Vitrinekasten voor modeltreinen

Gestart door Stefke, 01 februari 2005, 20:20:34 PM

Koen

Na lang de verschillende opties bekeken te hebben, ben ik ook aan de zelfbouw van een vitrinekast begonnen. Ze is nog niet helemaal klaar maar het begint toch al op iets te trekken  :).
Elke legger is voorzien van LED-verlichting zodat een egale verlichting mogelijk wordt.
Maandag komt iemand de kast opmeten om de glaspartij uit te werken. En dan is het wachten tot begin mei voor de plaatsing ervan.

Mvg
Koen



Nooit te oud om te leren

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

ziet er prachtig uit Koen  8) maar hoe ga je de ruiten in het geheel passen ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Koen

Bedankt.
De kader is zo gemaakt dat er voldoende ruimte is om onder- en bovenaan profielen te kunnen monteren. Het gehard glas wordt eveneens van profielen voorzien dewelke in de geleiders past.
Deze worden door de leverancier van onze glazen deuren geleverd en geplaatst. Het glas bestaat uit twee delen van 1m20 (breedte) x 1m15 (hoogte).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

bockie


Koen

@Bockie,

Bedankt.
Ondanks het resultaat zijn er toch een aantal zaken die ik in een volgende versie anders zou maken. Het zijn wel details maar elk detail kan een verbeterde versie opleveren.
De vitrinekast is opgebouwd uit multiplex met beuken toplaag. Het uitwerken in gestoomde beuk zou naar mijn mening nog een mooier resultaat geven. Natuurlijk moet men dan de kostprijs gaan afwegen. Gestoomde beuk kost factor 4 van de huidige multiplex.

Als het glas geplaatst is (normaal gezien op 6 mei), zal ik een foto plaatsen van het afgewerkt geheel.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

philippe_007

Ongeveer de zelfde vitrinekasten stonden dit weekend te koop in Aalst (op de opendeurdag).
Ik weet niet wie de maker er van is, maar ze zagen er proper uit en niet te duur.

De mensen van Aalst zullen wel kunnen vermelden wie deze standhouder was.

Jurgen

@ Koen: hoeveel heb je nu in totaal uitgegeven aan je vitrine? Als we dat mogen weten tenminste.  :-[
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Koen

#83
@Jurgen,

Dit is geen geheim. Het houtwerk kost ongeveer een 330€, de LED verlichting - 5 rollen van 5m, 200€ (fabrieksprijzen); het glaswerk ongeveer een 550€.
Totaal +/- 1080€.
Hiervoor heb je wel gehard glas in geleiders en met slot dat door de leverancier geplaatst wordt.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Koen

Ik heb een mail van een forumlid ontvangen betreffende de ledverlichting.
In de vitrinekast werd gebruik gemaakt van LED verlichting op lint. Deze is menselijk qua prijs en eenvoudig te installeren. Je kan het lint naar behoefte op maat knippen (elke 3 LED's).
Het gebruikte lint heeft een lengte van 5m en bevat 300 leds en wordt geleverd met een bijhorende voeding.
Het lint is voorzien van een zelfklevende laag zodat het gebruik van lijm niet nodig is.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

just4fun

Citaat van: Koen op 08 april 2013, 20:02:02 PM
... Het gebruikte lint heeft een lengte van 5m en bevat 300 leds en wordt geleverd met een bijhorende voeding.
Koen
En het merk, type, kleurtemperatuur, ...?
Thx,
Paul

Koen

#86
CiteerEn het merk, type, kleurtemperatuur, ...?

Hoi Paul,

Kan je hiermee weg?
Je kan deze bij Nedis Belgium bestellen (als je een BTW-nummer het) - http://webshop.nedis.be/nl-be/
Ik bestel deze via het werk aangezien ik geen BTW-nummer heb.

Mvg
Koen




Nooit te oud om te leren

just4fun

Citaat van: Koen op 09 april 2013, 13:27:52 PM
CiteerEn het merk, type, kleurtemperatuur, ...?
Kan je hiermee weg?
Koen
Yep, thx.

Koen

Even ter info.
De eerder opgegeven prijzen zijn aangepast.
De prijs van het glas loopt iets hoger op dan eerder besproken daar er nu een volledige aluminiumkader gemaakt gaat worden in plaats van de twee voorziene profielen (op aanraden van de firma die het glaswerk uitvoert).


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Jurgen

Kon je dan niet beter een kant en klare vitrinekast gekocht hebben? Voor die prijs heb je toch al een mooie kast denk ik.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.