Nieuws:

Nu in MSM 259 BANEN: Oostende anno 2005 by MSKK * Verviers in 1955: stedelijk vervoer en spoorwegen * Het Rijk van Nijmegen * Sehr-am-Üzant * Karakura * Wolfstatt * Noirmont-en-Retz

Hoofdmenu

Modelspoorbouw: Filantropie of Zakelijkheid?

Gestart door Gerolf, 01 februari 2005, 20:50:46 PM

Gerolf

Een zware titel als onderwerp, niet? Het is ook een zwaar probleem waar ik mee zit. Uw meningen, graag!
De laatste tijd heb ik een paar mails ontvangen, waar men me vraagt om modelbouw-artikels voor hen te bouwen, en hoeveel dat dan moet kosten. Er spelen een aantal factoren mee:
- modelbouw is mijn hobby, dus vrijetijd. Deze tijd is voor mij gratis, dus waarom zou hij iets moeten kosten voor anderen? Anderzijds is die tijd beperkt, en wil ik hem besteden voor mezelf (gezin, mijn eigen modelspoorbaan, ontspanning, ...)
- modelbouw is mijn hobby, niet mijn vak. Ik heb geen zin om van mijn hobby mijn beroep te maken (tenzij ik er ?cht rijk mee zou worden, maar dat verwacht ik nooit)
- ik heb wat kennis, en wil die gerust delen (onder andere daarom zit ik op dit forum) Dus: een bestandje opsturen, foto's, tekeningen, uitleg, ... wil ik gerust kosteloos doen.
- modelbouw kost geld, en dat komen we (denk ik) allemaal tekort in modelspoorland, dus een soort van sponsoring is ook voor mij wel welkom.
- Ook al is het kleinschalig: handel gaan drijven wil ook zeggen belastingen betalen, BTW, ... tenzij je het in't zwart gaat doen, of met een soort van vrijwillige-bijdrage systeem. Maar ook dan verwacht ik een aktentas-kereltje aan mijn deur staan ...
- wat moet je vragen als vergoeding? Uurloon? Dan worden produkten onbetaalbaar. Vriendendienstvergoeding? Die mensen via Email k?n ik geeneens, het zijn mede-modelspoorders. Alle respect voor jullie, mede-hobbyisten, maar een vriendendienst-vriend is toch nog iets anders...
Op de laatste dergelijke vragen heb ik iets in de stijl geantwoord van "als ik voor jullie dingen ga bouwen, gaat dit geld kosten (vb. materiaalkost maal twee), maar ik wil je gerust uitleggen hoe je dingen zelf kan doen"
Is dit een lastig probleem? Ik vind van wel! Zijn er mensen die al eens zoiets hebben meegemaakt? Wat zouden jullie doen?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
urlhttp://home2.scarlet.be/gerolfp//url
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Gerolf,

ik kan met je meevoelen, op m'n website heb ik een uitgebreide keerlusmodule staan welke met wat handigheid door mensen zelf te maken is (boodschappenlijstje, print lay-out, alles staat erop). Heb echter al een paar keer de vraag gehad of ik het ding niet voor ze wilde bouwen, tegen vergoeding natuurlijk.
Heb hier zwaar over nagedacht, het kost een 5-tal uren geconcentreerd en nauwkeurig werken, materialen kosten zo'n 35 Euro.
Wat moet je dan vragen? Ik wist het ook niet en heb daarom uiteindelijk vriendelijk doch beslist geweigerd.
Het is beter om de grens scherp en helder te trekken, dat voorkomt allersoorten van misverstanden en meningsverschillen over al dan niet nagekomen verwachtingen.
Kennis delen, GRAAG, daar zijn we toch modelspoorvrienden voor en daar hebben we websites en forums voor.
Eenieder dient, naar mijn idee, wel zijn/haar eigen baan te bouwen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen.
Of het nu elektronica, een brug of een loc is, het zelf met eigen handen bouwen geeft uiteindelijk toch de grootste voldoening.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel wijsheid toegewenst.

janjozef

Je kunt natuurlijk ja zeggen en op voorhand een bedrag afspreken afhankelijk van de wensen. Het heeft zijn nadelen, maar als je genoeg vraagt hebt ge niet het risico dat je er bij inschiet, maar je kunt er ook iets aan verdienen om eigen materiaal bij te kopen bv.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

D_Loc

Gerolf,

Ik herken wel iets in het dilemma waar U mee zit. Ik heb iets dergelijks meegemaakt en maak het eigenlijk nog wel eens mee met computers. Collega's, vrienden en familie vragen dan of ik wil helpen bij het bouwen/installeren/uitzoeken/verhelpen van problemen van computers. Waarbij in een extreme situatie drie computers in 1 avond in elkaar zijn gezet en geinstalleerd met Windows onder het motto dat doe ik wel even. Dit was echter iets te veel van het goede en zal ik ook nooit meer doen op een avondje.
Als je dan klaar bent wordt er meestal gevraagd wat je er voor wilt hebben waarbij over het algemeen mijn antwoord is .... niets, want wat moet je er nu voor vragen. Het is een hobby.

Het probleem is dat ik iemand ben die over het algemeen geen nee zegt, je bent er immers om elkaar te helpen. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms dingen met tegenzin gaat doen omdat je de ander niet wilt teleurstellen. Waardoor de lol in de hobby zou kunnen gaan afnemen. Dit is dan eigenlijk ook mijn waarschuwing.
Ik hoop dat bovenstaande U wat kan helpen in het nemen van de juiste beslissing.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

tonycabus

Ook ik kreeg van verschillende kanten de vraag om van alles te maken (tot een hele spoorbaan toe) en heb idd ook steeds geantwoord dat ik bij sommige dingen wel wil helpen, maar in andere gewoon niet goed genoeg ben.
Met de nadruk op "HELPEN".

Je bewijst een rechtgeaard modelspoorder geen vriendendienst door een baan voor hem te maken! Dan leert hij zelf ook niks, en is volgens mij dan ook maar een ??ndagsvlieg.
Op een dag vind je die mooie baan dan te koop op een veilingsite aan een prijs waar jij rood van wordt ( [:0] of [}:)] )
Wat jij inderdaad niet zag als een commerciele transactie, wordt er dan wel een.
Als je je op dat pad begeeft, zelfs met de beste bedoelingen,loop je inderdaad de kans als leverancier beschouwd te worden en wie laat zich nu graag pakken op fraude? Om nog te zwijgen van nauwelijks nakoombare verplichtingen eventueel!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

locomotion

Wat een hobby is moet een hobby blijven. Dit wil zeggen, je moet er plezier aan beleven. Het moment dat het plezier eraf is dan stop ik ermee.
Dezelfde houding heb tegenover het aannemen van allerlei karweien tegen betaling. Het moet plezant blijven.
Vroeger toen ik nog niet over voldoende financi?le middelen beschikte kon ik op die manier mijn hobby betalen. Bvb een bouwdoos van DJH. Met de bouw ervan kon ik mij zelf ook een doos betalen.
Intussen heb ik andere middelen en ander prioriteiten. Bouwen voor een ander doe ik nog lauter en alleen voor het plezier van mezelf en omdat ik het een andere gun. Eigenlijk is het een kwestie van geven en nemen geworden zonder dat ervoor moet betaald worden.
locomotion

guy holbrecht

Gerolf,
Het probleem dat jij aanhaalt is bij mij ook gekend. Als je hobby uitgroeit tot 'bouwen voor derden' dan is je hobby echt geen hobby meer en dan wordt je te pas en te onpas op eerder aangegane beloften gewezen. Bij elke dergelijke vraag is het antwoord dan ook gekend; beleefd, maar beslist 'neen'.( of je zou er een waanzinnig hoge prijs moeten op kleven zodat de lust van de opdrachtgever snel wordt bekoeld.)
Wat wel kan, en dat tracht ik reeds enkele jaren te doen, is een stap voor stap bouwproces beschrijven in MSM. Je bouwt dan iets voor jezelf, het resultaat wordt gepubliceerd en iedereen die enigzins wat handig is kan gaan nabouwen. Zo hebben we op verschillende tentoonstellingen reeds enkele projecten gezien, waar de basis in MSM beschreven was. En dat vinden wij op de redactie pas leuk, want dan weten wij dat ons tijdschrift niet alleen gelezen, maar ook als informatiebron voor kleine of grote projecten wordt gebruikt.

Gerolf

Heren,
Bedankt voor jullie openhartige bedenkingen!
Wat ik vooral onthou als 'grootste gemeenschappelijke deler' uit jullie reacties is: "modelbouw is een hobby, en dus een plezierige vrijetijdsbesteding; als het plezier eruit gaat, is de hobby eruit"
Ook het cre?ren van (later) niet na te komen verwachtingen en het feit dat je anderen helpt bij hun HOBBY (en dus niet in hun plaats hun hobby moet uitoefenen) zijn factoren waar ik nog niet bij had stilgestaan, en zeker belangrijke argumenten.
Ik denk dat ik het inderdaad zal houden bij het beschrijven van werkwijzen en tips op mijn website en op dit forum (en - wie weet - ooit in MSM), en het beantwoorden van gerichte vragen via E-mail of een priv?-demonstratie/workshop indien nodig.
Ik blijf wel deels nieuwsgierig naar reacties van handelaars (of waren die er al?), ook al ben ik niet commercieel ingesteld (ik w?rk zelfs in de non-profit). Ik veronderstel dat een aantal w?l van hun hobby hun beroep hebben gemaakt. Wat was voor hun het 'breekpunt' om commercieel te gaan?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Als je van je hobby je beroep maakt is het je hobby niet meer. Heb dit aan den lijve ondervonden. Geloof me, het wordt gewoon werk zoals alles anders, en je zoekt iets nieuw "om eens iets anders te doen". Als je 8h geconcentreerd met iets bezig geweest ben, dan heb je echt geen zin meer om daarna nog eens enkele uren hetzelfde te doen om je te ontspannen.

Gevolg, je haalt je treintjes na bijna 20 jaar weer van onder het stof [;)]

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven86

Gerolf,

Je geeft zelf al de vele juiste overwegingen mee.

Een hobby is een hobby. Dus als je het dwangmatig gaat doen, is het je hobby niet meer. Helpen graag, info geven graag, iets bouwen voor een ander kan als je de persoon wil helpen (hem kent?). Ik vind je website fantastisch en je idee?n geweldig. Ik zou niet graag hebben dat je bezig bent met het reproduceren van je idee?n voor derden in plaats van nieuwe idee?n te hebben. Volgens mijn persoonlijke mening hebben de modelspoorders meer aan je idee?n en originele oplossingen dan aan het feit dat je het voor hen gaat uitvoeren...

Funky heeft overschot van gelijk; de grens helder trekken is het beste advies.

@Dirk; je bent niet alleen met dat computergedoe. Ik heb hetzelfde probleem. Waar ik ook ga, wordt ik ingezet om hun computerproblemen op te lossen. Zelfs met Kerst en Nieuwjaar. Ik heb in mijn families ook dokters maar ze hebben mij altijd een rekening gepresenteerd als ik hun advies vroeg, maar hun PC vinden ze normaal dat we die gratis doen. Ik denk dat dit aan ons informatici ligt. We zijn te braaf. Waarschijnlijk het enige beroep waar er voor vrienden en familie gratis gewerkt wordt [:D] Als iemand een loodgieter kent die gratis werkt voor vrienden: stuur me gerust zijn adres door [:)]

Af en toe niet beschaamd zijn om nee te zeggen en enkel dit doen voor goede vrienden waar je ook kan op rekenen. Nog altijd een waarheid als een koe...

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena