, met een paar druppeltjes contactlijm. De kurk ligt er al. Om dit draadje dan netjes af te ronden zal ik bij tijds mijn ervaring hier meedelen. Maar dat zal wel na september zijn...

de vakantiegroeten [8D]!
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Spoor en Staal

Zelf heb ik in het verleden Fleischmann rails met gewone houtlijm o de kurk gelijmd.
Wissels lagen los.

Bij afbreken was goed vochtig maken voldoende om de rails schoon van de kruk te krijgen.

Jeroen

n/a

Gaat u tussen de sporen ook nog ballasten of naast de sporen nog strookje ballast leggen? Met de verf methode die ik zelf gebruik (zie: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-en-rails-vervuilen.html ) plakt de rails dan vanzelf wel vast en kunt u volstaan met wat spijkertjes die er tijdelijk inzitten. Na droging kunnen die er dus gewoon uit, en de rails blijft wel zitten door de gedroogde verf.

Op de aangeveven URL gaat het niet on fl* rails, maar om open, echter op mijn baan heb ik overal fl profi liggen met een strookje ballast ernaast via deze verf techniek. Maakt het allemaal wat minder strak en wordt dus m.i. allemaal wat realistischer.

Michiel

Na een aantal technieken te hebben gebruikt, zoals contactlijm, houtlijm, voorstrijk, behangerslijm en snelle cyano, ben ik uiteindelijk het meest tevreden met snelle cyano lijm. Een paar spaarzame druppeltjes, enkele seconden aandrukken en het zit lekker vast.

Lostrekken gaat dan samen met een stuk isolatielaag (bv de onderliggende kurk), maar met een scherp mesje is de schade aan de sporen tot een minimum te beperken.

Mij ligt deze techniek voorlopig het beste. Ik sluit niet uit dat ik later door scha en schand een andere techniek zal moeten adopteren, maar voorlopig zweer ik bij cyano.

Met hartelijke dank aan iedereen voor alle suggesties.
groetjeNs,
Michiel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Ik heb mijn nieuwe station ook zo gedaan.
Eerst de rails tussen rechte latten,zo goed mogelijk recht gelegd.
En daar na per 10 dwarsliggers (ongeveer) een drupje seconde lijm.
Ligt tot nu toe perfect,en ook door de ballast zeer goed vast.

wim ysbeer