Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Vacuumklok

Gestart door belair, 02 juni 2007, 17:11:41 PM

jean-luc

Duveltje, de pomp dient om de lucht uit siliconen te halen, nadat de verharder werd toegevoegd. Als je dan een mal giet is de silicone veel steviger qua struktuur en worden alle details van het gietstuk beter gevormd. De mal op zich gaat langer mee, dwz dat er veel meer stukken kunnen gegoten worden uit ??n mal. Ontluchte siliconen bevatten geen gaten zoals in kaas.
Er dient echter een zuigpompje aan bevestigd te worden, dat alle lucht uit de ruimte haalt. Omdat alle vormen van druk een gevaar betekenen, dien je goed na te denken en een aantal veiligheidsmaatregelen te kennen vooraleer je eraan begint.
Hopelijk ben je met dit antwoord gediend.

Groeten, Jean-Luc

janjozef

Ontlucht je voor of na het gieten van de mal

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Bedankt Jean-Luc, de uitleg was duidelijk. Dit is wel al modelbouwen op "universitair nivau". Daartegenover zit ik maar in de "kleuterklas".

Duveltje

doomslu

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ontlucht je voor of na het gieten van de mal

Jan

In MSM 42 beschrijft Jean-Luc het vacuum trekken van siliconen. Bedoeling is blijkbaar (ik heb het net even nagelezen) de luchtbellen uit de siliconenmassa te trekken en daarna de mallen te gieten onder normale luchtdruk. Of het nog zin heeft de mallen opnieuw onder de klok te plaatsen om de luchbelletjes nog eens te verwijderen weet ik niet.
Iemand met ervaring kan daar misschien op antwoorden ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik heb geen ervaring met het afgieten met onder- of overdruk, maar het lijkt me logisch dat je - eens de lucht uit je siliconenmengsel verdwenen is - de vers gegoten mal niet meer opnieuw moet ontlucht worden.
Zelf ben ik behoorlijk tevreden met mijn tril-apparaatje om luchtbellen te verwijderen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Er wordt ontlucht voor het gieten van de mal. Als de siliconen daarna voorzichtig in de mal gegoten worden, in ??n keer gieten; dus zonder verschillende lagen over elkaar te leggen, volstaat het om de mal enkele keren vlak op tafel te laten vallen om de (zeer minieme) restjes lucht te verwijderen. Je manier van gieten, rustig dus, doet er veel aan om luchtbellen in je silicone te vermijden. Neem gerust je tijd, want het goedje is pas na 22 uur uitgehard. [:)][:)]
De siliconen mogen ook niet te lang in de klok, want anders zouden er onontbeerlijke stoffen meegezogen worden waardoor de siliconen niet meer zouden verharden. Ik plaats ze erin zolang er luchtbelletjes naar boven komen. Daarna de lucht heel voorzichtig terug in de klok laten lopen.

Met universitair zou ik het niet vergelijken hoor, een leerling van de kleuterklas kan dit zeker ook aan ... vergeet niet dat daar een stevige basis gelegd wordt [;)]. Een beetje durf en een positieve ingesteldheid kunnen veel doen. Daarnaast heb je ook nog het forum h? ... [:D]

Vergeet niet dat ontluchten geen noodzaak is. Je kunt een goede mal maken zonder vacuum te trekken, maar je mal is iets brozer en gaat minder lang mee. Om te leren heb je dus heel die poespas niet nodig en die heb ik bij mijn eerste mallen ook niet toegepast. Op den duur kom je zover dat je gaat experimenteren ... zo heb ik in MSM 43 een artikel geschreven over hars gieten onder druk en in 60 eentje over mallen met gietgootjes.

Is dit allemaal noodzakelijk om een goede mal te gieten ? Nee, maar het help wel om de kwaliteit van de gietstukken te verbeteren en om meer stukken uit ??n mal te halen. [;)] Ik zou zeggen gieten maar.

Voor 2008 heb ik een reeks gepland in MSM over het gieten van mallen en gieten van giethars en metaal. Daarin zullen alle tipjes van de sluier opgetild worden op een rustig tempo, zodat de lezers kunnen meegroeien, -bouwen en gieten. [;)] We zullen iets zelf bouwen, er malletjes van maken en daarna een veelvoud plezier aan ons werk beleven.

Groeten, Jean-Luc

doomslu

Ik ben begonnen met mallen gieten na het artikel in MSM gelezen te hebben en ik moet zeggen dat het relatief eenvoudig is. Je kan er fantastische resultaten mee bereiken, zelfs als beginner. Een vacuumklok is waarschijnlijk wel nuttig, maar niet echt noodzakelijk. Goed tikken met de mal helpt ook de luchtbellen te verwijderen en het apparaatje van Gerolf is natuurlijk nog beter.
Ik wil alleen maar zeggen : mannen, niet twijfelen maar gewoon doen ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

belair

Wanneer ik terug ben van vakantie ga ik er aan beginnen. Ik heb al verschillende gesteenten verzameld op vakantie waar ik een mal zou willen van maken.
Jean-Luc hou je maar klaar.[:D][;)]
Nog altijd groeten uit Oostenrijk. (Seefeld in Tirol- internetcafe)
Zondag ben ik terug.
Luc

jean-luc


Xa4

ik heb zelf nog geen zo'n pomp gemaakt/gebruikt, maar op een modelbouwbeurs ooit eens iemand gezien die een stofzuiger als pomp gebruikte...
ik ben wel niet zeker of dit zou werken voor resin, de persoon maakte mallen met plasticcard die eerst verwarmd werd, en daarna over de mal werd gedrappeerd, waarna alles werd afgesloten en vacuum werd gezogen met de stofzuiger...
de afgewerkte producten zagen er wel mooi uit moet ik zeggen
misschien eens het proberen waard(een stofzuiger heeft bijna iedereen, niet[?]
succes

Stefan Appelmans

Tot nu toe heb ik ook silicone zonder vacuum gewerkt.
Ik had toch enkele maanden geleden een klok gemaakt (met doorshijnend plexi salade-kom, schoon[:D])om eens te proberen.
Met de stofzuigzer geeft dat virtueel niets, alhoewel hetzefde "apparaat" als vacu-forming gebruikt heel goed werkt.
Laatst heb ik iets geprutst op mijn compresseur. Op de lucht ingang (onder de membrane) heb ik een buisje aangebracht om de lucht uit de kom te zuigen. Vandaag geprobeerd...Ik ga niet zeggen dat het niet werkt, maar dat is de moeite niet waard. De grote luchtbellen komen er beter uit, maar de kleintjes niet. En het zijn de kleintjes die de mal besmetten...
Misschien met een zuiger-compresseur?
Maar dat kan geen kwaad, ik doe "zo" verder![:)]
stefan.

loebaske

Luc, ga dat eens moeten van dichtbij komen bekijken, in ieder geval goede onderdelen van Festo gebruikt[;)]
In ons keuken gebruiken we semi professionele vacummachientje ( VacSy ) om alles vacuum te trekken, daarvan hebben we ook enkele glazen potten, zou dat ook lukken[?]

belair

Normaal ging ik komen naar die avond waar Gerolf het etsen ging uit de doeken doen. Spijtig genoeg moet ik donderdag naar Eindhoven voor mijn werk en weet ik niet juist hoe laat ik terug zal zijn. Ik had het toestel kunnen meebrengen om eens te laten zien. Het zal voor een andere keer zijn Eric.
mvg
Luc

loebaske

Zal wel eens passen Luc, in ieder geval jullie (Gerolf & jij(Luc) ) zijn een perfect team op gebied van modelbouw. [;)][;)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door loebaske
...in ieder geval jullie (G&L) zijn een perfect team op gebied van modelbouw. [;)][;)]
Ah??? Ik denk dat we beiden nog veel te leren hebben, onder meer van enkele andere "straffe gasten" op dit forum.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw