Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Berlijn

Gestart door Frans HOOYBERGHS, 05 juni 2007, 20:55:51 PM

Frans HOOYBERGHS

Enkele mensen van de Modeltrein Academie bezochten Berlijn. Je kan een fotoverslag, en hun reisboek, hier vinden. Misschien handig en nuttig, voor zij die deze "groene treinenstad" eens (willen) bezoeken.

http://www.modeltreinacademie.be

In de fotogalerij vind je een heel kleine selectie van dit volledige fotoverslag.




Willems

#1
Prachtig, ik ken de stad op mijn duimpje,kom er enkele keren per jaar.
IK WILDE NOG ENKELE TIPS GEVEN VOOR EEN VOLGENDE KEER MAAR IK ZAG AAN DE FOTO'S DAT JE ER AL GEWEEST WAS [:)].
Zag dat ook Loxxs bezocht is.

Wim
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

wisselstromer

#2
berlijn is ook de stad van mijn hart
als ik ooit naar het buitenland verhuis kunt ge mij daar vinden

ik heb er in 2001 5maanden mijn stage gedaan en dat was genoeg om er mein heimat van te maken

modellbahnen am mierdendorfplatz is mn favoriete winkel en die in de nurnbergerstrasse ook
HEEL veel gekocht ginder (te veel egenlijk[:I])

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Frans HOOYBERGHS

#3
We gaan daar toch geen Vlaamse kolonie stichten zeker? [;)]
Maar laat duidelijk zijn, Berlijn staat met stip op ??n.
Na al die keren dat we er waren, komen we er steeds weer opnieuw graag (of nog liever). Ook al is de stad na "de muur" helemaal veranderd en verandert ze nog voortdurend. En niet alleen omdat het een groene stad is, een stad vol treinen, maar ook een stad waar je altijd voelt dat je er, ook al ben je een vreemdeling, of anders, of ..., je bent er welkom. Er heerst daar een grote tolerantie, arm en rijk zitten daar erg dicht bij elkaar, en dat geeft op zijn tijden soms grote problemen, het is een grootstad met ook problemen. Maar meestal, ... Laat het dan een "groen-links homofiel" bestuur zijn (dixit iemand die het daar moeilijk mee heeft), er wordt aan de problemen iets gedaan. Dat kunnen we bij ons niet altijd zeggen. Als je van Berlijn terug thuis in Antwerpen bent, merk je hoe vuil, hoe verbeten, hoe malcontent, hoe ... En merk je hoe wij zelf onze eigen stad naar de kl... helpen door onze vaak erg kleine kleinmenselijkheid. Het is voor Antwerpenaren blijkbaar veel moeilijker om met amper een half miljoen samen te leven, dan voor Berlijners met meer dan 3,5 miljoen! (Ach ja, er zijn daar ook rotzakken, ...) Het is misschien maar een gevoel, maar het is er wel, het is ginds goed toeven.
Als we straks politiek asiel willen aanvragen, gaan we dat eerst in Berlijn proberen. [^]

rgp

#4
Dag,

Eerst bekennen dat ik nog nooit in Berlijn ben geweest, alhoewel ik een drietal weken geleden (weekend van pinksteren een snelle h/t had gepland voor een bezoek aan een spoor 0 manifestatie.

Ik kan wel begrijpen met het gevoel: ik heb namelijk zelf 12 jaar in Duitsland gewoond (9 jaar in K?ln en 3 jaar in D?ren), maar ik moet wel een onderscheid maken tussen de periode voor de val en na de val.

Voor de val was het nog veel beter: het normbesef, de veiligheid waren veel groter.  Op een 4-vaksbaan waar je 50 mocht rijden reed men ook 50.  Reed je sneller kon je onmiddellijk betalen (moet je eens proberen in Belgi?)

Na de val van de muur en na de euforie ervan is het wel verminderd.  Trouwens toen ik naar Belgi? verhuisde in 1995 waren er al een hoop Duitsers die de muur opnieuw wilden bouwen en liefst tweemaal zo hoog.

De (politieke) prijs die ze ervoor betaald hebben is ook niet mis en dat is nu juist wat we in Belgi? missen tesamen met de consekwentie van ons gedachtengoed.

Een voorbeeld: we mekkeren allemaal over de onveiligheid in onze steden, maar we weigeren om een duidelijk onderzoek te verrichten onder het mom van racisme.

Een ander: worden we gepakt over een overtreding dan staan we allemaal te jammeren dat het onrechtvaardig is en dat er veel ergere dingen (bij anderen) uiteraard moeten aangepakt worden.

Tenslotte en dat terug over treinen: in 1995 wou ik terug naar Belg? want ik DACHT dat het hier beter was: ondertussen weet ik beter: de dag dat ik met pensioen ben, emigreer ik opnieuw: FRankrijk, Duitsland (Bayern ?) of Australi?.

Roland

harzfreak

#5
Prachtige foto's .[:p]

Maarten
Groetjes Maarten

Kees-Jan

#6
Mooie foto's!

Ik kom al 40 jaar in Berlin. Met auto, stoom, diesel, electrisch en vligtuig. Erg mooie stad.

Verkeers museum, ja daar kun je dagen rond lopen. Is Anhalter Bhf daar al af in schaal 1:87?

Loxx staat ook nog op mijn lijstje.

Kees-Jan

Dreha

#7
Bij mij laatste bezoek in oktober 2006.
Was het sporenplan zo goed als af[:p].
Dit is wel indrukwekend groot.
Maar van gebouwen of dergelijke was er nog niet veel te zien.
In oktober van dit jaar ga ik nog eens terug [:D](= Jaarlijkse buitenlandse reis met de leelingen van mijn klas).

Harald.

Frans HOOYBERGHS

#8
Er staan al gebouwen!!!
En het is onvoorstelbaar met wat voor een geduld en vakmanschap daar dat complete, in het echt deels gerestaureerd (voor het museum), maar helaas deels ook voor goed verdwenen station, men daar opnieuw in miniatuur bouwt.
Elke (model)treinliefhebber die in de buurt van Berlijn komt moet het technische museum zeker bezoeken! Trouwens, als je naar de "vakschool" bent geweest, en dus maar "ne gewone mens" zijt, dan is dit museum een ware hulde aan "vakmanschap" door de jaren, de eeuwen heen. Eigenlijk heb ik nog nooit een museum gezien zoals dit, waar men "technische kennis" op zo een mooie manier alle eer toebedeelt die het verdient! Ik denk dat jongeren die daar komen bijna niet anders kunnen dan de kriebels voelen om ook "maar" naar de "vakschool" te gaan!
Let op dames en heren, LOXX is een aantal maanden dicht (van 4 juni tot 11 september 2007) omdat ze verhuizen naar het nieuwe Alexa-Center aan de Alexanderplatz in Berlin-Mitte. Ze willen daar een nog grotere (en overigens ook prachtige) baan bouwen.
Een nieuwe en grotere baan, weer een extra reden om (terug) te gaan!


harzfreak

#9
Heeft er misschien iemand foto's van het Anhalter bhf in 1:87

maarten
Groetjes Maarten

wisselstromer

#10
dit zijn fotos( niet zo ee ngoed kwaliteit) van de maquette in het DB museum in nurnberg
schaal????

ik hoop dat je er iets mee bent




Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Frans HOOYBERGHS

#11
Maarten vroeg, denk ik, het Anhalter Bahnhof, en niet het Lehrter bahnhof.

In H0 is het Anhalther Bahnhof denk ik alleen te zien in het Technische Museum in Berlijn (waar heel het emplacement in H0 in opbouw is) en waar je hier

http://de.wikipedia.org/wiki/Anhalter_Bahnhof

onder meer een foto van vindt, maar ook andere info (in het Duits weliswaar) en nog wat foto's. Het complete station (inclusief onderhoudswerkplaatsen en locloodsen en ... ) is wellicht te groot voor elke "gewone" modelbaan. Het Lehrter Bahnhof trouwens idem dito. In "Z" heeft M?rklin/Trix wel een bouwpakket op de markt gebracht van het hoofdgebouw, zoals je hier ziet.

http://www.maerklin.de/produkte/pdb/index.php?page=detail&detail&sCountryCode=de&bSetNew=1&bShowLogo=1&start=0&nr=89200&stichwort=anhalter&baureihe=&spur=all&gruppe=all&untergruppe=all&epoche=all&merkmale=all&show=detail&iNeuheitenKatalogID=&katalog=all&sNeuheitenSpur=&bNeuheitenSearch=&fromSLIMSITE=&wishednumber=

Misschien dat ze bij LOXX eens een poging moeten wagen om het Lehrter Bahnhof te bouwen?


Willems

#12
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Mooie foto's!

Ik kom al 40 jaar in Berlin. Met auto, stoom, diesel, electrisch en vligtuig. Erg mooie stad.

Verkeers museum, ja daar kun je dagen rond lopen. Is Anhalter Bhf daar al af in schaal 1:87?

Loxx staat ook nog op mijn lijstje.

Kees-Jan


Let even op,Loxx is aan het verhuizen naar Alexanderplatz,ik weet niet hoelang dat zal duren.

Wim.W
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

harzfreak

#13
Bedankt voor de sites en ook de manquette van het nieuwe hbf is mooi.

Maarten
Groetjes Maarten

Frans HOOYBERGHS

#14
We willen er U graag op wijzen dat de brochure ?Berlijn in 7 dagen? (versie 2007) zoals vandaag nog te downloaden van op onze website

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Downloaden/index_bestanden/page0012.htm

eigenlijk na een jaar al op een aantal vlakken een echte update behoeft. Laat duidelijk zijn, Berlijn is nog steeds de hoofdstad van Duitsland, is nog steeds een groene en mooie stad met heel veel treinen, maar ?



Algemeen

Berlijn wordt elk jaar meer een stad vol ?toeristen? (de tijd dat er in Berlijn geen Belg of Nederlander te bespeuren was is voorbij) met een paar (soms zeer betreurenswaardige) gevolgen. Er is bijvoorbeeld blijkbaar een verschuiving in de horeca aan de gang (geweest). Vele buurten zijn zo zeer gericht geraakt op toeristen dat ze aan authenticiteit hebben ingeboet. Bijvoorbeeld de buurt van de Savignyplatz (waar we in 2007 logeerden) en de Friedrichstrasse zijn niet meer wat ze geweest zijn. Zijn ze er op achteruit gegaan. Oordeel zelf, maar de specificiteit die we beschreven in onze brochure is toch wat teloor gegaan (bijvoorbeeld de topwinkels in de Friedrichstrasse worden stelselmatig vervangen door winkels met zonnebrillen en souvenirs, zeker naargelang je in de buurt van Checkpoint Charlie komt). De buurt van de Kurf?rstendamm herwint dan weer haar aloude glorie (zeker naargelang je ?weg? gaat van het toeristische centrum). Een Berlijner beaamde op een terrasje dat Berlijn wat van zijn ?ziel? verliest. We adviseren nu ook beter bijvoorbeeld een Ibis-hotel (of in die stijl, tenzij je Adlon, Hilton of Ritz verkiest) te boeken (gegarandeerde prijs/kwaliteit) dan ??n of ander pensionnetje (we adviseren zeker NIET ons hotel van 2007)! Vooral omdat je daar ook (meestal) een (veilige) parkeerplaats hebt, wat niet onbelangrijk is nu ook in Berlijn de zogenaamde ?Umweltzone? is ingevoerd met de bijhorende te betalen ?Abgasplakette?. Je laat je auto beter achter en neemt het openbaar vervoer (relatief goedkoop en heel goed georganiseerd).

?Treinen?winkels

Als modeltreinenliefhebber hebben we echter nog veel meer veranderingen te melden. 11 (elf!) van de 20 ?treinen?winkels die in onze brochure staan vermeld zijn gesloten!!!
1; Peter Winkler, Torstr. 98, 10119 Berlin, tel; 030 2822367
2; Prignitzer Eisenbahn GmbH, M?rkisches Ufer 34, 10179 Berlin, tel; 030 684084-3 (was en is geen winkel)
3; Lothar Fohringer, Kopenhagener Str. 73, 10437 Berlin, tel; 030 4489980
4; Hans-J?rgen Weigandt, Boppstr. 6, 10967 Berlin, tel; 030 6911027
5; Volker Ochs, Berliner Str. 48, 13189 Berlin, tel; 030 4723351
6; Modellbahn Technik, Hochst?dter Str. 11, 13347 Berlin
7; Modelbahn-Schr?der, M?llendorffstr. 108-109, 10367 Berlin, tel; 030 55154949
10; Modelleisenbahnen Gomoll, Kaiserin-Augusta-Allee 92, 10589 Berlin, tel; 030 3442297
11; Herbert Hercygier, G?ntzelstr. 39, 10717 Berlin, tel; 030 8736356
16; Peter Gierke, Suttnerstr. 2, 12105 Berlin, tel; 030 7534207
20; Brigitte Kreutlein, Holzhauser Str. 59, 13509 Berlin, tel; 030 4323701

Ook deze niet specifieke ?treinen?winkels uit de brochure zijn verdwenen!
C; Spiele Max AG Fil. Reinickendorf, Der Clou, 13405 Berlin, Kurt-Schumacher-Damm 1-15, 0304985860
D; Schiffs- u. Modellb.-Studio Wandelt & Wei?, 10711 Berlin, Joachim-Friedrich-Str. 22-23, 03032707722

E?n winkeltje dient een bijzondere vermelding omdat er behoorlijk veel DDR-materiaal is. Let op, er is hier GEEN M?rklin te vinden!
G; Modellbahnbox Karlshorst Winfried Brandt, 10318 Berlin, Treskowallee 104, 0305083041
Er zijn 2 winkeltjes bij gekomen.
Modellbahnen & Mehr Inh. Ute Boehme - Weg am Krankenhaus 5 - 15711 K?nigs Wusterhausen (mooi dorpje, klein winkeltje, vriendelijke dame, prachtig station)
Modellbahnen + Modellbau Buchholz - Pasewalker Str. 68 - 13127 Berlin (was er eigenlijk al, heeft GEEN M?rklin)

Er zijn wel behoorlijk wat speelgoedwinkels (+/- 10) van de ?Spiele Max?-keten (Duitse ?Bart Smit?) met een beperkt assortiment.
Eigenlijk kan je stellen dat ?Modellbahnen am Mierendorffplatz? (hoewel ook ?Eurotrain.de?) zowat de enige ?onafhankelijke? winkel blijft, en de rest verdeeld en/of opgeslokt wordt door hetzij ?Modellbahn-Turberg?, hetzij door de groep/familie ?D?mchen?. Dat dit betekent dat er een nivellering van de prijzen (naar boven toe) is zal niemand wellicht verbazen. ?Belgisch? materiaal is bij ons in ALLE winkels goedkoper dan in Berlijn (al zal je misschien hier of daar per toeval eens iets goedkoper vinden). Opvallend is dat een aantal winkels niet langer een behoorlijke brok M?rklin verdelen. Eerder integendeel. En laat duidelijk zijn, we zijn niet voor, maar ook niet tegen M?rklin!!! Het gegeven dat bijvoorbeeld de 2 speciale sets voor ?Das Werk? (00771 en 00772, auto?s, vrachtwagens en bussen) gewoon ?Schuco? in ?M?rklin? dozen is, vooral omdat er dan nog eens ?China? (het zijn en blijven Duitsers natuurlijk) bij staat (onder aan de wagens, niet op de dozen) heeft bij sommigen de deur dicht gedaan. Bij de groep ?D?mchen? en bij ?Heinsohn Spielwaren? stelde men onomwonden de hele boel terug te hebben gestuurd! Zoeken naar deze sets levert in Berlijn dan ook niets (meer) op. Iedereen stelt te wachten tot Schuco ze nu zelf uitbrengt aan de ?helft? van de prijs (kwestie van weken/maanden).
Onze informatie wat treinenwinkels betreft in de brochure is op een jaar tijd eigenlijk compleet achterhaald. Nog even vermelden dat in gesprekken met verkopers/handelaars wordt gesteld dat deze tendensen in alle Duitse steden en regio?s gelden.

LOXX

Het goede nieuws dan! LOXX is succesvol verhuisd naar ?Alexa?, een gigantisch shoppingcentrum op de Alexanderplatz. Er moet/wordt nog hard bij gebouwd, maar ze zitten er. De shop behoort tot de groep/familie ?D?mchen?. De modeltreinenliefhebber kan een paar uren ronddwalen in LOXX, de niet ge?nteresseerde medereiziger kan verdwalen in de winkels in hetzelfde gebouw. Eten en drinken kan in LOXX zelf (voorbij de kassa, net zoals de shop) of in ??n van de vele andere horecazaken daar. Meer info hier.

//www.loxx-berlin.de

We blijven Berlijn een schitterende stad vinden. Net daarom willen we er U op wijzen dat onze brochure nog steeds bruikbaar is, maar op een aantal punten op ??n jaar tijd is achterhaald. We willen vermijden dat je door ons voor gesloten deuren staat, of andere teleurstellingen op doet. Als je naar Berlijn gaat, geniet er van!!!

Mei 2008

Vergeet ondertussen niet!

Donderdag 15/05/2008 - Hoe kies ik een digitale centrale?
Vrijdag 16/05/2008 - Open deur.
Zaterdag 17/05/2008 - Computeren met treintjes, tekenen (WinTrack), rijden en schakelen (Win-Digipet).

Voor alle verdere info, kijk op onze website; http://www.modeltreinacademie.be .

Mail kan je sturen naar: //modeltreinacademie@gmail.com .