Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vitrinekasten voor modeltreinen

Gestart door Stefke, 01 februari 2005, 20:20:34 PM

n/a

Op de modelbouwbeurs in Dortmund (5 - 9 april dit jaar) vind je er ook verschillende, zelfs enkele die inzetbaar zijn als schaduwstation.
bvb http://hometown.aol.de/klausdietrich68/homepage/modellbau.html

Gerolf

citaat:
Geplaatst door mnbs

Op de modelbouwbeurs in Dortmund (5 - 9 april dit jaar) vind je er ook verschillende, zelfs enkele die inzetbaar zijn als schaduwstation.
bvb http://hometown.aol.de/klausdietrich68/homepage/modellbau.html

Knap systeem, maar toch niet zo geschikt om treinen te bewaren: er is geen afscherming van het materieel.
Voor mezelf is het ook niet geschikt als vitrinekast-alternatief. ik blijf zoeken naar een geschikte oplossing...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Probleem met een vitrinekast die ge ook als vervoermiddel wilt gebruiken is de groote. Een loc met 5 wagons is al snel een kleine 2 meter dus voor mij al onmogelijk in de wagen te vervoeren. Een systeem zonder wagons dus alleen een loc is nutteloos aangezien ge dan voor op de baan te plaatsen het hele zootje nog met de handen moet vastnemen. Voor de show thuis heb ik een gewoon vierkante vitrinekast 35 op 35 cm 1,8m hoog (ikea 49?) en voor vervoer heb ik bakken met 2 laden waar in elke bak juist 1 loc met max 8 grote wagons in gaat.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Koen

Ik maak net zoals Janjozef gebruik van een vitrinekast (voor de locs). Om de wagons te bewaren heb ik een ladenblok gebouwd met uitneembare laden zodat transport mogelijk wordt. Elke lade is in stroken opgedeeld waardoor bij transport niet alles door elkaar geschud wordt. Om de wagons niet te beschadigen, is de binnenkant volledig bekleed met een beschermingsmouse die verkrijgbaar is bij een groothandelaar van flightcases.
De problematiek van het opstellen blijft hierbij wel bestaan maar als je treinstellen met 15 ? 20 wagons in zijn geheel moet opbergen, heb je behoorlijk wat lengte nodig wat in mijn geval geen haalbare kaart is. Bovendien benut ik deze plaats liever voor het uitbreiden van mijn baan [:D].

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

Kedeng Kedeng

Maandag is naar Broux geweest in Hasselt
daar stonden ook vitrinekasten welk merk weet ik niet alleen de prijs was ? 200?[:0]
vrij duur voor zo een kast en schoon was die ook niet

mijn vader is zelf schrijnwerker en denk dat die zo een kast met alles er op kan maken aan nog geen 75?.

zo zijn de standaard kasten, zie je alleen de zij kant
----------------

ik ga hem is vragen als hij mij zo een kast wil maken
/////////////////

Ik weet niet als jullie begrijpen maar het is de bedoeling om
de lok zijn zijkant en de front te laten zien,
Het nadeel is wel dat de kast wat dieper is en veel plaats in neemt.

hobbyist

Als je handig bent kun je deze gemakkelijk zelf maken . Voor mini diorama's had ik het idee om een aquarium omgekeerd op een plank te zetten. Zo is het geheel minder onderhevig aan vochtigheid, temperatuurschommelingen. Het is dan zelfs stofvrij als je tussen de bodem en het glas een rubberen tochtdichting geplaatst wordt. Het mooie ervan is dat je alle kanten kunt bekijken en grijpgrage handjes van kleine kinderen uit den boze is.Als je naar een glasleverancier gaat dan kunnen deze ook op maat gemaakt worden en desnoods gelijmd.

n/a

Ik heb een Marklin loc 3309 in nieuwstaat met doos en boekjes al jaren in huis maar geen hobby van mij, heeft iemand hier eventueel belangstelling voor? Omgeving Nijmegen

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Stefke,

Een vitrinekast zelf bouwen mag in principe geen pobleem zijn. In elke degelijke doe het zelf zaak hebben ze wel een paneelzaag. Onlangs nog een volledige MDF-plaat op repen van 6 cm laten zagen. Daar kunnen heel wat vitrinekastjes uit gemaakt worden. Neem daarbij nog een witte unalitplaat als achtergrond, enkele aluminium hoekprofielen die als glijder voor de ramen fungeren en enkele platen plexi. Deze werden zelfs in de doe het zelf zaak op de juiste grootte gesneden (en gebroken, zoals bij plastikard). Enkel de zaak monteren, schilderen, omhoog hangen. Meer moet dat niet zijn.
Persoonlijk verkies ik plexi omdat dit veel lichter is dan glas. Je moet wel opletten voor krassen, want daar is plexi vrij gevoelig aan.


n/a

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Stefke,

Een vitrinekast zelf bouwen mag in principe geen pobleem zijn. In elke degelijke doe het zelf zaak hebben ze wel een paneelzaag. Onlangs nog een volledige MDF-plaat op repen van 6 cm laten zagen. Daar kunnen heel wat vitrinekastjes uit gemaakt worden. Neem daarbij nog een witte unalitplaat als achtergrond, enkele aluminium hoekprofielen die als glijder voor de ramen fungeren en enkele platen plexi. Deze werden zelfs in de doe het zelf zaak op de juiste grootte gesneden (en gebroken, zoals bij plastikard). Enkel de zaak monteren, schilderen, omhoog hangen. Meer moet dat niet zijn.
Persoonlijk verkies ik plexi omdat dit veel lichter is dan glas. Je moet wel opletten voor krassen, want daar is plexi vrij gevoelig aan.


n/a

Ik heb een Marklin loc 3309 in nieuwstaat met doos en boekjes al jaren in huis maar geen hobby van mij, heeft iemand hier eventueel belangstelling voor? Omgeving Nijmegen tel 0622666887

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Stefke,

Een vitrinekast zelf bouwen mag in principe geen pobleem zijn. In elke degelijke doe het zelf zaak hebben ze wel een paneelzaag. Onlangs nog een volledige MDF-plaat op repen van 6 cm laten zagen. Daar kunnen heel wat vitrinekastjes uit gemaakt worden. Neem daarbij nog een witte unalitplaat als achtergrond, enkele aluminium hoekprofielen die als glijder voor de ramen fungeren en enkele platen plexi. Deze werden zelfs in de doe het zelf zaak op de juiste grootte gesneden (en gebroken, zoals bij plastikard). Enkel de zaak monteren, schilderen, omhoog hangen. Meer moet dat niet zijn.
Persoonlijk verkies ik plexi omdat dit veel lichter is dan glas. Je moet wel opletten voor krassen, want daar is plexi vrij gevoelig aan.


Gerolf

Census, er bestaat een rubriek 'te koop' op dit forum. Dit hier is een ander onderwerp.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


EricVW

de geleiders kun je kopen, om het glas te laten schuiven,info bij de glazenmaker
Eric

Ludwig

DURACELL,dat ziet er goed uit h?.
Zelf zit ik al 2 maand op een kast van kibri te wachten maar ik vrees dat het niets zal worden.[V]
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

n/a

poepsimpel iedereen kan dit!als iemand wil geef ik afmetingen en hulp

glamo

vandaag gezien bij vanbiervliet. de vitrinekast van kibri voor 159 euro.

kurt