sporenplan ontwerpen

Gestart door r.ent, 05 juni 2007, 00:21:14 AM

r.ent

wat is een goed programma om een sporenplan ontwerpen?

belair

Ronald, gebruik eens de zoek functie van het forum, rechts boven en tik in programma of sporenplan, ontwerp software. Probeer eens en je zal veel terug vinden van wat je nodig hebt.
Elk gebruikt zowat zijn eigen voorkeur in programma denk ik.
mvg
Luc

SuSke

Potlood, lat, passer, papier en een grote gom.
Zo beginnen en later verder uitwerken [;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door SuSke

Potlood, lat, passer, papier en een grote gom.
Zo beginnen en later verder uitwerken [;)]

Awel, daar ben ik het volmondig mee eens. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rixke rail

Awel ik ga mij nu ne keer in mijn bloot gat zetten zie ! [:0] Op risico van uitgelachen te worden, het kan mij niet schelen ! [B)]
Ik heb mijn sporenplan getekend op de ondergrond van mijn baan zelf.
Geen papier, geen gom, geen computerprogramma (ik had toen nog geen p.c. !), juist de afmetingen van de beschikbare sporen (Fleischmann Profi, veel flexi-rails). 't Was durven, en ik heb een gedeelte moeten hertekenen, maar het is gelukt. HOe h??t de beschermengel van de modelspoorders ? Misschien moet ik daarvoor een serieuze kaars branden !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

r.ent

jeeeeee wat een hulp echt waarop ik zit te wachten!!!!!!!!!
is het hele forum zo ????

doomslu

citaat:
Geplaatst door r.ent

jeeeeee wat een hulp echt waarop ik zit te wachten!!!!!!!!!
is het hele forum zo ????


Beste Ronald, dit is echt goeie raad hoor : om te ontwerpen ben je beter af zonder een programma.
Wil je een ontwerp uiteindelijk met de computer uittekenen dan zijn daar inderdaad een hoop tekenprogramma's voor beschikbaar. Helaas kan ik je hierbij niet helpen, want daar heb ik geen ervaring mee.

Even in ons archief gekeken en ??n artikel gevonden : "Werken met WinTrack" in Modelspoormagazine nr 48. Hopelijk heb je hier iets aan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

KroontjesPen

Was ook zoekende en zag dat het programma XtrkCad http://www.sillub.com/ nu open source is geworden. Ga daar op mijn gemak eens naar kijken.

SuSke

citaat:
Geplaatst door r.ent

jeeeeee wat een hulp echt waarop ik zit te wachten!!!!!!!!!
is het hele forum zo ????



Ronald,
Het is wel goed bedoeld. Ik heb zelf Winrail 8.0, maar werk mijn plannen eerst schetsmatig uit op papier (rijschema - layout). En zo heb ik er reeds veel gemaakt.
Daarna - en ik ben bij de gelukkigen - wordt het een en ander uitgetekend in detail in AutoCad.
Het uitwerken in Winrail is voor de laatste faze, en dan wordt er nog veel aangepast om de boel te laten passen. Daar kan je dan ook je stuklijsten uithalen, de totaal prijs van je project, en een heleboel dingen controleren (vrije ruimte, kortsluitingen, vrije hoogte,...)

Vroeger begon ik ook gelijk in het tekenprogramma, en heb daar eigenlijk een kater aan over gehouden [:D], omdat je snel het overzicht verliest. Je gaat te snel in detail werken en vergeet het globale treinverloop.

In ieder geval, veel succes met je baan en hou ons op de hoogte van je ervaringen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

r.ent

Dit vind ik een beter antwoord. En daar kan ik me ook aardig in vinden maar ik heb een deel van me baan in me hoofd en wil dat nu via een programma zien hoe dat zou worden.
Als ik een goed idee heb over me baan laat ik het wel weten.
Tot zo ver bedankt

Nonkelronnie

DRail is gratis software en heb ik gebruikt om mijn plannen te maken.
Had het eerst op papier gemaakt, maar omdat het voor mij een te groot gefoefel was emt afmetingen en rekenen, ben ik er zo aan begonnen, met het gewenste resultaat.
DRail kun je hier vinden: http://www.drail.eu/index_en.html

Gerolf

Zoals ik in eerdere draadjes al schreef: ik gebruik geen specifieke rail-software, maar CorelDraw. Je kan er gelijk welke boog vloeiend mee uitzetten.
Ik gebruik ook nauwelijks fabriekswissels, maar zelfbouwwissels en flexibele rails. Het "precies passen" van de rails in een sporenplan is op die manier geen enkel probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

citaat:
jeeeeee wat een hulp echt waarop ik zit te wachten!!!!!!!!!
is het hele forum zo ????


Beste r.ent,
Ik maak mij nooit druk om dit soort commentaar, ik was voor de p.c. bezig met mijn sporenplan, goed zo ? U hebt de beschikking over p.c.-programma's en internet om voor U een sporenplan te maken, ... z??r goed !
Het spijt mij dus al van mijn bloot gat ! [B)] Ik ben er niet in gebeten, maar mag ik U even desalniettemin de voorhistorie van de sporenplannen tonen ?
Onderstaande illustratie komt uit "Trains #2" April 1945.
Sporenplan gemaakt door Mr. Albert VAN OEYEN, destijds advocaat aan de kamer van beroep te Brussel en ook briljant modelbouwer.
Volledig met de hand getekend. Enjoy...or not !


Ik hoop dat U het juist p.c.-programma vindt en verder even goeie vrienden, van mijn kant toch ![}:)]
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

staf-n

Ronald,
Ik maak mijn sporenplan in wintrack 7.0 .Een prachtig programma. Je kunt gebruik maken van praktisch alle rails die op de markt zijn. Tevens van alle schalen. Je kunt hoogtes instellen en nadien controleren of de trein wel kan passeren. (VB bij een spiraal)De scenery kan er ook op geplaatst worden en nadien kan je zelfs in 3d zien wat het echte resultaat wordt. Goedkoop is het niet +-140?.
Staf