Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bezetmelder/Terugmelder

Gestart door Iebor, 05 juni 2007, 11:41:52 AM

Iebor

Ik heb het forum doorzocht maar het is mij nog niet geheel duidelijk wat het verschil is tussen een bezetmelder en een terugmelder. Ik heb het idee door het lezen van diverse lectuur dat er geen verschil tussen is maar iemand vertelde mij dat er wel verschil is. Hij zei dat je terugmelders hebt en bezetmelders. Nu ben ik het spoor even bijster, wat is het nu?

INFO

Een terugmelder is een module die iets verteld aan een centrale bijvoorbeeld.

Een bezetmelder is een ding wat de terugmelder verteld dat er is bezet is. Bijvoorbeeld een Stroomdetectie schakeling bij gelijkstroom. Een geisoleerde spoorstaaf bij Marklin.

Een S88 is een terugmelder, bijvoorbeeld.

Dit is een bezetmelder

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Het is me geheel duidelijk, dank je Wim![:D]

r.ent

ik heb bijna het zelfde gedaan
alleen neem ide stroom af tussen de diode's en stuur dan een transistor aan.
waarom tussen de diode's, dat bijft het werken ook al heb je kortsluiting.

INFO

Dat snap ik niet, als er kortsluiting is, is er geen spanning meer, dus ook geen stroom, dus hoe kan het dan blijven werken. Maar dit is een ander onderwerp, dan waar de vraag over gaat, dus als je dit wil bespreken, even in een nieuw onderwerp, is het later ook nog terug te vinden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

r.ent

door dat er over 2 diodes een spaning blijft staan geeft de led aan in welk vak er wat op de reals ligt.
ik bedoelde dus niet dat je trein blijft rijden maar het is wel handig met zoeken naar storingen